Politechnika Częstochowska - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mikroekonomia sem. 1 WZ-Z-D1-Mik-01
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. B. Klimczak: Mikroekonomia, wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2015.

2. E. Sitek (red.): Mikroekonomia. Materiały dydaktyczne, wyd. Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2008.

3. M. Rekowski: Mikroekonomia, wyd. Marek Rekowski, Poznań 2005

4. D. Begg, S. Fisher, G. Vernasca, R. Dornbush: Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2014

Literatura uzupełniająca:

1. Z. Dach: Mikroekonomia, wyd. UE, Kraków 2012

Efekty uczenia się:

EU 1 – Student zna, analizuje i rozróżnia poszczególne zjawiska i procesy ekonomiczne. Student rozpoznaje, definiuje, klasyfikuje i rozumie pojęcia związane z mikroekonomią.

EU 2 – Student zna, rozumie i analizuje zjawisko popytu rynkowego, rolę konsumenta na rynku oraz wykorzystuje znajomość teorii konsumenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności i determinantów decyzji podejmowanych przez konsumenta. Student poprawnie interpretuje wyniki rozwiązywanych zadań i analiz z tego zakresu.

EU 3 -Student zna, rozumie i analizuje zjawisko podaży rynkowej, rolę producenta na rynku oraz wykorzystuje znajomość teorii producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności i determinantów decyzji podejmowanych przez producenta. Student poprawnie interpretuje wyniki rozwiązywanych zadań i analiz z tego zakresu.

EU 4 – Student zna formy konkurencyjne rynków: konkurencję doskonałą, konkurencję monopolistyczną, oligopol i monopol. Rozumie i analizuje warunki osiągania równowagi w różnych strukturach rynkowych. Student poprawnie interpretuje wyniki rozwiązywanych zadań i analiz z tego zakresu.

Metody i kryteria oceniania:

SPOSOBY OCENY ( F – FORMUJĄCA, P – PODSUMOWUJĄCA)

F1. Rozwiązywanie zadań (ćwiczenia).

F2. Ocena pracy w grupach – analiza i interpretacja studiów przypadków (ćwiczenia).

P1. Test pisemny z zadaniami rachunkowymi.

P2. Egzamin pisemny (wykład).

EU 1

2,0-Student nie zna zjawisk i procesów ekonomiczne. Nie zna podstawowych rodzajów rynków, ani zasad ich funkcjonowania Student nie rozpoznaje i nie definiuje podstawowych pojęć mikroekonomicznych.

3,0-Student zna i rozróżnia poszczególne zjawiska i procesy ekonomiczne. Zna podstawowe rodzaje rynków oraz rozumie zasady ich funkcjonowania Student rozpoznaje i definiuje podstawowe pojęcia mikroekonomiczne.

4,0-Student zna, analizuje i rozróżnia poszczególne zjawiska i procesy ekonomiczne. Zna podstawowe rodzaje rynków oraz rozumie zasady ich funkcjonowania Student rozpoznaje, definiuje, klasyfikuje i pojęcia związane z mikroekonomią. Zna podstawowe formuły i stosowane metody badawcze.

5,0-Student zna, analizuje i rozróżnia poszczególne zjawiska i procesy ekonomiczne. Zna podstawowe rodzaje rynków oraz rozumie zasady ich funkcjonowania Student rozpoznaje, definiuje, klasyfikuje i rozumie pojęcia związane z mikroekonomią. Zna podstawowe formuły i stosowane metody badawcze oraz poprawnie interpretuje uzyskane wyniki.

EU 2

2,0-Student nie zna zjawiska popytu rynkowego, roli konsumenta na rynku ani podstaw teorii konsumenta.

3,0-Student zna i rozumie zjawisko popytu rynkowego, rolę konsumenta na rynku oraz zna podstawy teorii konsumenta.

4,0-Student zna i rozumie zjawisko popytu rynkowego, rolę konsumenta na rynku oraz wykorzystuje znajomość teorii konsumenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności i determinantów decyzji podejmowanych przez konsumenta.

5,0-Student zna, rozumie i analizuje zjawisko popytu rynkowego, rolę konsumenta na rynku oraz wykorzystuje znajomość teorii konsumenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności i determinantów decyzji podejmowanych przez konsumenta. Student poprawnie interpretuje wyniki rozwiązywanych zadań i analiz z tego zakresu.

EU 3

2,0-Student nie zna zjawiska podaży rynkowej, roli producenta na rynku ani podstaw teorii producenta.

