Zarządzanie zasobami ludzkimi w instytucjach finansowych WZ-FR-D1-ZZLwIF-03
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2020/2021
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Rogozińska-Pawełczyk A., Warwas I., ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W NOWOCZESNEJ ORGANIZACJI. ASPEKTY ORGANIZACYJNE I PSYCHOLOGICZNE, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016. (Libra.ibuk.pl) 2. Tyrańska, M. (red.), WSPÓŁCZESNE TENDENCJE W ZARZĄDZANIU ZASOBAMI LUDZKIMI, Wydawnictwo Difin, 2012. 3. Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków: Dom Wydawniczy ABC, Oficyna Ekonomiczna 2011 4. Listwan T. (red.) Zarządzanie kadrami, Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck 2004 5. Król H., Ludwiczyński A., Zarządzanie Zasobami Ludzkim. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji. PWN. Warszawa 2007, Warszawa: Wydawnictwo C.H.Beck 2005 6. Syrkiewicz-Świtała M., Holecki T., Zarządzanie zasobami ludzkimi w ochronie zdrowia, Katowice; Śląska Akademia medyczna, 2007 7. Kostera M., Zarządzanie personelem, Warszawa: PWE 2010 Literatura uzupełniająca: 1. Joanna Gajda, Analiza wybranych czynników systemu motywowania pracowników do zaangażowania zawodowego w organizacjach województwa śląskiego, „Humanizacja Pracy”, nr 4 (290)/2017, Publikacja dostępna on – line w zeszycie: Heterogeniczność czy unifikacja - zachowania organizacyjne w XXI wieku 2. Joanna Gajda, The Impact of Corporate Social Responsibility on the Management of the Employment Sphere in a Modern Organization, Agroinform Publishing House, Management, Organizations and Society (red.) DAROCZI Miklos, ROBAK Elżbieta, VINOGRADOV Sergey, Budapest, 2017 3. Ł. Skiba: „Skuteczna komunikacja jedną z kluczowych umiejętności w pracy współczesnego menedżera”, [w:] Edukacja równość czy jakość? Red. nauk. Joanna Łukasik, Inetta Nowosad, Mirosław J. Szymański, Wyd.Adam Marszałek, Toruń 2010. 4. Ł. Skiba: Wielkość przedsiębiorstwa a sposób komunikowania międzypracowniczego”, [w:] Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, Wyd. WZ PCz, Częstochowa 2016. 5. Ł. Skiba: Dyskryminacja jako patologia procesu rekrutacji i selekcji”, [w:] Patologie i dysfunkcje w środowisku pracy (red.) ROBAK Elżbieta, Wyd. WZ PCz, Częstochowa 2015. 6. Ł. Skiba: Motywowanie przez strach w małych przedsiębiorstwach”, [w:] Stres i jego modelowanie. Red. nauk. Janusz Szopa, Mirosław Harciarek, Wyd. WZ PCz, Częstochowa 2004. * Publikacje zwarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej, w przypadku ich braku możliwość wypożyczenia międzybibliotecznego. |
Efekty uczenia się: |
EFEKTY UCZENIA SIĘ EU 1 – Student potrafi określić znaczenie i pozycję zarządzania zasobami ludzkimi w kontekście innych obszarów szczegółowych zarządzania. EU 2- Student potrafi identyfikować i charakteryzować podstawowe działania podejmowane w ramach zarządzania zasobami ludzkimi w instytucjach finansowych. EU 3- Student potrafi sporządzać opis stanowiska pracy oraz potrafi wskazać zadania zarządzania zasobami ludzkimi, w realizacji których może być on wykorzystywany. EU 4- Student zna założenia systemów motywacyjnych w szczególności stosowanych w instytucjach finansowych. EU 5- Student potrafi opisywać i analizować problemy jakie mogą wystąpić w trakcie realizacji zadań z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. EU 6 – Student potrafi charakteryzować elementy systemu ocen pracowniczych i rozwoju personelu. |
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSOBY OCENY ( F – FORMUJĄCA, P – PODSUMOWUJĄCA) F1. Zadanie realizowane w ramach ćwiczeń. F2. Prezentacja wyników realizowanych zadań. P1. Pisemne sprawdzenie wiedzy z zakresów tematycznych realizowanych na wykładach i ćwiczeniach. EU 1 ndost - Student nie potrafi określić znaczenie i pozycję zarządzania zasobami ludzkimi w kontekście innych obszarów szczegółowych zarządzania. dost - Student potrafi nakreślić podstawowe obszary zarządzania zasobami ludzkimi. db - Student potrafi określić znaczenie i pozycję zarządzania zasobami ludzkimi. bdb - Student potrafi określić znaczenie i pozycję zarządzania zasobami ludzkimi w odniesieniu do innych wymiarów zarządzania organizacją. EU 2 ndost - Student nie potrafi identyfikować ani charakteryzować podstawowych działań podejmowanych w ramach zarządzania zasobami ludzkimi w instytucjach finansowych. dost - Student potrafi identyfikować podstawowe działania podejmowane w ramach zarządzania zasobami ludzkimi. db - Student potrafi identyfikować i charakteryzować podstawowe działania podejmowane w ramach zarządzania zasobami ludzkimi. bdb - Student potrafi identyfikować i charakteryzować różnorodne działania