Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Sztumski J., Socjologia pracy, Wyd. GWSH, Katowice 1999.
2. Januszek H., Sikora J., Socjologia pracy, Wyd. AE, Poznań 1998.
3. Bylok F., Robak E., Zachowania ludzi w organizacji. Wybrane zagadnienia, Wyd. Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2009.
4. Stępień J., Socjologia pracy i zawodu, Wyd. AR w Poznaniu, Poznań 2005.
Literatura uzupełniająca:
1. Robak E., Patologie i dysfunkcje w środowisku pracy, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2015.
2. Kryńska E., Kwiatkowski E., Podstawy wiedzy o rynku pracy, Wydawnictwo
Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2013.
3. Janik R., Sztumski J., Socjologia organizacji, Wydawnictwo: GWSH, Katowice, 2012.
|
Zakres tematów: |
W 1 Wprowadzenie do problematyki socjologii pracy. Przedstawienie tematyki wykładów z socjologii pracy – 1h
W 2 Przedmiot badań socjologii pracy. Omówienie głównej problematyki i podstawowych pojęć z zakresu socjologii pracy – 1h
W 3 Znaczenie pracy we współczesnym świecie. Rola pracy w życiu człowieka. Kariera zawodowa a zachowania przedsiębiorcze – 1h
W 4 Zmiany w popycie na pracę. Zawody i kompetencje przyszłości a automatyzacja – 1h
W 5 Zakład pracy w ujęciu socjologicznym. Społeczność zakładu pracy – 1h
W 6 Stosunki międzyludzkie w zakładzie pracy – 1h
W 7 Kierowanie grupą pracowniczą – 1h
W 8 Komunikacja interpersonalna w środowisku pracy. Przedstawienie znaczenia komunikacji w tworzeniu pozytywnej atmosfery pracy i współdziałania pracowników – 1h
W 9 Patologie i dysfunkcje w środowisku pracy. Mobbing jako przykład patologicznych zachowań organizacyjnych – 1h
W 10 Uzależnienie od pracy. Objawy i skutki pracoholizmu. Znaczenie zachowania harmonii pomiędzy pracą a życiem osobistym dla współczesnych pracowników – 1h
W 11 Zmiany we współczesnych organizacjach i ich wpływ na funkcjonowanie pracowników – 1h
W 12 Przedstawienie mechanizmów uczestnictwa organizacyjnego. Czynniki wpływające na zaangażowanie i lojalność współczesnych pracowników – 1h
W 13 Zróżnicowanie pracowników we współczesnych organizacjach. Specyfika pracowników reprezentujących różne pokolenia na rynku pracy – 1h
W 14 Kompetencje współczesnego pracownika. Znaczenie kompetencji społecznych na rynku pracy – 1h
W 15 Podsumowanie analizowanych zagadnień z uwzględnieniem kompetencji pracowniczych, związanych z wiedzą z zakresu socjologii pracy, przydatnych w funkcjonowaniu we współczesnych organizacjach – 1h
|