Makroekonomia E WZ-BHP-D1-MAK-01
Ćwiczenia (CW)
Semestr zimowy 2019/2020
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Efekty uczenia się: |
EU 1 - Student rozumie i posługuje się podstawowymi kategoriami ekonomicznymi niezbędnymi do rozumienia problematyki makroekonomii. EU 2 - Student potrafi przedstawić podstawowe kategorie produktu i dochodu narodowego, funkcję konsumpcji i oszczędności oraz przedstawić wpływ inwestycji na wzrost dochodu narodowego w kraju. EU 3 – Student potrafi wyjaśnić rolę budżetu w gospodarce, omówić politykę fiskalną państwa. Jednocześnie zna podstawowe funkcje pieniądza, umie wyjaśnić funkcjonowanie rynku pieniężnego. Zna fazy cyklu koniunkturalnego, jak również podstawowe problemy bezrobocia. EU 4 - Student posiada wiedzę z zakresu teorii zatrudnienia i bezrobocia oraz inflacji. Rozumie rolę polityki państwa na rynku pracy, potrafi dokonać analizy bezrobocia i inflacji w relacjach do innych problemów makroekonomicznych. EU 5 - Student zna sposoby pomiaru gospodarki i problematykę wahań koniunktury oraz determinanty dochodu narodowego Student potrafi określić istotę koniunktury gospodarczej oraz cyklu koniunkturalnego, a także orientuje się w problematyce oceny koniunktury gospodarczej. EU 6 – Student potrafi wymienić korzyści płynące z handlu z zagranicą. Zna pojęcie i strukturę bilansu płatniczego oraz politykę kursu walutowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSOBY OCENY ( F – FORMUJĄCA, P – PODSUMOWUJĄCA) F1. Zadania ćwiczeniowe indywidualne F2. Prezentacja opracowań własnych wyznaczonych tematów P1. Kolokwium zaliczeniowe pisemne P2. Egzamin pisemny końcowy EU1 (ndst) Student nie potrafi zaprezentować podstawowych kategorii ekonomicznych oraz nie rozumie istoty makroekonomii i nie zna podstawowych szkół myśli ekonomicznej. (dst) Student potrafi zaprezentować podstawowe kategorie ekonomiczne oraz rozumie istotę makroekonomii wymieniając jednocześnie istnienie szkół myśli ekonomicznej. (db) Student potrafi omówić i posługiwać się podstawowymi kategoriami ekonomicznymi niezbędnymi do rozumienia problematyki makroekonomii oraz rozumie istotę makroekonomii rozróżniając i wskazując jednocześnie odmienne rozumowanie poszczególnych szkół myśli ekonomicznej. (bdb) Student rozumie i posługuje się bardzo dobrze podstawowymi kategoriami ekonomicznymi niezbędnymi do rozumienia problematyki makroekonomii oraz rozumie istotę makroekonomii rozróżniając i wskazując jednocześnie odmienne rozumowanie poszczególnych szkół myśli ekonomicznej, odnosząc się przy tym do bieżących problemów gospodarki polskiej i światowej. EU 2 (ndst) Student nie potrafi przedstawić podstawowych kategorii produktu i dochodu narodowego, funkcję konsumpcji i oszczędności oraz nie potrafi przedstawić wpływu inwestycji na wzrost dochodu narodowego w kraju. (dst) Student potrafi przedstawić podstawowe kategorie produktu i dochodu narodowego, funkcję konsumpcji i oszczędności oraz w sposób ogólny przedstawić wpływ inwestycji na wzrost dochodu narodowego w kraju. (db) Student potrafi przedstawić w sposób szczegółowy podstawowe kategorie produktu i dochodu narodowego, funkcję konsumpcji i oszczędności oraz potrafi przedstawić wpływ inwestycji na wzrost dochodu narodowego w kraju. (bdb) Student potrafi przedstawić w sposób szczegółowy podstawowe kategorie produktu i dochodu narodowego, funkcję konsumpcji i oszczędności oraz potrafi przedstawić wpływ inwestycji na wzrost dochodu narodowego w kraju. Student potrafi omawiane kategorie makroekonomiczne odnieść do sytuacji gospodarczej w kraju. Potrafi wyciągnąć wnioski na podstawie przeprowadzonej analizy sytuacji gospodarczej