podejmowane w ramach zarządzania zasobami ludzkimi w instytucjach finansowych. EU 3 ndost - Student nie potrafi sporządzać opisu stanowiska pracy oraz nie potrafi definiować zadań zarządzania zasobami ludzkimi, w realizacji których może być on wykorzystywany. dost - Student potrafi wymienić podstawowe elementy opisu stanowiska pracy. db - Student potrafi wymienić podstawowe elementy opisu stanowiska pracy oraz potrafi wskazać podstawowe zadania zarządzania zasobami ludzkimi, w realizacji których może być on wykorzystywany. bdb - Student potrafi sporządzać opis stanowiska pracy oraz potrafi wskazać różnorodne zadania zarządzania zasobami ludzkimi, w realizacji których może być on wykorzystywany. EU 4 ndost - Student nie zna założenia systemów motywacyjnych w szczególności stosowanych w instytucjach finansowych. dost - Student zna podstawowe założenia systemów motywacyjnych. db - Student zna różnorodne założenia systemów motywacyjnych. bdb - Student zna założenia systemów motywacyjnych w szczególności stosowanych w instytucjach finansowych. EU 5 ndost - Student nie potrafi opisywać ani analizować problemów jakie mogą wystąpić w trakcie realizacji zadań z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. dost - Student potrafi wskazać problemy jakie mogą wystąpić w trakcie realizacji zadań z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. db - Student potrafi opisywać problemy jakie mogą wystąpić w trakcie realizacji zadań z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. bdb - Student potrafi opisywać i analizować problemy jakie mogą wystąpić w trakcie realizacji zadań z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi w instytucjach finansowych. EU 6 ndost - Student nie potrafi charakteryzować elementów systemu ocen pracowniczych i rozwoju personelu. dost - Student potrafi wymienić elementy systemu ocen pracowniczych i rozwoju personelu. db - Student potrafi wymienić i opisać elementy systemu ocen pracowniczych i rozwoju personelu. bdb - Student potrafi wymienić i opisać elementy systemu ocen pracowniczych i rozwoju personelu w instytucjach finansowych. |
Zakres tematów: |
Forma zajęć – WYKŁADY Liczba godzin W 1- Wprowadzenie do Zarządzania Zasobami Ludzkimi (ZZL). Przedstawienie przedmiotu i znaczenia ZZL 1 W 2 –Charakterystyka rozwoju funkcji personalnej na tle nauk o zarządzaniu 1 W 3 - Przedstawienie modeli ZZL 1 W 4- Charakterystyka składników strategicznego ZZL 1 W 5; W 6- Przedstawienie wewnętrznych i zewnętrznych czynników warunkujących ZZL, z uwzględnieniem specyfiki instytucji finansowych 2 W 7 – Wprowadzenie do zagadnienia procesu kadrowego 1 W 8; W 9- Charakterystyka systemów motywacyjnych, z uwzględnieniem specyfiki instytucji finansowych 2 W 10-Charakterystyka prawnych, społecznych i etycznych (CSR) aspektów ZZL 1 W 11 - Omówienie stylów kierowania, znaczenia stylu kierowania w procesach wprowadzenia zmian w organizacji oraz dla rozwoju i podnoszenia kwalifikacji personelu 1 W 12 – Przedstawienie zagadnień w zakresie komunikacji w organizacji i zarządzania komunikacją 1 W 13 – Charakterystyka zmian organizacyjnych oraz rola ZZL w procesach wdrażania zmian organizacyjnych 1 W14 - Konflikty organizacyjne i metody ich rozwiązywania 1 W 15 –Oceny pracownicze 1 suma 15 Forma zajęć – ĆWICZENIA Liczba godzin Cw-1- Zajęcia organizacyjne – zasady zaliczenia. Omówienie zagadnień kultury organizacyjnej oraz sposobów kształtowania jej poprzez politykę personalną 1 Cw-2- Planowanie zatrudnienia w ujęciu wąskim i szerokim 1 Cw-3- Rekrutacja, jej rodzaje i formy. 1 Cw-4- Metody selekcji z uwzględnieniem metody Assessment Centre 1 Cw-5- Omówienie zasad sporządzania dokumentów aplikacyjnych oraz przeprowadzania rozmów kwalifikacyjnych 1 Cw-6- Opis stanowiska pracy jako jeden z podstawowych dokumentów dla celów projektowania działań kadrowych 1 Cw-7 , Cw-8 Opracowanie planu zatrudnienia w wybranej instytucji finansowej z uwzględnieniem projektowania kampanii rekrutacyjnej 2 Cw-9 Wprowadzenie pracownika do organizacji i jego adaptacja społeczno - zawodowa 1 Cw-10 Szkolenie i doskonalenie pracowników jako element polityki karowej 1 Cw-11, Cw-12 Oceny pracownicze w ujęciu systemowym – projektowanie systemu ocen dla wybranego stanowiska pracy. 2 Cw-13 Cw-14 Przeniesienia pracownicze w kontekście planowania zasobów ludzkich oraz realizacji ścieżek kariery. 2 Cw-15 Sprawdzenie wiadomości – kolokwium pisemne 1 suma 15 |
Metody dydaktyczne: |
NARZĘDZIA DYDAKTYCZNE 1. Podręczniki i skrypty 2. Sprzęt audiowizualny 3. Tablica i kreda |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Aleksandra Czarnecka | 123/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.