Politechnika Częstochowska - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konkurencyjność firm WZ-DZP-D1-KF-04
Wykład (WYK) Semestr letni 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Drążek Z,Niemczynowicz B. (2003): Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem. PWE, Warszawa

2. Gierszewska G. (2004): Strategie przedsiębiorstw w dobie globalizacji. Wyższa Szkoła Handlu i Prawa im. R.Łazarskiego, Warszawa

3. Porter M. (2000): Strategie konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. PWE, Warszawa

4. Stankiewicz M.J. (2005): Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Dom Organizatora, Toruń

5. Zelek A. (2011): Strategie rozwoju przedsiębiorstw. Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu, Szczecin

6. Bernie J., Ingram J., Kraśnicka T.: ABC współczesnych koncepcji i metod zarządzania. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2007

7. Brilman J.: Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania. PWE, Warszawa 2002

8. Górska E., Lewandowski J.: Zarządzanie i organizacja środowiska pracy. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010.

9. Pytel-Kopczyńska M., Budowanie przewagi konkurencyjnej firmy w oparciu o kreatywność i innowacyjność [w:] Innowacyjność i kreatywność w zarządzaniu (red.) Pachura P., Ociepa-Kubicka A., Zelga-Szmidla A., Kielesińska A., Wydawnictwo Naukowe Intellect, Waleńczów, 2018.

Literatura uzupełniająca:

10. Drucker P. (2006): Zarządzanie w XXI wieku. Muza S.A., Warszawa

11. Romanowska M. (2000): Strategie rozwoju i konkurencji. CIM, Warszawa

12. Sowa K. (2006): Strategie konkurencji korporacji ponadnarodowych. Difin, Warszawa

Efekty uczenia się:

EU 1: Student definiuje podstawowe pojęcia i procesy z zakresu konkurencyjności firm

EU 2: Umie wskazać i wyjaśnić znaczenie determinant konkurencyjności przedsiębiorstw

EU 3: Student potrafi rozróżnić i scharakteryzować zagadnienie konkurencyjności firm w oparciu o koncepcje zarządzania zorientowane na jakość, czas i klienta.

Zakres tematów:

W1 W2 Wprowadzenie do przedmiotu. Złożoność zjawiska konkurencyjności przedsiębiorstw w Erze Informacji i Wiedzy. Przedsiębiorstwo jako przedmiot badań konkurencyjności; cele działalności przedsiębiorstwa. Potencjał konkurencyjny przedsiębiorstwa. 2h

W 4 W3 Konkurencja, konkurowanie i konkurencyjność- podstawowe pojęcia. Konkurencja i konkurencyjność w badaniach współczesnej ekonomii. Analiza rynków jako podstawa skutecznego konkurowania przedsiębiorstw. 2h

W5 W6 Globalizacja konkurencji jako wyzwanie dla przedsiębiorstw. Warunki konkurencji i źródła osiągania przewagi konkurencyjnej na rynkach globalnych (szybkość, wytwarzanie w klasie światowej, globalny marketing, wysoka akumulacja finansowa. Wymiary podejścia High Speed Management (zarządzania dynamicznego) w konkurencyjności firm (system innowacyjny, adaptacyjny, elastyczny, efektywny, szybki). 2h

W7 W8 Analiza czynników determinujących konkurencyjność firm. 2h

W9 W10 Konkurencyjność, innowacyjność, przedsiębiorczość. 2h

W11 W12 Konkurencyjność firmy na rynku w oparciu o współczesne filozofie i koncepcje zarządzania. 2h

W13 W14 Podejścia projakościowe i filozofia produktywności w budowaniu pozycji firmy na rynku globalnym. 2h

W15 W16 Koncepcja Lean Management w kontekście pozycji konkurencyjnej firmy na rynku. 2h

W17 W18 Idea quality of life w kontekście budowania konkurencyjnej pozycji firmy na rynku. 2h

W19 W20 . Outsourcing jako strategia konkurencyjności firm. 2h

W21 W22 Zwiększenie konkurencyjności firm poprzez społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR). Prezentacja podejścia zorientowanego na potencjał ludzki w organizacji: empowerment, koncepcja kultura organizacyjna, koncepcja społeczna odpowiedzialność organizacji (CSR) w kontekście konkurencyjności firmy na rynku. 2h

W23 W24 Podejście zorientowane na zarządzanie kompetencjami oraz talentami w kontekście konkurencyjności firm. 2h

W25 W26 Omówienie koncepcji nastawionej na czas TBM (Time BasedManagment) oraz koncepcji skierowanej na klienta CRM (CustomerRelationship Management) w kontekście konkurencyjności firm. 2h

W27 W28 Koncepcja konkurencyjności przedsiębiorstwa w koncepcji zarządzania agile. Wymiary i modele zwinności konkurencyjnego przedsiębiorstwa (bystrość, elastyczność, inteligencja, spryt). 2h

W29 W30 Konkurencyjna organizacja przyszłości- zdolność do przekształcania potencjału konkurencyjnego w pozycję konkurencyjną. 2h

Metody dydaktyczne:

1. Podręczniki i skrypty

2. Prezentacja audiowizualna

3. Case study

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Marzena Pytel-Kopczyńska 21/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.
ul. J.H. Dąbrowskiego 69
42-201 Częstochowa
tel: +48 (34) 3255-211 https://pcz.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)