kraju. EU 3 (ndst) Student nie potrafi wyjaśnić roli budżetu w gospodarce, omówić politykę fiskalną państwa. Jednocześnie nie zna podstawowych funkcji pieniądza, nie umie wyjaśnić funkcjonowania rynku pieniężnego. Nie zna faz cyklu koniunkturalnego, jak również podstawowych problemów bezrobocia. (dst) Student potrafi wyjaśnić rolę budżetu w gospodarce, omówić ogólnie politykę fiskalną państwa. Jednocześnie zna podstawowe funkcje pieniądza, umie wyjaśnić funkcjonowanie rynku pieniężnego . Zna fazy cyklu koniunkturalnego i umie je opisać. Zna również podstawowe problemy bezrobocia. (db) Student potrafi wyjaśnić rolę budżetu w gospodarce, omówić w sposób szczegółowy politykę fiskalną państwa. Jednocześnie zna podstawowe funkcje pieniądza i umie wyjaśnić funkcjonowanie rynku pieniężnego. Zna fazy cyklu koniunkturalnego i potrafi je wyróżnić , jak również zna podstawowe problemy bezrobocia. i rynku pracy. (bdb) Student potrafi wyjaśnić rolę budżetu w gospodarce, omówić w sposób szczegółowy politykę fiskalną państwa. Jednocześnie zna podstawowe funkcje pieniądza i umie wyjaśnić funkcjonowanie rynku pieniężnego oraz istotę polityki monetarnej oraz potrafi przedstawić system bankowy kraju. Student umie odnieść posiadaną wiedzę do sytuacji finansowej Polski podając przykłady do omawianych zagadnień: cyklu koniunkturowego i rynku pracy oraz bezrobocia. EU 4 (ndst) Student nie posiada wiedzy z zakresu teorii zatrudnienia i bezrobocia oraz inflacji. Nie rozumie roli polityki państwa na rynku pracy, nie potrafi dokonać analizy bezrobocia i inflacji w relacjach do innych problemów makroekonomicznych. (dst) Student posiada wiedzę z zakresu teorii zatrudnienia i bezrobocia oraz inflacji. Rozumie ogólnie rolę polityki państwa na rynku pracy, potrafi dokonać analizy bezrobocia i inflacji w relacjach do innych problemów makroekonomicznych. (db) Student posiada wiedzę z zakresu teorii zatrudnienia i bezrobocia oraz inflacji. Rozumie rolę polityki państwa na rynku pracy, potrafi dokonać analizy bezrobocia i inflacji w relacjach do innych problemów makroekonomicznych. Student zna poziom inflacji i bezrobocia w Polsce. (bdb) Student posiada wiedzę z zakresu teorii zatrudnienia i bezrobocia oraz inflacji. Rozumie rolę polityki państwa na rynku pracy, potrafi dokonać analizy bezrobocia i inflacji w relacjach do innych problemów makroekonomicznych. Student zna poziom inflacji i bezrobocia w Polsce. Student rozumie problematykę inflacji i bezrobocia , potrafi je opisać i porównać oraz przedstawić wielkości tych wskaźników w warunkach gospodarki polskiej i światowej. EU 5 2,0 Student nie zna sposobów pomiaru gospodarki i podstawowych agregatów do tego stosowanych. Student nie zna problematyki wahań koniunktury oraz determinanty dochodu narodowego. 3,0 Student zna sposoby pomiaru gospodarki i podstawowe agregaty umożliwiające jej pomiar. Student ma ogólne pojęcie na temat wahań koniunktury oraz determinantów dochodu narodowego 4,0 Student zna sposoby pomiaru gospodarki i podstawowe agregaty umożliwiające jej pomiar. Student zna problematykę wahań koniunktury oraz determinanty dochodu narodowego Student potrafi określić istotę koniunktury gospodarczej oraz cyklu koniunkturalnego a także orientuje się w problematyce oceny koniunktury gospodarczej. Student potrafi przedstawić PKB, PKB per capita w Polsce w ostatnich latach. 