Zadania społeczne w UE WZ-Z-D1-ZSUE-05
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2019/2020
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Polityka społeczna. Podręcznik akademicki, (red.) G. Firlit-Fesnak, M. Szylko –Skoczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 2. Polityka społeczna, A. Kurzynowski (red.), Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2006 3. Polityka społeczna: podręcznik akademicki ( red.) G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny, Warszawa, Wydaw. Nauk. PWN, 2011. 4. R. Garbiec, Konstrukcje systemowe i rozwiązania parametryczne w systemach ubezpieczeń społecznych wybranych krajów Unii Europejskiej. Wydaw. Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2011. 5. Polityka społeczna w realiach gospodarczych Polski po 1989 roku ( red.) K. Pająk, Andrzej Przymeński, Poznań, Wydaw. Uniwersytetu Ekonomicznego, 2011. 6. Polityka społeczna. Materiały do studiowania, ( red.) Rajkiewicz A., Supińska J., Księżopolski M., Wydawnictwo „Śląsk”, Kato wice 1998 7. Polityka społeczna w okresie transformacji, ( red.) Frąckiewicz-Wronka A., Zrałek M., Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2000 Literatura uzupełniająca: 1. Pisz Z.(red.), Zadania społeczne, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2002 2. Teraźniejszość i przyszłość polityki społecznej, (red.) Roman Garbiec, Wydaw. Wydz. Zarządzania Politechniki Częstochowskiej Częstochowa :, 2013 3. Orczyk J., Polityka społeczna: uwarunkowania i cele. Poznań, Wydaw. Uniwersytetu Ekonomicznego, 2012 4. Nowe dylematy polityki społecznej, ( red.) Golinowska S., Boni M. Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych, Raport CASE nr 65/2006, Warszawa 2006 5. Przeciw wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych, ( red. nauk). L. Frąckiewicz, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
EFEKTY UCZENIA SIĘ EU 1- student posługuje się pojęciami z zakresu polityki społecznej EU 2- student identyfikuje międzynarodowe realizujące politykę społeczną EU 3- student wymienia zadania społeczne realizowane w ramach polityki społecznej UE EU 4 – student identyfikuje zmiany zachodzące w kluczowych obszarach polityki społecznej w ramach działań UE |
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSOBY OCENY ( F – FORMUJĄCA, P – PODSUMOWUJĄCA) F1. Ocena ćwiczeń wykonywanych przez studenta w trakcie zajęć F2. Obserwacja pracy studenta, jego zaangażowanie i uczestnictwo w dyskusji P1. Praca zaliczeniowa FORMY OCENY – SZCZEGÓŁY EU 1 2 – Nie posługuje się pojęciami z zakresu polityki społecznej 3 – Posługuje się wybranymi pojęciami z zakresu funkcjonowania Unii Europejskiej i jej głównych podmiotów 4 –Posługuje się pojęciami z zakresu funkcjonowania Unii Europejskiej i jej głównych podmiotów 5 – Posługuje się pojęciami z zakresu funkcjonowania Unii Europejskiej i jej głównych podmiotów EU 2 2 – Nie identyfikuje podmioty UE w zakresie polityki społecznej 3 – Identyfikuje wybrane podmioty UE w zakresie polityki społecznej 4 – Identyfikuje wybrane podmioty UE w zakresie polityki społecznej 5 – Identyfikuje podmioty UE w zakresie polityki społecznej i ich wzajemne związki EU 3 2 – Nie wymienia zadania społeczne realizowane w ramach polityki społecznej UE 3 –Wymienia zadania społeczne realizowane w ramach polityki społecznej UE ale nie zna zasad korzystania. 4 –Wymieni zadania społeczne realizowane w ramach polityki społecznej UE i zna zasady korzystania z nich w niektórych obszarach polityki społecznej 5 – Wymienia zadania społeczne realizowane w ramach polityki społecznej UE i zna zasady korzystania z nich we wszystkich obszarach polityki społecznej EU 4 2 – Nie identyfikuje, jakie zmiany zachodzą w kluczowych obszarach polityki społecznej 3 –Identyfikuje, jakie zmiany zachodzą w niektórych obszarach polityki społecznej 4 –Identyfikuje, jakie zmiany zachodzą w kluczowych obszarach polityki społecznej 5 –Identyfikuje, jakie zmiany zachodzą w kluczowych obszarach polityki społecznej i potrafi wyrazić własną opinię na temat tych zmian |
Zakres tematów: |
WYKŁADY – 15 godzin W 1 - Polityka społeczna, przedmiot, podmioty, polityka społeczna, jako nauka i działalność praktyczna, funkcje, cele – podstawowe pojęcia. 1 W 2 - Zarys historii polityki społecznej w Europie i Polsce 1 W 3 – Unijne podmioty polityki społecznej 1 W 4 - Instrumenty i zasady polityki społecznej w UE. 1 W 5 - Infrastruktura społeczna w UE 1 W 6- Poziom życia i metody jego pomiaru w państwach UE 1 W 7 - Polityka rodzinna w polityce UE 1 W 8 - Ekskluzja i dyskryminacja – problemy polityki społecznej UE 1 W 9 - Polityka zdrowotna w państwach UE 1 W10 – Polityka ludnościowa w polityce UE 1 W11 – Zabezpieczenie społeczne w UE 2 W12 – Polityka edukacyjna w polityce UE 1 W13 – Działania związane z niwelowaniem patologii społecznych 1 W14 – Polityka rynku pracy w UE 1 |
Metody dydaktyczne: |
NARZĘDZIA DYDAKTYCZNE 1. Wykład z zastosowaniem środków audiowizualnych 2. Kreda+ tablica 3. Rzutnik folii 4. Podręczniki i skrypty |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.