Politechnika Częstochowska - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia przyrody WZ-MZ-D1-SP-04
Wykład (WYK) Semestr letni 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Literatura:

Podstawowa

1. Piotr Sztompka „Socjologia” Znak, Kraków 2012.

2. Anthony Giddens „Socjologia” PWN, Warszawa 2012.

3. Tomasz Szlendak „Socjologia rodziny”, PWN, Warszawa 2010.

4. Barbara Szacka „Wprowadzenie do socjologii”, Oficyna Naukowa, Warszawa 2008.

Uzupełniająca

1. Jerzy Osiński, „Darwinowski algorytm. Wymiana społeczna z perspektywy psychologii ewolucyjnej”, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2013.

2. P. Berger., Th. Luckmann „Społeczne tworzenie rzeczywistości”, PWN, Warszawa 2010.

3. D. Wężowicz-Ziółkowska, E. Wieczorkowska „Biological Turn. Idee biologii w humanistyce współczesnej”, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016.

Efekty uczenia się:

EK 1 - Student potrafi wyjaśnić podstawowe terminy socjologiczne

EK 2 - Student potrafi wskazać odpowiednie metody badawcze socjologii do diagnozy podstawowych problemów społecznych

EK 3 – Student potrafi opisać zagadnienia związane z nurtami ewolucyjnymi w socjologii oraz biologiczne uwarunkowania zjawisk społecznych

EK 4 - Student charakteryzuje główne problemy społeczne związane z zachowaniem jednostki i funkcjonowaniem grup społecznych

EK 5 - Student analizuje zagadnienia związane z procesami społecznymi kształtującymi struktury i instytucje społeczne

EK 6 - Student potrafi wyjaśnić przyczyny kształtowania się nowych idei i ruchów społecznych związanych z relacjami człowiek – środowisko przyrodnicze

Metody i kryteria oceniania:

P1. Kolokwium zaliczeniowe

Efekt 1

2 - Student nie zna i nie rozumie podstawowych pojęć socjologii

3 - Student zna podstawowe definicje pojęć socjologicznych

4 - Student potrafi zdefiniować pojęcia socjologiczne oraz rozumie zależności między nimi

5 - Student potrafi definiować pojęcia socjologiczne, powiązania pomiędzy nimi oraz potrafi podać przykłady odpowiadające tym pojęciom

Efekt 2

2 - Student nie zna metod badawczych w socjologii

3- Student potrafi określić na czym polegają główne metody badawcze w socjologii

4 - Student potrafi określić jakiego typu metod badawczych należy użyć do badania określonych zjawisk społecznych

5 - Student potrafi określić jakiego typu metod badawczych należy użyć do badania określonych zjawisk społecznych oraz potrafi opisać proces badawczy

Efekt 3

2 - Student nie potrafi opisać zagadnień związanych z nurtami ewolucyjnymi w socjologii ani biologicznych uwarunkowań zjawisk społecznych

3 - Student potrafi wskazać zagadnienia związane z nurtami ewolucyjnymi w socjologii oraz biologiczne uwarunkowania zjawisk społecznych

4 - Student potrafi opisać zagadnienia związane z nurtami ewolucyjnymi w socjologii oraz biologiczne uwarunkowania zjawisk społecznych

5 - Student potrafi opisać zagadnienia związane z nurtami ewolucyjnymi w socjologii oraz wyjaśnić biologiczne uwarunkowania zjawisk

społecznych

Efekt 4

2 - Student nie potrafi scharakteryzować głównych problemów społecznych związanych z zachowaniem jednostki i funkcjonowaniem grup społecznych

3 -n Student charakteryzuje główne problemy społeczne związane z zachowaniem jednostki i funkcjonowaniem grup społecznych

4 - Student potrafi wyjaśnić główne problemy społeczne związane z zachowaniem jednostki i funkcjonowaniem grup społecznych

4 - Student potrafi wyjaśnić główne problemy społeczne związane z zachowaniem jednostki i funkcjonowaniem grup społecznych ze wskazaniem adekwatnych przykładów takich problemów

Zakres tematów:

WYKŁADY Liczba godzin

W 1 - Wprowadzenie do przedmiotu socjologii. Przedstawienie socjologii jako nauki i jej związków z innymi dziedzinami wiedzy. 2

W 2 – Przedstawienie metod badawczych w socjologii z szerszą charakterystyką wybranych narzędzi badawczych 2

W 3 – Omówienie zagadnień związanych z biologicznymi podstawami życia społecznego, społeczne i biologiczne uwarunkowania relacji wobec zdrowia 2

W 4 – Omówienie zagadnień związanych z procesami socjalizacji jednostki oraz kształtowaniem się jej tożsamości 2

W 5, 6 – Zaprezentowanie problemów związanych z systemem aksjonormatywnym oraz omówienie głównych zagadnień dotyczących kultury, w tym wielokulturowości 4

W 7 – Charakterystyka dewiacji społecznych oraz procesów instytucjonalizacji porządku społecznego 2

W 8 – Wybrane nurty ewolucyjne w naukach społecznych – ekologia społeczna i socjobiologia 4

W 9 – Charakterystyka grupy społecznej i więzi społecznych 2

W 10 – Omówienie zagadnień związanych z ewolucją rodziny i jakością życia, w szczególności w aspekcie zachowania wobec zdrowia i choroby 2

W 11 – Przedstawienie głównych problemów dotyczących funkcjonowania organizacji formalnych, w tym państwa 2

W 12 – Charakterystyka stratyfikacji społecznej i głównych koncepcji nierówności społecznych 2

W 13, 14 – Procesy globalizacji i nowe ruchy społeczne w kontekście kształtowania świadomości ekologicznej oraz świadomości związanej z żywnością i żywieniem. Postawy społeczne wobec GMO. 2

W 15 – Kolokwium zaliczeniowe 2

Metody dydaktyczne:

1. Podręczniki i publikacje naukowe

2. Sprzęt audiowizualny

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Sebastian Skolik 11/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.
ul. J.H. Dąbrowskiego 69
42-201 Częstochowa
tel: +48 (34) 3255-211 https://pcz.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.1.0-4 (2024-03-12)