3,0-Student zna i rozumie zjawisko podaży rynkowej, rolę producenta na rynku oraz podstawy teorii producenta.

4,0-Student zna i rozumie zjawisko podaży rynkowej, rolę producenta na rynku oraz wykorzystuje znajomość teorii producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności i determinantów decyzji podejmowanych przez producenta.

5,0-Student zna, rozumie i analizuje zjawisko podaży rynkowej, rolę producenta na rynku oraz wykorzystuje znajomość teorii producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności i determinantów decyzji podejmowanych przez producenta. Student poprawnie interpretuje wyniki rozwiązywanych zadań i analiz z tego zakresu.

EU 4

2,0-Student nie zna podstawowych informacji dotyczących form konkurencyjnych rynków: konkurencji doskonałej, konkurencji monopolistycznej, oligopolu i monopolu.

3,0-Student zna formy konkurencyjne rynków: konkurencję doskonałą, konkurencję monopolistyczną, oligopol i monopol.

4,0-Student zna formy konkurencyjne rynków: konkurencję doskonałą, konkurencję monopolistyczną, oligopol i monopol. Rozumie i w podstawowym zakresie analizuje warunki osiągania równowagi w różnych strukturach rynkowych.

5,0-Student zna formy konkurencyjne rynków: konkurencję doskonałą, konkurencję monopolistyczną, oligopol i monopol. Rozumie i analizuje warunki osiągania równowagi w różnych strukturach rynkowych. Student poprawnie interpretuje wyniki rozwiązywanych zadań i analiz z tego zakresu

Zakres tematów:

C 1 – Wprowadzenie do mikroekonomii. Proces gospodarowania. Czynniki produkcji. Renta ekonomiczna. 1

C 2 - Ograniczoność zasobów a decyzje ekonomiczne. Racjonalność gospodarcza. Konieczność dokonywania wyborów, korzyści i koszty. Zasada optymalizacji decyzji. 1

C 3 - Gospodarka rynkowa - elementy rynku: popyt, podaż, cena. Zachowanie organizacji na rynku. Organizacje w budowaniu dobrobytu społecznego. 1

C 4 – POPYT. Czynniki kształtujące rozmiar popytu: dochody konsumentów, gusty i preferencje, substytuty i dobra komplementarne, przewidywanie cen relatywnych, liczba ludności, efekty naśladownictwa i demonstracji. 1

C 5 – PODAŻ. Czynniki wpływające na rozmiary podaży: ceny czynników produkcji, technologia, podatki i subsydia, przewidywanie cen, ilość przedsiębiorstw w gałęzi. 1

C 6 - Cena równowagi - model statyczny. 1

C 7 - Cena równowagi - model dynamiczny. 1

C 8 - Elastyczność popytu – pojęcie, rodzaje, determinanty. Elastyczność

a przychody przedsiębiorstw. Przychód całkowity, przeciętny i marginalny. Elastyczność mieszana popyt. 1

C 9 - Elastyczność cenowa podaży. Dobra: normalne i podrzędne, podstawowe

i luksusowe. Prawo oraz krzywe Engla. 1

C 10 - Teoria konsumenta. Ograniczenie budżetu, optimum konsumenta, zmiany dochodów konsumenta, zmiany cen dóbr. 1

C 11 - Formy własności i organizacji przedsiębiorstw. 1

C 12 - Podstawy decyzji ekonomicznych producenta. Efektywność techniczna

i ekonomiczna. Funkcja Optimum produkcji. 1

C 13 - Koszty produkcji oraz ich klasyfikacja. Funkcje kosztów produkcji. Próg rentowności. 1

C 14 – Formy rynku: konkurencja doskonała, konkurencja monopolistyczna, oligopol, monopol. Równowaga na rynku konkurencyjnym i rynku pracy. 1

C 15 – Sprawdzian wiadomości. 1

Metody dydaktyczne:

1. NARZĘDZIA DYDAKTYCZNE

1. prezentacje – projektor multimedialny

2. studia przypadków

3. ćwiczenia rachunkowe do samodzielnego wykonania i interpretacji

4. artykuły prasowe

5. podręczniki i skrypty

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Bogusława Ziółkowska 31/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Bogusława Ziółkowska 31/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.
ul. J.H. Dąbrowskiego 69
42-201 Częstochowa
tel: +48 (34) 3255-211 https://pcz.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)