Ekonomia II WZ-FRB-Z1-E-02
Ćwiczenia (CW)
Semestr letni 2020/2021
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Nasiłowski M. (2016), System rynkowy. Podstawy mikro- i makroekonomii, Key Text, Warszawa. 2. Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Vernasca G. (2014), Makroekonomia, PWE, Warszawa. 3. Czarny B. (2011), Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa. 4. Czarny B. (2018), Podstawy Ekonomii. Makroekonomia, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa. 5. Lemańska-Majdzik A., Sipa M. (2010), Makroekonomia - materiały dydaktyczne dla studentów, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa. Literatura uzupełniająca: 1. Burda M., Wyplosz Ch. (2012), Makroekonomia. Podręcznik europejski, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. 2. Ostoj I., Pietrucha J., Tusińska M. (2013), Makroekonomia: studia przypadków, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice. 3. Poznańska K., Kraj K., Ekonomia, Szkoła Główna Handlowa, Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2015. 4. Ivanová E., Lemańska-Majdzik A. (2016), The Business Environment of the Small and Medium-Sized Sector in Poland and Slovak Republic, Wien/Berlin: Mercur Verlag. 5. Lemańska-Majdzik A., Stawasz E. (2007), Samozatrudnienie, aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu - doświadczenia krajowe i zagraniczne, [w:] Psychologiczne wyznaczniki efektywności poszukiwania pracy i samozatrudnienia w regionach zmarginalizowanych, (red.) Skłodowski H., Stawasz E., Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 29-42. 6. Sipa M., Diversification of Indexes Determining Innovation of Economies - the Visegrad Group Countries, Hradec Economic Days 2015, Vol. 5, (ed.) Jedlicka P., Gaudeamus, Hradec Kralove 2015, s. 174-181. 7. Smolarek M., Sipa M., Stopień dostosowania podatku od wartości dodanej (VAT) w Polsce do standardów Unii Europejskiej, Badania Naukowe, Wyższa Szkoła Ubezpieczeń w Kielcach, z. 4, 2002, s. 269-279 8. Skibiński A., Sipa M., The Labour Market in the Face of Demographic Ageing in the Selected Countries of Central and Eastern Europe, Varazdin Development and Entrepreneurship Agency, Varazdin 2016, s. 10-20, ISSN: 1849-7535 9. Lemańska-Majdzik A., Ivanova E. (2020), Conditions of the Business Environment of Small and Medium-Sized Enterprises in the European Union - Selected Aspects, [in:] Proceedings of the 3rd International Conference Contemporary Issues in Theory and Practice of Management (ed.) Korombel A., Ławińska O., Okręglicka M., 3rd International Conference Contemporary Issues in Theory and Practice of Management (CITPM 2020), Częstochowa, Polska (23-24.04.2020), pp. 167-173. 10. Lemańska-Majdzik A., Sipa M., Skibiński A. (2018), The Impact of the External Environment on the Functioning of SMEs - Results of Own Studies, [in] Economy, Finance and Business in Southeastern and Central Europe, (eds.) Karasavvoglou A., Goic S., Polychronidou P., Delias P., Springer, 8th International Conference on the Economies of the Balkan and Eastern European Countries in the Changing World (EBEEC 2016), Split, Chorwacja (6-8.05.2016), pp. 497-512. * Publikacje zwarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej, w przypadku ich braku możliwość wypożyczenia międzybibliotecznego. |
Efekty uczenia się: |
EFEKTY UCZENIA SIĘ EU1 - Student zna sposoby pomiaru gospodarki oraz determinanty dochodu narodowego. Potrafi opisać podstawowe agregaty i zjawiska gospodarcze oraz dokonać ich teoretycznej interpretacji. Poprawnie rozwiązuje zadania/ interpretuje wyniki z tego zakresu. EU2 - Posiada wiedzę na temat istoty, przyczyn oraz sposobów przeciwdziałania inflacji i bezrobociu. Zna metody pomiaru inflacji i bezrobocia. Poprawnie rozwiązuje zadania/ interpretuje wyniki z tego zakresu. EU3 - Student posiada wiedzę z zakresu polityki fiskalnej. Potrafi określić rolę państwa w gospodarce. Poprawnie rozwiązuje zadania/ interpretuje wyniki z tego zakresu. EU4 - Student posiada wiedzę z zakresu polityki monetarnej. Potrafi określić rolę banku centralnego w gospodarce. Poprawnie rozwiązuje zadania/interpretuje wyniki z tego zakresu. EU5 - Student zna problematykę gospodarki otwartej. Poprawnie rozwiązuje zadania/ interpretuje wyniki z tego zakresu. |
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSOBY OCENY ( F – FORMUJĄCA, P – PODSUMOWUJĄCA) F1.Aktywność na ćwiczeniach i/lub ocena pracy w grupach i/lub ocena pracy na platformie e-learningowej. P1.Kolokwium zaliczeniowe pisemne z możliwością ustnego uzupełnienia odpowiedzi/ ocena wynikająca z pracy w ramach e-learningu i na zajęciach stacjonarnych. P2. Egzamin pisemny lub ustny z możliwością ustnego uzupełnienia odpowiedzi. Efekt 1 ndost -Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia, w stopniu mniejszym niż 60% punktów dost - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia osiągając przynajmniej 60% punktów db - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia osiągając przynajmniej 80% punktów bdb - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia osiągając co najmniej 98% punktów Efekt 2 ndost -Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia, w stopniu mniejszym niż 60% punktów dost -Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia osiągając przynajmniej 60% punktów db - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia osiągając przynajmniej 80% punktów bdb- Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia osiągając co najmniej 98% punktów Efekt 3 ndost -Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia, w stopniu mniejszym niż 60% punktów dost - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia osiągając przynajmniej 60% punktów db - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia osiągając przynajmniej 80% punktów bdb - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia osiągając co najmniej 98% punktów Efekt 4 ndost - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia, w stopniu mniejszym niż 60% punktów dost - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia osiągając przynajmniej 60% punktów db - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia osiągając przynajmniej 80% punktów bdb - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia osiągając co najmniej 98% punktów Efekt 5 ndost - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia, w stopniu mniejszym niż 60% punktów dost - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia osiągając przynajmniej 60% punktów db - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia osiągając przynajmniej 80% punktów bdb - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia osiągając co najmniej 98% punktów |
Zakres tematów: |
Forma zajęć – WYKŁADY Liczba godzin W1 – Wprowadzające do przedmiotu – informacje organizacyjne. Wprowadzenie do makroekonomii, podstawowe kategorie i pojęcia ekonomiczne oraz podstawowe podziały ekonomii. Istota rynku, podstawowe zależności rynkowe, podział rynku w ujęciu makroekonomicznym. 4 W2 – Mierzenie produktu i dochodu narodowego. Problemy pomiaru gospodarki. Determinanty dochodu narodowego. Tworzenie i podział dochodu narodowego. Sposoby pomiaru dochodu narodowego. Cena jako narzędzie agregacji dochodu narodowego 4 W3 – Zależności agregatowe w ekonomii klasycznej i w teorii J.M. Keynes’a. Funkcja konsumpcji i oszczędności. Inwestycje. 4 W4 – Rola państwa w gospodarce. Podstawowe problemy polityki gospodarczej. Budżet państwa. Podatki i wydatki budżetowe a dochód narodowy. Deficyt budżetowy i jego finansowanie. 3 W5 – Polityka pieniężna. Rola Banku Centralnego w kontroli podaży pieniądza. Równowaga na rynku pieniądza. 3 W6 – Inflacja, jako problem makroekonomiczny. 2 W7 – Teoria zatrudnienia i bezrobocia. Polityka państwa na rynku pracy. Rynek pracy w wymiarze makroekonomicznym. 2 W8 – Główne nurty współczesnej ekonomii. Równowaga makroekonomiczna. 2 W9 – Teoria wzrostu gospodarczego: czynniki wzrostu gospodarczego; cykl koniunkturalny. 2 W10 – Gospodarka otwarta: bilans płatniczy kraju, znaczenie handlu zagranicznego w krótkim i długim okresie. Kursy walut i ich związek z bilansem płatniczym kraju. Podsumowanie materiału. 4 razem 30 Forma zajęć – ĆWICZENIA Liczba godzin C1 – Zajęcia organizacyjne. Omówienie treści w obszarze przedmiotu, prezentacja sylabusa do przedmiotu. Charakterystyka form i treści zajęć oraz przedstawienie warunków zaliczenia przedmiotu. Omówienie literatury i znaczenia przedmiotu w cyklu kształcenia. Informacje na temat zasad i form kontaktów z prowadzącym. Przedstawianie godzin konsultacji. 1 C2 – Wprowadzenie do makroekonomii: podstawowe pojęcia związane z makroekonomią, podstawowe kategorie i pojęcia ekonomiczne oraz podstawowe podziały ekonomii. Podstawowe zależności rynkowe, podział rynku w ujęciu makroekonomicznym. 3 C3 – Mierzenie produktu i dochodu narodowego. Problemy pomiaru gospodarki. Determinanty dochodu narodowego. Tworzenie i podział dochodu narodowego. 4 C4 – Zależności agregatowe w ekonomii klasycznej i keynesowskiej. Funkcja konsumpcji i oszczędności. Inwestycje. Mnożnik inwestycyjny 4 C5 – Rola państwa w gospodarce. Podstawowe problemy polityki gospodarczej. Budżet państwa. Podatki i wydatki budżetowe a dochód narodowy. Deficyt budżetowy i jego finansowanie. 3 C6 – Polityka pieniężna. Rola Banku Centralnego w kontroli podaży pieniądza. Równowaga na rynku pieniądza. 2 C7 – Inflacja, jako problem makroekonomiczny. Teoria zatrudnienia i bezrobocia. Polityka państwa na rynku pracy. Rynek pracy w wymiarze makroekonomicznym. 2 C8 – Teoria zatrudnienia i bezrobocia. Polityka państwa na rynku pracy. Rynek pracy w wymiarze makroekonomicznym. 2 C9 – Teoria wzrostu gospodarczego: czynniki wzrostu gospodarczego; cykl koniunkturalny. 3 C10 – Główne nurty współczesnej ekonomii. Równowaga makroekonomiczna. 2 C11 - Gospodarka otwarta: bilans płatniczy kraju, znaczenie handlu zagranicznego w krótkim i długim okresie. Kursy walut i ich związek z bilansem płatniczym kraju. Podsumowanie całego materiału. 2 C12 – Sprawdzian wiadomości 2 razem 30 |
Metody dydaktyczne: |
NARZĘDZIA DYDAKTYCZNE 1. Sprzęt audiowizualny 2. Podręczniki i skrypty 3. Materiały źródłowe 4. Prasa, Internet 5. Platforma e-learningowa Politechniki Częstochowskiej |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Mateusz Bajor | 18/ |
|
2 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Anna Padlowska | 17/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.