Literatura: |
Literatura podstawowa
1. Zimbardo P. G., Johnson R. L., McCann V., Psychologia t.1 - 5, PWN, Warszawa 2017.
2. Zimbardo P. G., Gerrig R. J., Psychologia i życie, PWN, Warszawa 2017.
Literatura uzupełniająca
1. Aronson E., Wilson T. D., Akert, R. M., Psychologia społeczna – serce i umysł, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2012.
2. Randak-Jezierska M., Lęk i opór przed zmianą w organizacji, [w:] Patologie i dysfunkcje w środowisku pracy (red.) ROBAK Elżbieta, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2015.
3. Chrapek E., Uzależnienie od pracy - wybrane zagadnienia diagnozy i terapii, [w:] Patologie i dysfunkcje w środowisku pracy (red.) ROBAK Elżbieta, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2015.
* Publikacje zwarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej, w przypadku ich braku możliwość wypożyczenia międzybibliotecznego.
|
Efekty uczenia się: |
EFEKTY UCZENIA SIĘ
Po zakończeniu procesu uczenia się student:
EU 1- ma podstawową wiedzę z zakresu kierunków psychologicznych.
EU 2- posiada podstawową wiedzę na temat psychologicznych koncepcji człowieka.
EU 3- ma podstawową wiedzę z zakresu metod badawczych stosowanych w psychologii.
EU 4- posiada podstawową wiedzę na temat procesów poznawczych.
|
Zakres tematów: |
W 1- Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawienie podstawowych pojęć i terminów psychologicznych. 1h
W 2- Psychologia naukowa i przednaukowa. Korzenie psychologii. 1h
W 3/4- Trzy wielkie szkoły psychologiczne – behawioryzm, psychologia postaci (Gestalt), psychoanaliza. Psychologia humanistyczna. 2h
W 5- Sześć podstawowych perspektyw współczesnej psychologii. 1h
W6- Cztery kroki metody naukowej (hipoteza, zebranie danych, analiza wyników, prezentacja). Pięć rodzajów badań psychologicznych (eksperymenty, badania korelacyjne, sondaże, obserwacja w warunkach naturalnych, studia przypadków). 1h
W 7- Ocena psychologiczna (testy psychologiczne). 1h
W8 - Omówienie specyfiki metod eksperymentalnych. Eksperyment S. Milgrama. Eksperyment więzienny - F. Zimbardo. 1h
W 9- Geny czy wychowanie? Epigenetyka. 1h
W 10- Percepcja. 1h
W 11- Pamięć. 1h
W 12- Uczenie się. 1h
W 13- Myślenie. Rodzaje inteligencji (inteligencja ogólna, inteligencja emocjonalna, inteligencje wielorakie). 1h
W 14– Motywacja. 1h
W 15- Osobowość. 1h
|