Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Zawadzka A. M., (2010), Psychologia zarządzania w organizacji, PWN , Warszawa.
2. Lubrańska A. (2008), Psychologia pracy, Difin, Warszawa.
3. Ratajczak Z. (2007), Psychologia pracy i organizacji, PWN, Warszawa.
4. Shultz D.P. (2006), Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
5. Terelak J. F. (2005), Psychologia organizacji i zarządzania, Difin, Warszawa.
6. Robak E. (2015), Patologie i dysfunkcje w środowisku pracy, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
Literatura uzupełniająca:
Literatura uzupełniająca
Robak E., Skolik S. (2016), Wyzwania wynikające z uwarunkowań polityki kadrowej przedsiębiorstw, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
Bazan–Bulanda A., Kwiatek A., Robak E. (2015), Udział pracowników w zarządzaniu nowoczesnymi organizacjami gospodarczymi, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
Bazan–Bulanda A., Robak E. (2014), Wybrane problemy zarządzania zasobami ludzkimi we współczesnych organizacjach, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
Robak E., Karczewska A., Skiba M. (2017), Zarządzanie kapitałem ludzkim i społecznym wobec zmian we współczesnych organizacjach, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
* Publikacje zwarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej, w przypadku ich braku możliwość wypożyczenia międzybibliotecznego.
|
Zakres tematów: |
W 1- Wprowadzenie do psychologii zarządzania. Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu psychologii zarządzania oraz naświetlenie jej interdyscyplinarnego charakteru. 1
W 2- Przedstawienie psychologicznej koncepcji osobowości i możliwości wykorzystania w procesie kierowania zespołem pracowniczym wiadomości z zakresu indywidualnych cech osobowościowych pracowników. 1
W 3 - Określenie i omówienie zastosowania inteligencji emocjonalnej w biznesie. Zarządzanie emocjami pracowników. Organizacja inteligentna emocjonalnie. 1
W 4 - Kierowanie grupą pracowniczą. Czynniki wpływające na wybór stylu kierowania grupą. Budowanie autorytetu kierownika. 1
W5 - Omówienie komunikacji interpersonalnej w środowisku pracy z uwzględnieniem znaczenia komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie kierowania grupą pracowniczą. Przedstawienie znaczenia komunikacji w tworzeniu pozytywnej atmosfery pracy i zaufania. Charakterystyka czynników usprawniających komunikację w sytuacji pracy. 1
W6 -Asertywność w relacjach interpersonalnych w środowisku pracy. Postawa asertywna a zachowania agresywne i uległe. Wykorzystanie asertywność w praktyce kierowania . 1
W 7- Stres w procesie pracy. Indywidualna podatność na stres jako wskaźnik zróżnicowania osobowościowego. Poziom natężenia stresu a funkcjonowanie i samopoczucie pracownika. 1
W 8- Przedstawienie zjawiska wypalenia zawodowego . Objawy, przyczyny i zróżnicowane skutki wypalenia zawodowego pracowników. 1
W 9 - Patologie i dysfunkcje w środowisku pracy. Mobbing jako przykład patologicznych zachowań organizacyjnych. . Objawy, skutki mobbingu oraz przeciwdziałanie mobbingowi. 1
W 10- Uzależnienie od pracy. Objawy i skutki pracoholizmu. Znaczenie zachowania harmonii pomiędzy pracą a życiem osobistym dla współczesnych pracowników. 1
W 11- Zmiany we współczesnych organizacjach i ich wpływ na funkcjonowanie pracowników. Zachowania pracownicze związane z wprowadzaniem zmian organizacyjnych. Lęk i opór pracowników wobec zmian. 1
W 12- Kreatywność pracowników i jej znaczenie dla współczesnych organizacji. Czynniki sprzyjające i bariery kreatywności pracowników. 1
W 13 - Kierowanie grupami pracowniczymi w kontekście różnorodności zasobów ludzkich współczesnych organizacji. Specyfika kierowania pracownikami reprezentującymi różne pokolenia na rynku pracy. 1
W 14 - Przedstawienie psychologicznych mechanizmów uczestnictwa organizacyjnego (lęk, kalkulacja, lojalność). 1
W 15 - Podsumowanie analizowanych zagadnień z uwzględnieniem kompetencji menedżerskich, związanych z wiedzą z zakresu psychologii zarządzania, przydatnych w praktyce zarządczej we współczesnych organizacjach. 1
|