Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Zawadzka A. M., (2010), Psychologia zarządzania w organizacji, PWN , Warszawa.
2. Lubrańska A. (2008), Psychologia pracy, Difin, Warszawa.
3. Ratajczak Z. (2007), Psychologia pracy i organizacji, PWN, Warszawa.
4. Shultz D.P. (2006), Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
5. Terelak J. F. (2005), Psychologia organizacji i zarządzania, Difin, Warszawa.
6. Robak E. (2015), Patologie i dysfunkcje w środowisku pracy, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
Literatura uzupełniająca:
Literatura uzupełniająca
Robak E., Skolik S. (2016), Wyzwania wynikające z uwarunkowań polityki kadrowej przedsiębiorstw, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
Bazan–Bulanda A., Kwiatek A., Robak E. (2015), Udział pracowników w zarządzaniu nowoczesnymi organizacjami gospodarczymi, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
Bazan–Bulanda A., Robak E. (2014), Wybrane problemy zarządzania zasobami ludzkimi we współczesnych organizacjach, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
Robak E., Karczewska A., Skiba M. (2017), Zarządzanie kapitałem ludzkim i społecznym wobec zmian we współczesnych organizacjach, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
* Publikacje zwarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej, w przypadku ich braku możliwość wypożyczenia międzybibliotecznego.
|
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSOBY OCENY ( F – FORMUJĄCA, P – PODSUMOWUJĄCA)
F1. Zadania realizowane w ramach ćwiczeń
F2. Ocena przygotowania i udziału w dyskusjach
P1. Pisemne sprawdzenie wiedzy z zakresów tematycznych realizowanych na ćwiczeniach i wykładzie
EU 1
2,0-Student nie potrafi ani identyfikować ani charakteryzować różnorodnych uwarunkowań zachowań człowieka w organizacji w sytuacji pracy.
3,0-Student potrafi identyfikować podstawowe uwarunkowania zachowania człowieka w organizacji w sytuacji pracy.
4,0-Student potrafi identyfikować i charakteryzować podstawowe uwarunkowania zachowania człowieka w organizacji w sytuacji pracy.
5,0-Student potrafi identyfikować i charakteryzować różnorodne (osobowościowe, kulturowe, społeczne, grupowe, organizacyjne, zawodowe) uwarunkowania zachowania człowieka w organizacji w sytuacji pracy.
EU 2
2,0-Student nie potrafi charakteryzować podstawowych zagadnień z zakresu budowania zespołów pracowniczych
3,0-Student potrafi charakteryzować podstawowe zagadnienia z zakresu budowania zespołów pracowniczych.
4,0-Student potrafi charakteryzować podstawowe zagadnienia z zakresu budowania zespołów pracowniczych oraz kierowania zespołem pracowniczym
5,0-Student potrafi charakteryzować różnorodne zagadnienia z zakresu budowania zespołów pracowniczych oraz kierowania zespołem pracowniczym
EU 3
2,0-Student nie potrafi określać podstawowych psychologicznych aspektów sytuacji kierowania ani społecznych umiejętności kierownika.
3,0-Student potrafi określać podstawowe psychologiczne aspekty sytuacji kierowania i podstawowe społeczne umiejętności kierownika.
4,0-Student potrafi określać podstawowe psychologiczne aspekty sytuacji kierowania oraz różnorodne społeczne umiejętności kierownika
5,0-Student potrafi określać różnorodne psychologiczne aspekty sytuacji kierowania oraz różnorodne społeczne umiejętności kierownika.
|
Zakres tematów: |
C 1 - Przedstawienie zasad prowadzenia ćwiczeń i zaliczenia przedmiotu. Analiza podstawowych pojęć i terminów związanych z psychologią zarządzania. 2
C 2 - Określenie profilu osobowości efektywnego menedżera. Typy temperamentu a funkcjonowanie w roli kierownika. Cechy osobowości pracowników istotne w procesie budowania zespołu pracowniczego. 2
C 3 - Analiza korzyści związanych z zarządzaniem emocjami pracowników. Empatia w pracy menedżera. Wykorzystanie postawy empatycznej w budowaniu relacji z pracownikami i kształtowaniu pozytywnej atmosfery pracy. 2
C 4 - Kompetencje menedżerskie a budowanie efektywnych zespołów pracowniczych
Coaching, mentoring, trening kompetencji społecznych jako sposoby rozwoju kompetencji społecznych menedżera. Omówienie przewagi pracy grupowej nad indywidualną. 2
C 5- Analiza sprawnej komunikacja interpersonalnej w organizacji. Aktywne słuchanie jako istotny element kompetencji komunikacyjnych menedżera. Umiejętności związane z publicznymi wystąpieniami. Umiejętności menedżerskie związane z prowadzeniem efektywnych zebrań. Kompetencje kierownicze przydatne w prowadzeniu dyskusji grupowej. 2
C 6 - Wybrane umiejętności z zakresu asertywności i możliwości ich wykorzystania w praktyce działań kierowniczych. Analiza własnych zachowań w różnych sytuacjach społecznych pod kątem asertywności. 2
Cw 7- Stres związany z różnorodnymi funkcjami pełnionymi przez kierownika. Sposoby radzenia sobie ze stresem w pracy. 2
C 8 - Analiza sposobów przeciwdziałania syndromowi wypalenia zawodowego i łagodzenia jego skutków. 2
C 9 - Nękanie psychiczne w miejscu pracy Ofiary mobbingu. Psychologiczny portret mobbera. 2
C 10 - Działania kierownicze a pracoholizm we współczesnych organizacjach. Wspieranie pracowników w kształtowaniu równowagi praca-życie. 2
C 11- Cechy i umiejętności kierownika pomagające we wprowadzaniu zmian. Działania kierownicze ograniczające lęk i opór pracowników przed zmianą w organizacji. 2
C 12 - Budowanie klimatu organizacyjnego sprzyjającego kreatywności pracowników. 2
C 13 - Najmłodsi pracownicy i ich oczekiwania wobec pracy i pracodawcy. Kierowanie zróżnicowanymi grupami w kontekście wykorzystania tkwiącego w nich potencjału pracowniczego. 2
C 14 - Analiza różnorodnych czynników wpływających na satysfakcję z pracy. Działania kierownicze sprzyjające kształtowaniu lojalności pracowników. 3
C 15 - Sprawdzenie wiadomości. 1
|