Ekonomia I WZ-ZTS-D1-EKI-01
Ćwiczenia (CW)
Semestr zimowy 2019/2020
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA I UZUPEŁNIAJĄCA Literatura podstawowa* 1. M. Rekowski: Mikroekonomia, Wyd. Marek Rekowski, Poznań 2011 2. B. Czarny. Podstawy Ekonomii, PWE Warszawa 2011 3. M. Nasiłowski, System rynkowy. Podstawy mikro i makroekonomii. Wyd. Key Text. 2016 4. A. Skibiński. Rationale for Economic Development of Shell Gas in Poland – Selected Aspects. Hradec Economic Days 2015. Vol.5 (red.) JEDLICKA Pavel. Web of Science Core Collection 2015. Literatura uzupełniająca** 1. Z. Dach: Mikroekonomia, Wyd. AE, Kraków 2012 2. D. Begg, S. Fischer, R. Dornbusch: Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2007 3. T. Zalega: Mikroekonomia. Zbiór ćwiczeń i zadań, Wyd. nauk. Wydz. Zarz. UW, Warszawa 2007 4. A. Skibiński. Rationale for Economic Development of Shell Gas in Poland – Selected Aspects. Hradec Economic Days 2015. Vol.5 (red.) JEDLICKA Pavel. Web of Science Core Collection 2015. 5. A. Skibiński, E. Staniewska, E. Sornat – Frei, B. Dziuk. Sustainable Consumption and Production in Social Life. Monograph. Copyright by Wydawnictwo Wydzialu Zarządznia Politechniki Częstochowskiej 2018 * Publikacje zwarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej (lub możliwe do pozyskania w ramach wypożyczenia międzybibliotecznego) * Publikacje osób prowadzących dany przedmiot, tematycznie bezpośrednio związane z tym przedmiotem ** Publikacje zwarte ogólnie dostępne w formie e-booków ** Publikacje zwarte obcojęzyczne |
Efekty uczenia się: |
EFEKTY UCZENIA SIĘ EU 1 – Student zna, analizuje i rozróżnia poszczególne zjawiska i procesy ekonomiczne. Zna podstawowe rodzaje rynków oraz rozumie zasady ich funkcjonowania Student rozpoznaje, definiuje, klasyfikuje i rozumie pojęcia związane z mikroekonomią. EU 2 – Student zna, rozumie i analizuje zjawisko popytu rynkowego, rolę konsumenta na rynku oraz wykorzystuje znajomość teorii konsumenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności i determinantów decyzji podejmowanych przez konsumenta. Student poprawnie interpretuje wyniki rozwiązywanych zadań i analiz z tego zakresu. EU 3 – Student zna, rozumie i analizuje zjawisko podaży rynkowej, rolę producenta na rynku oraz wykorzystuje znajomość teorii producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności i determinantów decyzji podejmowanych przez producenta. Student poprawnie interpretuje wyniki rozwiązywanych zadań i analiz z tego zakresu. EU4 - Student zna formy konkurencyjne rynków: konkurencję doskonałą, konkurencję monopolistyczną, oligopol i monopol. Rozumie i analizuje warunki osiągania równowagi w różnych strukturach rynkowych. Student poprawnie interpretuje wyniki rozwiązywanych zadań i analiz z tego zakresu. |
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSOBY OCENY ( F – FORMUJĄCA, P – PODSUMOWUJĄCA) F1. Aktywność i przygotowanie do ćwiczeń. P1. Sprawdzian pisemny testowy z opanowania materiału wraz z zadaniami rachunkowymi (zaliczenie ćwiczeń). Dopuszcza się ustną odpowiedź uzupełniającą. PROWADZĄCY PRZEDMIOT (IMIĘ, NAZWISKO, ADRES E-MAIL) 1. dr inż. Andrzej Skibiński, e-mail: andrzej.skibinski@wz.pcz.pl FORMY OCENY - SZCZEGÓŁY Efekt 1 (ndst) Student posiada wiedzę i umiejętności określone w niniejszym efekcie kształcenia w stopniu poniżej 60%; (dst) Student posiada wiedzę i umiejętności określone w niniejszym efekcie kształcenia w 60%; (db) Student posiada wiedzę i umiejętności określone w niniejszym efekcie kształcenia w 80%; (bdb) Student posiada wiedzę i umiejętności określone w mniejszym efekcie kształcenia w 100%. Efekt 2 (ndst) Student posiada wiedzę i umiejętności określone w niniejszym efekcie kształcenia w stopniu poniżej 60%; (dst) Student posiada wiedzę i umiejętności określone w niniejszym efekcie kształcenia w 60%; (db) Student posiada wiedzę i umiejętności określone w niniejszym efekcie kształcenia w 80%; (bdb) Student posiada