Politechnika Częstochowska - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mikroekonomia sem.1 (E) WZ-FR-D1-Mik-01
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Efekty uczenia się:

3. EFEKTY UCZENIA SIĘ

EU 1 – Student zna, analizuje i rozróżnia poszczególne zjawiska i procesy ekonomiczne. Zna podstawowe rodzaje rynków oraz rozumie zasady ich funkcjonowania Student rozpoznaje, definiuje, klasyfikuje i rozumie pojęcia związane z mikroekonomią. Zna podstawowe formuły i stosowane metody badawcze oraz poprawnie interpretuje uzyskane wyniki.

EU 2 – Student zna, rozumie i analizuje zjawisko popytu rynkowego, rolę konsumenta na rynku oraz wykorzystuje znajomość teorii konsumenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności i determinantów decyzji podejmowanych przez konsumenta. Student poprawnie interpretuje wyniki rozwiązywanych zadań i analiz z tego zakresu.

EU 3 -Student zna, rozumie i analizuje zjawisko podaży rynkowej, rolę producenta na rynku oraz wykorzystuje znajomość teorii producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności i determinantów decyzji podejmowanych przez producenta. Student poprawnie interpretuje wyniki rozwiązywanych zadań i analiz z tego zakresu.

EU 4 – Student zna formy konkurencyjne rynków: konkurencję doskonałą, konkurencję monopolistyczną, oligopol i monopol. Rozumie i analizuje warunki osiągania równowagi w różnych strukturach rynkowych. Student poprawnie interpretuje wyniki rozwiązywanych zadań i analiz z tego zakresu.

Metody i kryteria oceniania:

F1. Rozwiązywanie zadań (ćwiczenia).

F2. Aktywność i przygotowanie do ćwiczeń.

F3. Ocena pracy w grupach – analiza i interpretacja studiów przypadków i zdań problemowych (ćwiczenia).

P1. Sprawdzian pisemny z opanowania materiału wraz z zadaniami rachunkowymi (zaliczenie ćwiczeń).

P2. Egzamin pisemny testowy (wykład). Możliwa uzupełniająca odpowiedź ustna.

EU 1

2,0 - Student nie zna zjawisk i procesów ekonomiczne. Nie zna podstawowych rodzajów rynków, ani zasad ich funkcjonowania Student nie rozpoznaje i nie definiuje podstawowych pojęć mikroekonomicznych.

3,0 - Student zna i rozróżnia poszczególne zjawiska i procesy ekonomiczne. Zna podstawowe rodzaje rynków oraz rozumie zasady ich funkcjonowania Student rozpoznaje i definiuje podstawowe pojęcia mikroekonomiczne

4,0 - Student zna, analizuje i rozróżnia poszczególne zjawiska i procesy ekonomiczne. Zna podstawowe rodzaje rynków oraz rozumie zasady ich funkcjonowania Student rozpoznaje, definiuje, klasyfikuje i pojęcia związane z mikroekonomią. Zna podstawowe formuły i stosowane metody badawcze.

5,0 - Student zna, analizuje i rozróżnia poszczególne zjawiska i procesy ekonomiczne. Zna podstawowe rodzaje rynków oraz rozumie zasady ich funkcjonowania Student rozpoznaje, definiuje, klasyfikuje i rozumie pojęcia związane z mikroekonomią. Zna podstawowe formuły i stosowane metody badawcze oraz poprawnie interpretuje uzyskane wyniki.

EU2

2,0 - Student nie zna zjawiska popytu rynkowego, roli konsumenta na rynku ani podstaw teorii konsumenta.

3,0 - Student zna i rozumie zjawisko popytu rynkowego, rolę konsumenta na rynku oraz zna podstawy teorii konsumenta.

4,0 - Student zna i rozumie zjawisko popytu rynkowego, rolę konsumenta na rynku oraz wykorzystuje znajomość teorii konsumenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności i determinantów decyzji podejmowanych przez konsumenta. 5,0 - Student zna, rozumie i analizuje zjawisko popytu rynkowego, rolę konsumenta na rynku oraz wykorzystuje znajomość teorii konsumenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności i determinantów decyzji podejmowanych przez konsumenta. Student poprawnie interpretuje wyniki rozwiązywanych zadań i analiz z tego zakresu.

EU3

2,0 - Student nie zna zjawiska podaży rynkowej, roli producenta na rynku ani podstaw teorii producenta.

3,0 - Student zna i rozumie zjawisko podaży rynkowej, rolę producenta na rynku oraz podstawy teorii producenta.

4,0 - Student zna i rozumie zjawisko podaży rynkowej, rolę producenta na rynku oraz wykorzystuje znajomość teorii producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności i determinantów decyzji podejmowanych przez producenta.

5,0 - Student zna, rozumie i analizuje zjawisko podaży rynkowej, rolę producenta na rynku oraz wykorzystuje znajomość teorii producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności i determinantów decyzji podejmowanych przez producenta. Student poprawnie interpretuje wyniki rozwiązywanych zadań i analiz z tego zakresu.

EU4

2,0 - Student nie zna podstawowych informacji dotyczących form konkurencyjnych rynków: konkurencji doskonałej, konkurencji monopolistycznej, oligopolu i monopolu.

3,0 - Student zna formy konkurencyjne rynków: konkurencję doskonałą, konkurencję monopolistyczną, oligopol i monopol.

