Politechnika Częstochowska - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zadania społeczne w UE WZ-Z-D1-ZSUE-05
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Polityka społeczna. Podręcznik akademicki, (red.) G. Firlit-Fesnak, M. Szylko –Skoczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008

2. Polityka społeczna, A. Kurzynowski (red.), Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2006

3. Polityka społeczna: podręcznik akademicki ( red.) G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny, Warszawa, Wydaw. Nauk. PWN, 2011.

4. R. Garbiec, Konstrukcje systemowe i rozwiązania parametryczne w systemach ubezpieczeń społecznych wybranych krajów Unii Europejskiej. Wydaw. Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2011.

5. Polityka społeczna w realiach gospodarczych Polski po 1989 roku ( red.) K. Pająk, Andrzej Przymeński, Poznań, Wydaw. Uniwersytetu Ekonomicznego, 2011.

6. Polityka społeczna. Materiały do studiowania, ( red.) Rajkiewicz A., Supińska J., Księżopolski M., Wydawnictwo „Śląsk”, Kato wice 1998

7. Polityka społeczna w okresie transformacji, ( red.) Frąckiewicz-Wronka A., Zrałek M., Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2000

Literatura uzupełniająca:

1. Pisz Z.(red.), Zadania społeczne, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2002

2. Teraźniejszość i przyszłość polityki społecznej, (red.) Roman Garbiec, Wydaw. Wydz. Zarządzania Politechniki Częstochowskiej Częstochowa :, 2013

3. Orczyk J., Polityka społeczna: uwarunkowania i cele. Poznań, Wydaw. Uniwersytetu Ekonomicznego, 2012

4. Nowe dylematy polityki społecznej, ( red.) Golinowska S., Boni M. Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych, Raport CASE nr 65/2006, Warszawa 2006

5. Przeciw wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych, ( red. nauk). L. Frąckiewicz, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2008.

Efekty uczenia się:

EFEKTY UCZENIA SIĘ

EU 1- student posługuje się pojęciami z zakresu polityki społecznej

EU 2- student identyfikuje międzynarodowe realizujące politykę społeczną

EU 3- student wymienia zadania społeczne realizowane w ramach polityki społecznej UE

EU 4 – student identyfikuje zmiany zachodzące w kluczowych obszarach polityki społecznej w ramach działań UE

Metody i kryteria oceniania:

SPOSOBY OCENY ( F – FORMUJĄCA, P – PODSUMOWUJĄCA)

F1. Ocena ćwiczeń wykonywanych przez studenta w trakcie zajęć

F2. Obserwacja pracy studenta, jego zaangażowanie i uczestnictwo w dyskusji

P1. Praca zaliczeniowa

FORMY OCENY – SZCZEGÓŁY

EU 1

2 – Nie posługuje się pojęciami z zakresu polityki społecznej

3 – Posługuje się wybranymi pojęciami z zakresu funkcjonowania Unii Europejskiej i jej głównych podmiotów

4 –Posługuje się pojęciami z zakresu funkcjonowania Unii Europejskiej i jej głównych podmiotów

5 – Posługuje się pojęciami z zakresu funkcjonowania Unii Europejskiej i jej głównych podmiotów

EU 2

2 – Nie identyfikuje podmioty UE w zakresie polityki społecznej

3 – Identyfikuje wybrane podmioty UE w zakresie polityki społecznej

4 – Identyfikuje wybrane podmioty UE w zakresie polityki społecznej

5 – Identyfikuje podmioty UE w zakresie polityki społecznej i ich wzajemne związki

EU 3

2 – Nie wymienia zadania społeczne realizowane w ramach polityki społecznej UE

3 –Wymienia zadania społeczne realizowane w ramach polityki społecznej UE ale nie zna zasad korzystania.

4 –Wymieni zadania społeczne realizowane w ramach polityki społecznej UE i zna zasady korzystania z nich w niektórych obszarach polityki społecznej

5 – Wymienia zadania społeczne realizowane w ramach polityki społecznej UE i zna zasady korzystania z nich we wszystkich obszarach polityki społecznej

EU 4

2 – Nie identyfikuje, jakie zmiany zachodzą w kluczowych obszarach polityki społecznej

3 –Identyfikuje, jakie zmiany zachodzą w niektórych obszarach polityki społecznej

4 –Identyfikuje, jakie zmiany zachodzą w kluczowych obszarach polityki społecznej

5 –Identyfikuje, jakie zmiany zachodzą w kluczowych obszarach polityki społecznej i potrafi wyrazić własną opinię na temat tych zmian

Zakres tematów:

WYKŁADY – 15 godzin

W 1 - Polityka społeczna, przedmiot, podmioty, polityka społeczna, jako nauka i działalność praktyczna, funkcje, cele – podstawowe pojęcia. 1

W 2 - Zarys historii polityki społecznej w Europie i Polsce 1

W 3 – Unijne podmioty polityki społecznej 1

W 4 - Instrumenty i zasady polityki społecznej w UE. 1

W 5 - Infrastruktura społeczna w UE 1

W 6- Poziom życia i metody jego pomiaru w państwach UE 1

W 7 - Polityka rodzinna w polityce UE 1

W 8 - Ekskluzja i dyskryminacja – problemy polityki społecznej UE 1

W 9 - Polityka zdrowotna w państwach UE 1

W10 – Polityka ludnościowa w polityce UE 1

W11 – Zabezpieczenie społeczne w UE 2

W12 – Polityka edukacyjna w polityce UE 1

W13 – Działania związane z niwelowaniem patologii społecznych 1

W14 – Polityka rynku pracy w UE 1

Metody dydaktyczne:

NARZĘDZIA DYDAKTYCZNE

1. Wykład z zastosowaniem środków audiowizualnych

2. Kreda+ tablica

3. Rzutnik folii

4. Podręczniki i skrypty

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.
ul. J.H. Dąbrowskiego 69
42-201 Częstochowa
tel: +48 (34) 3255-211 https://pcz.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-4 (2024-07-15)