Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. A. Giddens, Socjologia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 20012
2. D. Walczak-Duraj, Podstawy współczesnej socjologii, PWE, Warszawa 2010.
3. B. Szacka , Wprowadzenie do socjologii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2006.
4. P. Sztomka, Socjologia zmian społecznych, Wyd. Znak, Kraków 2012
Literatura uzupełniająca
1. J. M. Golka, Socjologia kultury, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2007.
2. H. Domański, Struktura społeczna, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2005.
3. F. Bylok, Konsumpcja w Polsce i jej przemiany w okresie transformacji, Wyd. Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2005.
* Publikacje zwarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej, w przypadku ich braku możliwość wypożyczenia międzybibliotecznego.
|
Efekty uczenia się: |
EFEKTY UCZENIA SIĘ
Po zakończeniu procesu uczenia się student:
EU1- Ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych i ekonomicznych) oraz zarządzania nimi, a także zna podstawowe pojęcia dotyczące istoty, form, zasad i problemów funkcjonowania współczesnych organizacji
EU2- Posiada wiedzę o człowieku jako twórcy kultury i podmiocie konstruującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w ramach tych struktur, zna w rolę człowieka w budowaniu więzi społecznych i rządzące nimi prawidłowości.
EU3- Ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz ich źródła, naturze, zmianach i sposobach działania
|
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSOBY OCENY ( F – FORMUJĄCA, P – PODSUMOWUJĄCA)
F1. Aktywny udział w dyskusji
P1 – Kolokwium
Efekt 1
2,0Nie ma podstawowej wiedzy o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych i ekonomicznych)
3,0- Ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych i ekonomicznych)
4,0- Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych i ekonomicznych)
5,0- Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych i ekonomicznych) oraz potrafi analizować wzajemne związki między strukturami i instytucjami społecznymi
Efekt 2
2,0- Student nie posiada wiedzy o człowieku jako twórcy kultury i podmiocie konstruującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w ramach tych struktur, zna w rolę człowieka w budowaniu więzi społecznych i rządzące nimi prawidłowości.
3,0- Student posiada podstawową wiedzę o człowieku jako twórcy kultury i podmiocie konstruującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w ramach tych struktur, zna w rolę człowieka w budowaniu więzi społecznych i rządzące nimi prawidłowości.
4,0- Student posiada rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury i podmiocie konstruującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w ramach tych struktur, zna w rolę człowieka w budowaniu więzi społecznych i rządzące nimi
5,0-Student posiada rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury i podmiocie konstruującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w ramach tych struktur, zna w rolę człowieka w budowaniu więzi społecznych i rządzące nimi oraz potrafi uzasadniać praktycznymi przykładami mechanizmy struktur społecznych i roli człowieka w ich działaniu.
Efekt 3
2,0- Student nie ma podstawowej wiedzy o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz ich źródła, naturze, zmianach i sposobach działania.
3,0- Student ma podstawową wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz ich źródła, naturze, zmianach i sposobach działania..
4,0- Student ma rozszerzoną wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz ich źródła, naturze, zmianach i sposobach działania.
5,0-Student ma rozszerzoną wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz ich źródła, naturze, zmianach i sposobach działania oraz potrafi przeprowadzić analizę mechanizmów funkcjonowania norm i reguł w wybranej organizacji lub instytucji.
|
Zakres tematów: |
C 1- Przedstawienie programu zajęć i wymogów związanych z zaliczeniem przedmiotu 1
C2 - Omówienie podstawowych metod badawczy w socjologii, ich wad i zalet w pozyskiwaniu danych 1
C3, C4 - Dlaczego człowiek jest istotą społeczną? Dyskusja nad mechanizmami socjalizacji, kształtowania się osobowości i uwarunkowań ewolucyjnych w zachowaniach człowieka. 2
C5, C6 - Kultura i jej cechy. Etnocentryzm i relatywizm kulturowy. Normy i wartości jako reguły według których funkcjonują jednostki w społeczeństwie 2
C7, C8 – Grupy społeczne, ich typologia i struktura. Więź społeczna i jej ewolucja w społeczeństwie 2
C9 - Organizacja jako forma zbiorowości społecznych i jej struktury 1
C10 - Społeczeństwo i jego struktury. Dyskusja nad historycznymi i współczesnymi koncepcjami zmian społecznych. 1
C11- Struktura klasowo-warstwowa i jej znaczenie w społeczeństwie 1
C12 – Charakterystyka narodu jako wspólnoty oraz procesów kształtowania się zbiorowości etnicznych 1
C13 - Państwo i jego instytucje 1
C14 – Dyskusja nad problemem kultury masowej, globalizacji i kształtowania się nowych struktur i zjawisk społecznych we współczesnym świecie 1
C15 - Sprawdzenie wiedzy 1
|