Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. A. Giddens, Socjologia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2004.
2. D. Walczak-Duraj, Podstawy współczesnej socjologii, PWE, Warszawa 2009.
3. B. Szacka , Wprowadzenie do socjologii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2006.
4. P. Sztomka, Socjologia zmian społecznych, Wyd. Znak, Kraków 2005
Literatura uzupełniająca
1. J. M. Golka, Socjologia kultury, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2007.
2. H. Domański, Struktura społeczna, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2005.
3. F. Bylok, Konsumpcja w Polsce i jej przemiany w okresie transformacji, Wyd. Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2005.
|
Efekty uczenia się: |
EU1- Ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych i ekonomicznych) oraz zarządzania nimi, a także zna podstawowe pojęcia dotyczące istoty, form, zasad i problemów funkcjonowania współczesnych organizacji
EU2- Posiada wiedzę o człowieku jako twórcy kultury i podmiocie konstruującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w ramach tych struktur, zna w rolę człowieka w budowaniu więzi społecznych i rządzące nimi prawidłowości.
EU3- Ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz ich źródła, naturze, zmianach i sposobach działania
|
Metody i kryteria oceniania: |
F1 - Aktywny udział w dyskusji
F2 - Prezentacja (analiza literatury, multimedialna, ustna)
P1 – Kolokwium
EU 1
2,0-Nie ma podstawowej wiedzy o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych i ekonomicznych)
3,0-Ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych i ekonomicznych)
4,0-Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych i ekonomicznych)
5,0-Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych i ekonomicznych) oraz potrafi analizować wzajemne związki między strukturami i instytucjami społecznymi.
EU 2
2,0-Student nie posiada wiedzy o człowieku jako twórcy kultury i podmiocie konstruującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w ramach tych struktur, zna w rolę człowieka w budowaniu więzi społecznych i rządzące nimi prawidłowości.
3,0-Student posiada podstawową wiedzę o człowieku jako twórcy kultury i podmiocie konstruującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w ramach tych struktur, zna w rolę człowieka w budowaniu więzi społecznych i rządzące nimi prawidłowości.
4,0-Student posiada rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury i podmiocie konstruującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w ramach tych struktur, zna w rolę człowieka w budowaniu więzi społecznych i rządzące nimi
5,0-Student posiada rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury i podmiocie konstruującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w ramach tych struktur, zna w rolę człowieka w budowaniu więzi społecznych i rządzące nimi oraz potrafi uzasadniać praktycznymi przykładami mechanizmy struktur społecznych i roli człowieka w ich działaniu.
EU 3
2,0-Student nie ma podstawowej wiedzy o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz ich źródła, naturze, zmianach i sposobach działania.
3,0-Student ma podstawową wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz ich źródła, naturze, zmianach i sposobach działania.
4,0-Student ma rozszerzoną wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz ich źródła, naturze, zmianach i sposobach działania.
5,0-Student ma rozszerzoną wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz ich źródła, naturze, zmianach i sposobach działania oraz potrafi przeprowadzić analizę mechanizmów funkcjonowania norm i reguł w wybranej organizacji lub instytucji.
|
Zakres tematów: |
C 1- Przedstawienie programu zajęć i wymogów związanych z zaliczeniem przedmiotu 1
C 2- Dlaczego człowiek jest istotą społeczną? 1
C-3 Kultura i jej znaczenie dla funkcjonowania człowieka w społeczeństwie 1
C 4- Więź społeczna i jej ewolucja w społeczeństwie 1
C 5 – Grupy społeczne i ich typologia 1
C 6- Normy społeczne i ich rola w życiu społecznym 1
C 7- Organizacja jako forma zbiorowości społecznych i jej struktury 1
C8 – Zbiorowości społeczne oparte na wspólnej kulturze
C 9- Społeczeństwo i jego struktury 1
C 10- Struktura klasowo-warstwowa i jej znaczenie w społeczeństwie 1
C10 – Współczesne społeczeństwo polskie
C 12 - Państwo i jego instytucje 1
C13– Style życia i ich wpływ na zachowania człowieka 1
C-14 Konsumpcja, konsumpcjonizm , społeczeństwo konsumpcyjne 1
C-15 Sprawdzenie wiedzy 1
|