Politechnika Częstochowska - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania operacyjne WZ-LOGI-Z1-BO-04
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA I UZUPEŁNIAJĄCA

Literatura podstawowa:

1. Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa 2014.

2. Anholcer M., Badania operacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2009.

3. Trzaskalik T., Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem, PWE, Warszawa 2008.

4. Sikora W., Badania operacyjne, PWE, Warszawa 2008.

Literatura uzupełniająca

1. Kowalik J., Ekonomiczne uwarunkowania innowacyjności przedsiębiorstw w UE. Analiza przestrzenno-czasowa, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 2016 nr 1964, z. 97, s. 169-180

2. Mesjasz-Lech A., Nowoczesne instrumenty zarządzania, Sekcja Wydawnictw Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2009.

Publikacje zwarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej, w przypadku ich braku możliwość wypożyczenia międzybibliotecznego.

Efekty uczenia się:

EFEKTY UCZENIA SIĘ

EU 1- Student zna zasady modelowania zjawisk gospodarczych.

EU 2- Student zna metody poszukiwania rozwiązań optymalnych.

EU 3- Student umie znaleźć i zinterpretować optymalne rozwiązanie dla zadanego problemu oraz przeprowadzić analizę wrażliwości.

EU 4- Student wykazuje kompetencje w aktywnym i kreatywnym łączeniu wiedzy w zakresie badań operacyjnych i zjawisk społeczno-ekonomicznych.

Metody i kryteria oceniania:

F1. Bieżąca ocena aktywności studenta

F2. Ocena kreatywności w pracach zespołowych

F3. Kolokwia sprawdzające efekty nauczania na poszczególnych etapach kształcenia oraz umiejętności wykorzystania poznanych pakietów komputerowych

P1. Kompleksowa ocena pracy studentów w całym semestrze z uwzględnieniem ocen cząstkowych

EU1:

2,0 -Student nie zna zasad modelowania zjawisk gospodarczych.

3,0 -Student potrafi wymienić zasady modelowania zjawisk gospodarczych.

4,0 -Student potrafi wymienić zasady modelowania zjawisk gospodarczych, a także potrafi zdefiniować problem decyzyjny .

5,0 -Student potrafi wymienić zasady modelowania zjawisk gospodarczych, potrafi zdefiniować problem decyzyjny i zapisać go w postaci modelu matematycznego.

EU2:

2,0 -Student nie zna metod poszukiwania rozwiązań optymalnych.

3,0 -Student potrafi wymienić metody poszukiwania rozwiązań optymalnych.

4,0 -Student potrafi wymienić metody poszukiwania rozwiązań optymalnych i przypisać je do konkretnych przypadków.

5,0 -Student potrafi wymienić metody poszukiwania rozwiązań optymalnych i przypisać je do konkretnych przypadków, a także krytycznie odnieść się do możliwości w zakresie uzyskania rozwiązania optymalnego.

EU3:

2,0 -Student nie umie znaleźć i zinterpretować optymalnego rozwiązania dla zadanego problemu oraz nie potrafi przeprowadzić analizy wrażliwości.

3,0 -Student potrafi znaleźć zbiór rozwiązań dopuszczalnych.

4,0 -Student umie znaleźć optymalne rozwiązanie oraz wskazać zakres analizy wrażliwości dla tego rozwiązania.

5,0 -Student umie znaleźć i zinterpretować optymalne rozwiązanie dla zadanego problemu oraz przeprowadzić analizę wrażliwości.

EU4:

2,0 -Student nie wykazuje kompetencji w aktywnym i kreatywnym łączeniu wiedzy z zakresu badań operacyjnych i zjawisk społeczno-ekonomicznych.

3,0 -Student zauważa niektóre związki pomiędzy badaniami operacyjnymi i zjawiskami społeczno-ekonomicznymi.

4,0 -Student umiejętnie łączy poznaną wiedzę z zakresu badań operacyjnych z analizą rzeczywistych zjawisk społeczno-ekonomicznych.

5,0 -Student wykazuje kompetencje w aktywnym i kreatywnym łączeniu wiedzy z zakresu badań operacyjnych i zjawisk społeczno-ekonomicznych.

Zakres tematów:

C 1 – Optymalny wybór asortymentu produkcji z wykorzystaniem metody geometrycznej – zadanie pierwotne. 2h

C 2 – Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla problemu mieszanek. 2h

C 3 – Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla zadania dualnego. 2h

C 4 – Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla zadań programowania liniowego za pomocą algorytmu simpleks. 3h

C 5 – Badanie wrażliwości rozwiązania na zmiany w modelu. 2h

C 6 – Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla klasycznego problemu transportowego. 1h

C 7 – Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla zadania transportowo-produkcyjnego. 1h

C 8 – Zagadnienie lokalizacji produkcji i minimalizacja pustych przebiegów. 1h

C 9 – Metody sieciowe o zdeterminowanej strukturze logiczne: CPM, PERT. 1h

Metody dydaktyczne:

NARZĘDZIA DYDAKTYCZNE

1. Tablica, kreda

2. Komputery i rzutnik multimedialny

3. Arkusz kalkulacyjny Excel

4. Podręczniki, Roczniki Statystyczne, bazy danych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda sobota, 15:40 - 18:05, (sala nieznana)
Robert Janik 12/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.
ul. J.H. Dąbrowskiego 69
42-201 Częstochowa
tel: +48 (34) 3255-211 https://pcz.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)