Mikroekonomia WZ-LOGI-Z1-MIKR-02
Ćwiczenia (CW)
Semestr letni 2020/2021
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Dach Z. Mikroekonomia. Kraków, Wydaw. Uniwersytetu Ekonomicznego, 2012. 2. Klimczak B. Mikroekonomia. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2015. 3. Klimczak B., Borkowska B. Mikroekonomia. Ćwiczenia. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2015. 4. Begg D., Vernasca G., Fisher S., Dornbush R. Mikroekonomia. Warszawa. Polskie Wydaw. Ekon., 2014. 5. Mankiw N.G., Taylor M.P. Mikroekonomia. Warszawa, Polskie Wydaw. Ekon., 2015. Literatura uzupełniająca: 1. Granosik B., Jakubowska A. Mikroekonomia: zbiór zadań. Koszalin , Wydaw. Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, 2017. 2. Wolska G., Bretyn A. (red.) Mikroekonomia: pojęcia, przedmiot, ewolucja : ćwiczenia i zadania. Warszawa, Wydaw. Difin, 2014. 3. Wolska G. (red.)Mikroekonomia: pojęcia, przedmiot, ewolucja. Warszawa, Polskie Wydaw. Ekon., 2014. 4. Gorzeń-Mitka I. Ryzyko w eksporcie: metody i sposoby ograniczania. KeyText, Warszawa, 2007. 5. Gorzeń-Mitka I. (red.) Problemy doskonalenia zarządzania przedsiębiorstwem. Częstochowa : Wydaw. Wydz. Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, 2013 |
Efekty uczenia się: |
EFEKTY UCZENIA SIĘ EU 1 – Student zna, analizuje i rozróżnia poszczególne zjawiska i procesy ekonomiczne. Zna podstawowe rodzaje rynków oraz rozumie zasady ich funkcjonowania Student rozpoznaje, definiuje, klasyfikuje i rozumie pojęcia związane z mikroekonomią. Zna podstawowe formuły i stosowane metody badawcze oraz poprawnie interpretuje uzyskane wyniki. EU 2 – Student zna, rozumie i analizuje zjawisko popytu rynkowego, rolę konsumenta na rynku oraz wykorzystuje znajomość teorii konsumenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności i determinantów decyzji podejmowanych przez konsumenta. Student poprawnie interpretuje wyniki rozwiązywanych zadań i analiz z tego zakresu. EU 3 – Student zna, rozumie i analizuje zjawisko podaży rynkowej, rolę producenta na rynku oraz wykorzystuje znajomość teorii producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności i determinantów decyzji podejmowanych przez producenta. Student poprawnie interpretuje wyniki rozwiązywanych zadań i analiz z tego zakresu. EU 4 – Student zna formy konkurencyjne rynków: konkurencję doskonałą, konkurencję monopolistyczną, oligopol i monopol. Rozumie i analizuje warunki osiągania równowagi w różnych strukturach rynkowych. Student poprawnie interpretuje wyniki rozwiązywanych zadań i analiz z tego zakresu. |
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSOBY OCENY (F – FORMUJĄCA, P – PODSUMOWUJĄCA) F1. Ocena wykonywanych zadań F2. Aktywność na ćwiczeniach, w tym na platformie e-learningowej PCz P1. Zaliczenie (test) połączone z oceną zadań i aktywności, w tym na platformie e-learningowej PCz. P2. Egzamin (test). EU1: 2,0 -Student nie zna zjawisk i procesów ekonomiczne. Nie zna podstawowych rodzajów rynków, ani zasad ich funkcjonowania Student nie rozpoznaje i nie definiuje podstawowych pojęć mikroekonomicznych. 3,0 -Student zna i rozróżnia poszczególne zjawiska i procesy ekonomiczne. Zna podstawowe rodzaje rynków oraz rozumie zasady ich funkcjonowania Student rozpoznaje i definiuje podstawowe pojęcia mikroekonomiczne 4,0 -Student zna, analizuje i rozróżnia poszczególne zjawiska i procesy ekonomiczne. Zna podstawowe rodzaje rynków oraz rozumie zasady ich funkcjonowania Student rozpoznaje, definiuje, klasyfikuje i pojęcia związane z mikroekonomią. Zna podstawowe formuły i stosowane metody badawcze. 5,0 -Student zna, analizuje i rozróżnia poszczególne zjawiska i procesy ekonomiczne. Zna podstawowe rodzaje rynków oraz rozumie zasady ich funkcjonowania Student rozpoznaje, definiuje, klasyfikuje i rozumie pojęcia związane z mikroekonomią. Zna podstawowe formuły i stosowane metody badawcze oraz poprawnie interpretuje uzyskane wyniki. EU2: 2,0 -Student nie zna zjawiska popytu rynkowego, roli konsumenta na rynku ani podstaw teorii konsumenta. 3,0 -Student zna i rozumie zjawisko popytu rynkowego, rolę konsumenta na rynku oraz zna podstawy teorii konsumenta. 