Finanse
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WIM-MAT-D1-FINAN-04 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Finanse |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia z przedmiotu finanse mają na celu przekazanie studentowi podstawowej wiedzy z zakresu finansów (pojęcie, funkcje, systematyka), systemu finansowego i jego elementów, istoty i funkcji pieniądza oraz funkcjonowania systemu bankowego, w tym banku centralnego. Ponadto celem prowadzonych zajęć jest również zapoznanie studenta z istotą zjawisk pieniężnych zachodzących w gospodarce oraz przygotowanie go do analizy różnorodnych zjawisk finansowych. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie przedstawić: - przedmiot i zakres nauki finansów: pojęcie, funkcje i systematykę finansów, zjawiska finansowe, - system finansowy i jego elementy, politykę finansową państwa, -pieniądz i jego funkcje oraz istota procesów inflacyjnych i istotę deflacji, - system bankowy, a przede wszystkim bank centralny i jego funkcje, - wybrane zagadnienia z zakresu finansów publicznych, - system podatkowy w Polsce. Ćwiczenia dotyczyć będą: - pojęcia i istoty finansów oraz charakterystyki zjawisk finansowych. - kreacji, funkcji i cen pieniądza (nominalna, realna, faktyczna i efektywna stopa procentowa), procent a punkt procentowy. - wartość pieniądza w czasie (procent prosty i składany, wielokrotna kapitalizacja odsetek, kapitalizacja ciągła, zmienna stopa procentowa, stopa procentowa dla podokresu), - przepływów pieniężnych (zarówno ich przyszłej jak i bieżącej wartości) oraz płatności annuitetowych tzw. rent |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA I UZUPEŁNIAJĄCA 1. D. Korenik, S. Korenik: Podstawy finansów. PWN, Warszawa 2010. 2. B. Pietrzak, Z. Polański, B. Woźniak (red.): System finansowy w Polsce. PWN, Warszawa 2008 (Tom 1 i 2). 3. Z. Dobosiewicz: Wprowadzenie do finansów i bankowości. PWN, Warszawa 2009. 4. M. Sobczyk: Matematyka finansowa. Wydawnictwo Placet, Warszawa 2008. 5. M. Podstawka (red.): Finanse. PWN, Warszawa 2009. 6. Stanisław Owsiak: Finanse publiczne. Teoria i praktyka. PWN, Warszawa 2013. 6. J. Osiatyński: Finanse publiczne. PWN, Warszawa 2006. 7. J. Czekaj: Rynki, instrumenty i instytucje finansowe. PWN, Warszawa 2008. 8. A. Rutkowski: Zarządzanie finansami. PWE, Warszawa 2007. 9. J. Szczepański, L. Szyszko (red.): Finanse przedsiębiorstwa. PWE, Warszawa 2007 |
Efekty uczenia się: |
EK 1 – Student charakteryzuje istotę finansów (pojęcie, funkcje, systematyka) i polityki finansowej państwa. EK 2 Student charakteryzuje podstawowe zjawiska i kategorie finansowe, w tym istotę pieniądza, przyczyny i skutki inflacji i deflacji. EK 3 - Student kalkuluje wartość pieniądza w czasie. EK 4 - Student kalkuluje płatności okresowe i renty. |
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSOBY OCENY ( F – FORMUJĄCA, P – PODSUMOWUJĄCA) F1. – Aktywność na ćwiczeniach P1. – Kolokwium zaliczeniowe obejmujące zagadnienia teoretyczne z wykładu i z ćwiczeń oraz zadania EK 1 Student charakteryzuje istotę finansów (pojęcie, funkcje, systematyka) i systemu bankowego oraz podatkowego (P1) ocena 2.0 Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć związanych z nauką finansów. Nie zna struktury sytemu bankowego w Polsce. Nie potrafi zdefiniować pojęcia podatku. Nie potrafi wymienić elementów techniki podatkowej. ocena 3.0 Student charakteryzuje pojęcie, wymienia funkcje, przedmiot i rodzaje finansów. Student definiuje pojęcie banku, wymienia rodzaje banków. Potrafi wymienić niektóre zadania banku centralnego. ocena 4.0 Zna pojęcie podatku, wymienia niektóre elementy techniki podatkowej. Student charakteryzuje pojęcie, funkcje i przedmiot finansów. Prawidłowo charakteryzuje rodzaje finansów. Student wykazuje się wiedzą dotyczącą zadań przypisywanych bankom. Potrafi scharakteryzować strukturę systemu bankowego w Polsce oraz zadania banku centralnego. Definiuje pojęcie podatku, wymienia niektóre ich rodzaje i większość elementów techniki podatkowej. ocena 5.0 Student charakteryzuje pojęcie, funkcje i przedmiot finansów. Potrafi dokonać systematyki zjawisk finansowych. Student wykazuje się wiedzą dotyczącą zadań przypisywanych bankom komercyjnym i bankowi centralnemu. Potrafi scharakteryzować strukturę systemu bankowego w Polsce. Potrafi przedstawić funkcje banku