4,0 - Student zna formy konkurencyjne rynków: konkurencję doskonałą, konkurencję monopolistyczną, oligopol i monopol. Rozumie i w podstawowym zakresie analizuje warunki osiągania równowagi w różnych strukturach rynkowych.

5,0 - Student zna formy konkurencyjne rynków: konkurencję doskonałą, konkurencję monopolistyczną, oligopol i monopol. Rozumie i analizuje warunki osiągania równowagi w różnych strukturach rynkowych. Student poprawnie interpretuje wyniki rozwiązywanych zadań i analiz z tego zakresu

Zakres tematów:

C 1 – Podstawowe kategorie ekonomiczne. Proces gospodarowania. Czynniki produkcji. Ograniczoność zasobów a decyzje ekonomiczne (problem rzadkości zasobów i technologii, alokacja zasobów, krzywa możliwości produkcyjnych, koszt alternatywny). Racjonalność gospodarcza (racjonalność rzeczywista i proceduralna). Konieczność dokonywania wyborów, korzyści i koszty. Zasada optymalizacji decyzji. Ogólna charakterystyka gospodarki rynkowej (wymiana i rynek, istota mechanizmu rynkowy, model gospodarki rynkowej, gospodarka mieszana). 2

C 2 - Popyt, prawo popytu, czynniki wpływające na rozmiary popytu i ich graficzna analiza. Efekty popytowe. Podaż, prawo podaży, czynniki wpływające na rozmiary podaży i ich graficzna analiza. 2

C 3 - Cena równowagi - model statyczny (mechanizm rynkowy a równoważenie rynku, statyka porównawcza, równowaga rynkowa przypadki szczególne, równowaga rynkowa w praktyce). 2

C 4 - Cena równowagi - model dynamiczny (o wahaniach: tłumionych, wybuchowych, doskonałych). 2

C 5 - Elastyczność cenowa popytu. Elastyczność łukowa i punktowa. Determinanty elastyczności cenowej popytu. Elastyczność a przychody przedsiębiorstw. Przychód całkowity, przeciętny i marginalny. Elastyczność mieszana popytu. Elastyczność dochodowa popytu. Dobra: normalne i podrzędne, podstawowe i luksusowe. Prawo oraz krzywe Engla. Elastyczność cenowa podaży. 2

C 6 - Teoria konsumenta (konsument jako podmiot gospodarujący, użyteczność miarą zadowolenia z konsumpcji, użyteczność całkowita i marginalna, system preferencji konsumenta). 2

C 7 - Teoria konsumenta (krzywa obojętności konsumenta i jej cechy, marginalna stopa substytucji MSS, MSS a nachylenie krzywej obojętności, prawo malejącej MSS, ograniczenia wyboru konsumenta, ograniczenie budżetu, optimum konsumenta, zmiany dochodów konsumenta, zmiany cen dóbr). 2

C 8 - Istota, cechy i formy przedsiębiorstw rynkowego. Podstawy decyzji ekonomicznych producenta. Efektywność techniczna i ekonomiczna. Funkcja produkcji w krótkim okresie. Produkt całkowity, przeciętny i marginalny. Prawo malejących przychodów. Teoria produkcji. Funkcja produkcji w długim okresie. Efekty skali produkcji. Izokwanty produkcji. Optimum produkcji. 2

C 9 - Koszty produkcji oraz ich klasyfikacja. Funkcje kosztów produkcji. Koszty: stałe, zmienne, całkowite, przeciętne i marginalne. Koszty produkcji – zależności. Próg rentowności (założenia, definicje, próg rentowności ilościowy, wartościowy i procentowy). 2

C 10 – Konkurencja. Formy konkurencyjne rynku po stronie popytu i podaży. Konkurencja doskonała. Równowaga na rynku doskonale konkurencyjnym. 2

C 11 – Monopol i przyczyny jego powstawania. Równowaga rynkowa w warunkach monopolu. Dyskryminacja w monopolu. Siła oddziaływania monopolu. 2

C 12 – Konkurencja monopolistyczna. Równowaga na rynku konkurencji monopolistycznej. Oligopol – niezależne współistnienie a porozumienia w monopolu. Rodzaje porozumień oligopolistycznych. Wybrane teorie działania przedsiębiorstw w oligopolu. 2

C 13 – Organizacje w budowaniu dobrobytu społecznego. Trzeci sektor gospodarczy. Organizacja non profit – ich cechy i zasady funkcjonowania. Podstawowe formy organizacyjne jednostek non profit. 2

C 14 – Rynek czynników wytwórczych. Rynek pracy. Popyt i podaż pracy. Płaca nominalna i realna. Rynek ziemi. Renta ekonomiczna i gruntowa. Rynek kapitału. 2

C 15 – Sprawdzian wiadomości (test pisemny z zadaniami rachunkowymi) 2

Metody dydaktyczne:

1. prezentacje – projektor multimedialny

2. studia przypadków

3. ćwiczenia rachunkowe do samodzielnego wykonania i interpretacji

4. artykuły prasowe

5. podręczniki i skrypty

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Okręglicka 38/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Padlowska 30/ szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Padlowska 32/ szczegóły
4 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Okręglicka 35/ szczegóły
5 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Okręglicka 33/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.
ul. J.H. Dąbrowskiego 69
42-201 Częstochowa
tel: +48 (34) 3255-211 https://pcz.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-4 (2024-07-15)