4,0 -Student zna i rozumie zjawisko popytu rynkowego, rolę konsumenta na rynku oraz wykorzystuje znajomość teorii konsumenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności i determinantów decyzji podejmowanych przez konsumenta. 5,0 -Student zna, rozumie i analizuje zjawisko popytu rynkowego, rolę konsumenta na rynku oraz wykorzystuje znajomość teorii konsumenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności i determinantów decyzji podejmowanych przez konsumenta. Student poprawnie interpretuje wyniki rozwiązywanych zadań i analiz z tego zakresu. EU3: 2,0 -Student nie zna zjawiska podaży rynkowej, roli producenta na rynku ani podstaw teorii producenta. 3,0 -Student zna i rozumie zjawisko podaży rynkowej, rolę producenta na rynku oraz podstawy teorii producenta. 4,0 -Student zna i rozumie zjawisko podaży rynkowej, rolę producenta na rynku oraz wykorzystuje znajomość teorii producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności i determinantów decyzji podejmowanych przez producenta. 5,0 -Student zna, rozumie i analizuje zjawisko podaży rynkowej, rolę producenta na rynku oraz wykorzystuje znajomość teorii producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności i determinantów decyzji podejmowanych przez producenta. Student poprawnie interpretuje wyniki rozwiązywanych zadań i analiz z tego zakresu. EU4: 2,0 -Student nie zna podstawowych informacji dotyczących form konkurencyjnych rynków: konkurencji doskonałej, konkurencji monopolistycznej, oligopolu i monopolu. 3,0 -Student zna formy konkurencyjne rynków: konkurencję doskonałą, konkurencję monopolistyczną, oligopol i monopol. 4,0 -Student zna formy konkurencyjne rynków: konkurencję doskonałą, konkurencję monopolistyczną, oligopol i monopol. Rozumie i w podstawowym zakresie analizuje warunki osiągania równowagi w różnych strukturach rynkowych. 5,0 -Student zna formy konkurencyjne rynków: konkurencję doskonałą, konkurencję monopolistyczną, oligopol i monopol. Rozumie i analizuje warunki osiągania równowagi w różnych strukturach rynkowych. Student poprawnie interpretuje wyniki rozwiązywanych zadań i analiz z tego zakresu |
Zakres tematów: |
C 1 - Zajęcia wprowadzające. Przedstawienie zasad pracy na zajęciach. Prezentacja literatury przedmioty, zagadnień tematycznych do zrealizowania na ćwiczeniach oraz warunków zaliczenia. 1h C2. Ekonomia jako nauka. Obszar zainteresowania mikroekonomii. Podstawowe problemy ekonomiczne. Potrzeby a zasoby. Rodzaje i cechy dóbr. Problem rzadkości w ekonomii. Proces gospodarowania i jego elementy. Racjonalność ekonomiczna. Granica możliwości produkcyjnych. 1h C3-C4. Gospodarka rynkowa. Rynek, jego elementy. Model gospodarki rynkowej. Popyt, jego determinanty, prawo popytu. Nietypowe zachowania konsumentów. Podaż, jej determinanty, prawo podaży. 2h C5. Mechanizm rynkowy. Równowaga rynkowa. Model statyczny i dynamiczny równowagi rynkowej. Ingerencja państwa w mechanizm rynkowy. 1h C6-C7. Elastyczność popytu i podaży. Determinanty elastyczności popytu i podaży. Metody pomiaru i zastosowania elastyczności popytu i podaży. Interpretacja ekonomiczna elastyczności popytu i podaży. 2h C8-C9. Teoria zachowania konsumenta. Teoria użyteczności krańcowej. Teoria krzywych obojętności. 2h C10-C11. Teoria kosztów przedsiębiorstwa. Koszty przedsiębiorstwa i ich rodzaje. Koszty przedsiębiorstwa w okresie krótkim i długim. Efekty skali. Optimum producenta. Próg rentowności. 2h C12. Teoria produkcji przedsiębiorstwa. Funkcja produkcji. Techniczne właściwości produkcji. Wybór optymalnej techniki produkcji w krótkim okresie czasu. Funkcja produkcji i koszt długookresowy. 1h C13-C14. Struktury rynkowe (konkurencja doskonała, konkurencja niedoskonała). 2h C 15 - Sprawdzenie wiadomości 1h |
Metody dydaktyczne: |
NARZĘDZIA DYDAKTYCZNE 1. prezentacje – projektor multimedialny 2. studia przypadków 3. ćwiczenia rachunkowe do samodzielnego wykonania i interpretacji 4. podręczniki i skrypty |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Iwona Gorzeń-Mitka | 15/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.