centralnego. Wykazuje się znajomością aktualnych podstawowych stóp procentowych NBP. Potrafi podać pojęcie podatku, wymienia elementy techniki podatkowej i rodzaje podatków. EK 2 Student charakteryzuje podstawowe zjawiska i kategorie finansowe, w tym istotę pieniądza, przyczyny i skutki inflacji i deflacji. (P1) ocena 2.0 Student nie potrafi wymienić podstawowych kategorii finansowych. Student nie definiuje pojęcia i funkcji pieniądza. Nie potrafi przedstawić definicji i przyczyn inflacji ani deflacji. Student nie potrafi wskazać istoty i systematyki kategorii finansowych. ocena 3.0 Student wymienia podstawowe kategorie finansowe. Student definiuje pojęcie i wymienia funkcje pieniądza. Potrafi przedstawić definicje oraz niektóre rodzaje, przyczyny i rodzaje inflacji. Potrafi zdefiniować deflację. ocena 4.0 Student dokonuje systematyki głównych kategorii finansowych i prawidłowo opisuje większość z nich. Student definiuje pojęcie i funkcje pieniądza. Potrafi przedstawić definicje i większość rodzajów inflacji. Potrafi wymienić większość przyczyn i skutków inflacji i deflacji oraz wskazać jej miary. Potrafi wymienić niektóre działania antyinflacyjne. ocena 5.0 Student prawidłowo systematyzuje i charakteryzuje kategorie finansowe. Student definiuje pojęcie i funkcje pieniądza. Potrafi przedstawić definicje i rodzaje inflacji. Potrafi wymienić i scharakteryzować przyczyny i skutki inflacji. Opisuje pojęcie i skutki deflacji. Wykazuje się wiedzą dotyczącą aktualnego poziomu inflacji. EK 3 Student kalkuluje wartość pieniądza w czasie. (F1,P1) ocena 2.0 Student nie rozróżnia istoty wartości przyszłej i obecnej pieniądza, nie potrafi dokonać najprostszych kalkulacji wartości pieniądza w czasie. ocena 3.0 Student rozróżnia prostą i złożoną stopę procentową. Z wykorzystaniem odpowiednich formuł analitycznych potrafi dokonać prostych kalkulacji wartości pieniądza w czasie (tj. w przypadku braku kapitalizacji odsetek oraz kapitalizacji odsetek 1 raz w roku - w przypadku występowania stałej i zmiennej stopy procentowej). ocena 4.0 Student rozróżnia prostą i złożoną stopę procentową. Potrafi wyjaśnić istotę operacji oprocentowania i dyskontowania. Z wykorzystaniem odpowiednich formuł analitycznych potrafi dokonać kalkulacji wartości pieniądza w czasie w przypadku wielokrotnej kapitalizacji odsetek w ciągu roku (zarówno z zastosowaniem stałej, jak i zmiennej stopy procentowej). ocena 5.0 Student rozróżnia prostą i złożoną stopę procentową. Potrafi wyjaśnić istotę operacji oprocentowania i dyskontowania. Z wykorzystaniem odpowiednich formuł analitycznych potrafi dokonać kalkulacji wartości pieniądza w czasie w przypadku wielokrotnej kapitalizacji odsetek w ciągu roku (zarówno z zastosowaniem stałej, jak i zmiennej stopy procentowej). E4 Student kalkuluje płatności okresowe i renty. (F1,P1) ocena 2.0 Student nie rozróżnia istoty płatności okresowych i rent, nie potrafi dokonać żadnych obliczeń. ocena 3.0 Student rozróżnia istotę płatności okresowych i rent, potrafi dokonać obliczeń wartości przyszłej lub obecnej. ocena 4.0 Student prawidłowo kalkuluje proste przypadki przepływów pieniężnych i rent, zarówno obliczając wartość przyszłą, jak i obecną oraz stałą płatność. ocena 5.0 Student potrafi obliczyć bardziej złożone przyszłe i obecne wartość nieregularnych płatności okresowych oraz rent. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-22 - 2016-06-17 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwetta Budzik-Nowodzińska | |
Prowadzący grup: | Tomasz Budzik, Iwetta Budzik-Nowodzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-20 - 2017-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marzena Pytel-Kopczyńska | |
Prowadzący grup: | Marzena Pytel-Kopczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-06-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Budzik | |
Prowadzący grup: | Tomasz Budzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-06-12 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Stachera-Włodarczyk | |
Prowadzący grup: | Tomasz Budzik, Sylwia Stachera-Włodarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-06-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Stachera-Włodarczyk, Marta Szczepańczyk | |
Prowadzący grup: | Tomasz Budzik, Sylwia Stachera-Włodarczyk, Marta Szczepańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.