wiedzę i umiejętności określone w niniejszym efekcie kształcenia w 100%. Efekt 3 (ndst) Student posiada wiedzę i umiejętności określone w niniejszym efekcie kształcenia w stopniu poniżej 60%; (dst) Student posiada wiedzę i umiejętności określone w niniejszym efekcie kształcenia w 60%; (db) Student posiada wiedzę i umiejętności określone w niniejszym efekcie kształcenia w 80%; (bdb) Student posiada wiedzę i umiejętności określone w niniejszym efekcie kształcenia w 100%. Efekt 4 (nadt) Student posiada wiedzę i umiejętności określone w niniejszym efekcie kształcenia w stopniu poniżej 60%; (dst) Student posiada wiedzę i umiejętności określone w niniejszym efekcie kształcenia w 60%; (bd) Student posiada wiedzę i umiejętności określone w niniejszym efekcie kształcenia w 80%; (bdb) Student posiada wiedzę i umiejętności określone w niniejszym efekcie kształcenia w 100%. |
Zakres tematów: |
Forma zajęć – ĆWICZENIA 30 godzin C 1 – Wprowadzenie do ćwiczeń (definicja ekonomii, mikroekonomii, pojęcia ekonomii pozytywnej, normatywnej). Główne nurty ekonomiczne. Proces gospodarowania (potrzeby, produkcja, podział, wymiana, konsumpcja). Czynniki produkcji (praca, ziemia, kapitał). (2) C 2 - Ograniczoność zasobów, a decyzje ekonomiczne (problem rzadkości zasobów i technologii, alokacja zasobów, krzywa możliwości produkcyjnych, koszt alternatywny). Racjonalność gospodarcza (racjonalność rzeczywista i proceduralna). Konieczność dokonywania wyborów, korzyści i koszty. Zasada optymalizacji decyzji. Ogólna charakterystyka gospodarki rynkowej (wymiana i rynek, mechanizm rynkowy, model gospodarki rynkowej, gospodarka mieszana). Elementy rynku: popyt, podaż, cena. (2) C 3 - Popyt, prawo popytu, czynniki wpływające na rozmiary popytu: dochody konsumentów, gusty i preferencje, substytuty i dobra komplementarne, przewidywanie cen relatywnych, liczba ludności, efekty naśladownictwa i demonstracji. Nieklasyczne zależności pomiędzy popytem, a ceną. Efekt Giffena, Paradoks Veblena (3) C 4 - Podaż, prawo podaży, czynniki wpływające na rozmiary podaży: ceny czynników produkcji, technologia, podatki i subsydia, przewidywanie cen, ilość przedsiębiorstw w gałęzi. (3) C 5 - Cena równowagi - model statyczny (równowaga rynkowa przypadki szczególne, równowaga rynkowa w praktyce (3) C 6 - Elastyczność cenowa popytu (pojęcie elastyczności, elastyczność łukowa i punktowa, nachylenie krzywej popytu, a elastyczność, determinanty elastyczności cenowej popytu. Elastyczność, a utarg przedsiębiorstwa. Elastyczność mieszana popytu. Elastyczność dochodowa popytu. Prawo Engla. Elastyczność cenowa podaży. (5) C 7 -Teoria konsumenta (konsument jako podmiot gospodarujący, użyteczność miarą zadowolenia z konsumpcji, użyteczność całkowita i krańcowa, system preferencji konsumenta), (krzywa obojętności konsumenta i jej cechy, krańcowa stopa substytucji, a nachylenie krzywej obojętności, ograniczenia wyboru konsumenta, ograniczenie budżetu, optimum konsumenta, zmiany dochodów konsumenta, zmiany cen dóbr). I i II Prawo Gossena. (4) C 8 - Koszty produkcji oraz ich klasyfikacja (znaczenie kosztów produkcji, koszty prywatne i społeczne, alternatywne, rachunkowe i ekonomiczne, koszty w krótkim i długim okresie czasu). Funkcje kosztów produkcji. Koszty: stałe, zmienne, całkowite, krańcowe. Koszty produkcji, Analiza progu rentowności. Efektywność, a potęp techniczny. (5) C 9 - Charakterystyka poszczególnych struktur rynku. konkurencja doskonała, konkurencja monopolistyczna, oligopol, monopol. Równowaga na rynku konkurencyjnym. (2) C 10 – Sprawdzian wiadomości – test pisemny z zadaniami rachunkowymi. (1) |
Metody dydaktyczne: |
NARZĘDZIA DYDAKTYCZNE 1. prezentacje – projektor multimedialny 2. studia przypadków 3. ćwiczenia rachunkowe do samodzielnego wykonania i interpretacji 4. podręczniki i skrypty |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Anna Padlowska | 39/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.