Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Zawadzka A. M., (2010), Psychologia zarządzania w organizacji, PWN , Warszawa.
2. Lubrańska A. (2008), Psychologia pracy, Difin, Warszawa.
3. Ratajczak Z. (2007), Psychologia pracy i organizacji, PWN, Warszawa.
4. Shultz D.P. (2006), Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
5. Terelak J. F. (2005), Psychologia organizacji i zarządzania, Difin, Warszawa.
6. Robak E. (2015), Patologie i dysfunkcje w środowisku pracy, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
Literatura uzupełniająca:
1. Robak E., Skolik S. (2016), Wyzwania wynikające z uwarunkowań polityki kadrowej przedsiębiorstw, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
2. Bazan-Bulanda A., Kwiatek A., Robak E. (2015), Udział pracowników w zarządzaniu nowoczesnymi organizacjami gospodarczymi, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
3. Bazan-Bulanda A., Robak E. (2014), Wybrane problemy zarządzania zasobami ludzkimi we współczesnych organizacjach, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
4. Robak E., Karczewska A., Skiba M. (2017), Zarządzanie kapitałem ludzkim i społecznym wobec zmian we współczesnych organizacjach, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
|
Zakres tematów: |
W 1- Wprowadzenie do psychologii zarządzania. Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu psychologii zarządzania oraz naświetlenie jej interdyscyplinarnego charakteru. 1
W 2- Przedstawienie psychologicznej koncepcji osobowości i możliwości wykorzystania w procesie kierowania zespołem pracowniczym wiadomości z zakresu indywidualnych cech osobowościowych pracowników. 1
W 3 - Określenie i omówienie zastosowania inteligencji emocjonalnej w biznesie. Zarządzanie emocjami pracowników. Organizacja inteligentna emocjonalnie. 1
W 4 - Kierowanie grupą pracowniczą. Czynniki wpływające na wybór stylu kierowania grupą. Budowanie autorytetu kierownika. 1
W5 - Omówienie komunikacji interpersonalnej w środowisku pracy z uwzględnieniem znaczenia komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie kierowania grupą pracowniczą. Przedstawienie znaczenia komunikacji w tworzeniu pozytywnej atmosfery pracy i zaufania. Charakterystyka czynników usprawniających komunikację w sytuacji pracy. 1
W6 -Asertywność w relacjach interpersonalnych w środowisku pracy. Postawa asertywna a zachowania agresywne i uległe. Wykorzystanie asertywność w praktyce kierowania . 1
W 7- Stres w procesie pracy. Indywidualna podatność na stres jako wskaźnik zróżnicowania osobowościowego. Poziom natężenia stresu a funkcjonowanie i samopoczucie pracownika. 1
W 8- Przedstawienie zjawiska wypalenia zawodowego . Objawy, przyczyny i zróżnicowane skutki wypalenia zawodowego pracowników. 1
W 9 - Patologie i dysfunkcje w środowisku pracy. Mobbing jako przykład patologicznych zachowań organizacyjnych. . Objawy, skutki mobbingu oraz przeciwdziałanie mobbingowi. 1
W 10- Uzależnienie od pracy. Objawy i skutki pracoholizmu. Znaczenie zachowania harmonii pomiędzy pracą a życiem osobistym dla współczesnych pracowników. 1
W 11- Zmiany we współczesnych organizacjach i ich wpływ na funkcjonowanie pracowników. Zachowania pracownicze związane z wprowadzaniem zmian organizacyjnych. Lęk i opór pracowników wobec zmian. 1
W 12- Kreatywność pracowników i jej znaczenie dla współczesnych organizacji. Czynniki sprzyjające i bariery kreatywności pracowników. 1
W 13 - Kierowanie grupami pracowniczymi w kontekście różnorodności zasobów ludzkich współczesnych organizacji. Specyfika kierowania pracownikami reprezentującymi różne pokolenia na rynku pracy. 1
W 14 - Przedstawienie psychologicznych mechanizmów uczestnictwa organizacyjnego (lęk, kalkulacja, lojalność). 1
W 15 - Podsumowanie analizowanych zagadnień z uwzględnieniem kompetencji menedżerskich, związanych z wiedzą z zakresu psychologii zarządzania, przydatnych w praktyce zarządczej we współczesnych organizacjach. 1
|