5,0 Student zna sposoby pomiaru gospodarki i podstawowe agregaty umożliwiające jej pomiar. Student zna problematykę wahań koniunktury oraz determinanty dochodu narodowego Student potrafi określić istotę koniunktury gospodarczej oraz cyklu koniunkturalnego a także orientuje się w problematyce oceny koniunktury gospodarczej. Student potrafi przedstawić PKB, PKB per capita w Polsce w ostatnich latach oraz odnieść je do pozostałych krajów UE i Świata. EU 6 2,0 Student nie potrafi wymienić korzyści płynących z handlu z zagranicą. Nie zna pojęcia ani struktury bilansu płatniczego oraz nie zna polityki kursu walutowego. 3,0 Student potrafi wymienić korzyści płynące z handlu z zagranicą. Zna pojęcie i strukturę bilansu płatniczego oraz potrafi ogólnie omówić politykę kursu walutowego. Student potrafi wymienić korzyści płynące z handlu z zagranicą. Zna pojęcie i strukturę bilansu płatniczego oraz politykę kursu walutowego. 4,0 Student posiada wiedzę z zakresu wartości bilansu płatniczego Polski z ostatnich paru lat. Student potrafi wymienić korzyści płynące z handlu z zagranicą. Zna pojęcie i strukturę bilansu płatniczego oraz potrafi omówić szczegółowo politykę kursu walutowego w kraju. 5,0 Student posiada wiedzę z zakresu wartości bilansu płatniczego Polski z ostatnich paru lat, potrafi dokonać analizy sytuacji finansowej kraju. |
Zakres tematów: |
C1, C2, - Zajęcia wprowadzające - zasady pracy na ćwiczeniach i zaliczania przedmiotu. Definicja ekonomii. Zakres mikro- i makroekonomii. Ekonomia pozytywna i normatywna. Gospodarka narodowa. Charakterystyka podmiotów w gospodarce rynkowej. Popyt i podaż, równowaga rynkowa. 2h C3, C4, - Podstawowe kategorie produktu i dochodu narodowego: PKB, PNB, PNN, DNCW, ODL, DDL. Podział PKB. Produkt społeczny. Rola cen w obliczaniu produktu krajowego i narodowego oraz dochodu narodowego (Delator PNB). Sposoby pomiaru dochodu narodowego. Wartość przeniesiona, dodana, produkcja finalna i produkcja globalna. Wady i zalety dochodu narodowego. 2h C5, C6 – Inwestycje i oszczędności ex post i ex ante. Funkcja konsumpcji i funkcja oszczędności. Pojęcie mnożnika inwestycyjnego. Składniki popytu globalnego a poziom wytwarzanego dochodu narodowego. 2h C7 - Pojęcie budżetu państwa. Główne źródła wpływów i wydatków w budżecie państwa. Krzywa Laffera. Sposoby finansowania deficytu budżetowego. Wpływ podatków netto i wydatków rządowych na popyt globalny i na poziom realnego dochodu narodowego. Pojęcie polityki fiskalnej i jej narzędzia. Sposoby finansowania deficytu budżetowego (Dług publiczny, efekt wypierania). 1h C8 – Podstawowe założenia neoklasycznej teorii równowagi i keynesowkiej teorii równowagi. Spór o teorię równowagi ogólnej. 1h C9, C10 – Podstawowe funkcje i rodzaje pieniądza. Cechy i rodzaje pieniądza. Ilościowa teoria pieniądza. Popyt na pieniądz, podaż pieniądza a stopa procentowa. Baza monetarna i mnożnik kreacji pieniądza. Polityka monetarna i jej narzędzia.2h C11 - Inflacja jako problem makroekonomiczny. Skutki i sposoby zmniejszania inflacji. Analiza inflacji w relacjach do innych problemów ekonomicznych. 1h C12 - Rynek pracy w wymiarze makroekonomicznym. Teoria zatrudnienia i bezrobocia. Polityka państwa na rynku pracy. Sposoby walki z bezrobociem. Analiza bezrobocia w kontekście innych problemów makroekonomicznych. 1h C13 - Koniunktura gospodarcza i cykl koniunkturalny. Charakterystyka poszczególnych faz cyklu koniunkturalnego. 1h C14 - Struktura bilansu płatniczego kraju. Korzyści z handlu zagranicznego. Środki regulowania handlu zagranicznego. Wpływ handlu zagranicznego na poziom dochodu narodowego. Wskaźniki terms of trade. Systemy kursów walut. 1h C15 – Pisemne sprawdzenie wiadomości 1h |
Metody dydaktyczne: |
1. Podręczniki i skrypty 2. Sprzęt audiowizualny 3. Tablica 4. Kopiowane materiały dydaktyczne |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Agata Kielesińska | 30/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.