Politechnika Częstochowska - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Finanse

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WIM-MAT-D1-FINAN-04
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Finanse
Jednostka: Wydział Inżynierii Mechanicznej i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zajęcia z przedmiotu finanse mają na celu przekazanie studentowi podstawowej wiedzy z zakresu finansów (pojęcie, funkcje, systematyka), systemu finansowego i jego elementów, istoty i funkcji pieniądza oraz funkcjonowania systemu bankowego, w tym banku centralnego. Ponadto celem prowadzonych zajęć jest również zapoznanie studenta z istotą zjawisk pieniężnych zachodzących w gospodarce oraz przygotowanie go do analizy różnorodnych zjawisk finansowych.

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie przedstawić:

- przedmiot i zakres nauki finansów: pojęcie, funkcje i systematykę finansów, zjawiska finansowe,

- system finansowy i jego elementy, politykę finansową państwa,

-pieniądz i jego funkcje oraz istota procesów inflacyjnych i istotę deflacji,

- system bankowy, a przede wszystkim bank centralny i jego funkcje,

- wybrane zagadnienia z zakresu finansów publicznych,

- system podatkowy w Polsce.

Ćwiczenia dotyczyć będą:

- pojęcia i istoty finansów oraz charakterystyki zjawisk finansowych.

- kreacji, funkcji i cen pieniądza (nominalna, realna, faktyczna i efektywna stopa procentowa), procent a punkt procentowy.

- wartość pieniądza w czasie (procent prosty i składany, wielokrotna kapitalizacja odsetek, kapitalizacja ciągła, zmienna stopa procentowa, stopa procentowa dla podokresu),

- przepływów pieniężnych (zarówno ich przyszłej jak i bieżącej wartości) oraz płatności annuitetowych tzw. rent

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA I UZUPEŁNIAJĄCA

1. D. Korenik, S. Korenik: Podstawy finansów. PWN, Warszawa 2010.

2. B. Pietrzak, Z. Polański, B. Woźniak (red.): System finansowy w Polsce. PWN, Warszawa 2008 (Tom 1 i 2).

3. Z. Dobosiewicz: Wprowadzenie do finansów i bankowości. PWN, Warszawa 2009.

4. M. Sobczyk: Matematyka finansowa. Wydawnictwo Placet, Warszawa 2008.

5. M. Podstawka (red.): Finanse. PWN, Warszawa 2009.

6. Stanisław Owsiak: Finanse publiczne. Teoria i praktyka. PWN, Warszawa 2013.

6. J. Osiatyński: Finanse publiczne. PWN, Warszawa 2006.

7. J. Czekaj: Rynki, instrumenty i instytucje finansowe. PWN, Warszawa 2008.

8. A. Rutkowski: Zarządzanie finansami. PWE, Warszawa 2007.

9. J. Szczepański, L. Szyszko (red.): Finanse przedsiębiorstwa. PWE, Warszawa 2007

Efekty uczenia się:

EK 1 – Student charakteryzuje istotę finansów (pojęcie, funkcje, systematyka) i polityki finansowej państwa.

EK 2 Student charakteryzuje podstawowe zjawiska i kategorie finansowe, w tym istotę pieniądza, przyczyny i skutki inflacji i deflacji.

EK 3 - Student kalkuluje wartość pieniądza w czasie.

EK 4 - Student kalkuluje płatności okresowe i renty.

Metody i kryteria oceniania:

SPOSOBY OCENY ( F – FORMUJĄCA, P – PODSUMOWUJĄCA)

F1. – Aktywność na ćwiczeniach

P1. – Kolokwium zaliczeniowe obejmujące zagadnienia teoretyczne z wykładu i z ćwiczeń oraz zadania

EK 1 Student charakteryzuje istotę finansów (pojęcie, funkcje, systematyka) i systemu bankowego oraz podatkowego (P1)

ocena 2.0

Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć związanych z nauką finansów. Nie zna struktury sytemu bankowego w Polsce.

Nie potrafi zdefiniować pojęcia podatku. Nie potrafi wymienić elementów techniki podatkowej.

ocena 3.0

Student charakteryzuje pojęcie, wymienia funkcje, przedmiot i rodzaje finansów. Student definiuje pojęcie banku, wymienia rodzaje banków. Potrafi wymienić niektóre zadania banku centralnego.

ocena 4.0

Zna pojęcie podatku, wymienia niektóre elementy techniki podatkowej. Student charakteryzuje pojęcie, funkcje i przedmiot finansów. Prawidłowo charakteryzuje rodzaje finansów. Student wykazuje się wiedzą dotyczącą zadań przypisywanych bankom. Potrafi scharakteryzować strukturę systemu bankowego w Polsce oraz zadania banku centralnego. Definiuje pojęcie podatku, wymienia niektóre ich rodzaje i większość elementów techniki podatkowej.

ocena 5.0

Student charakteryzuje pojęcie, funkcje i przedmiot finansów. Potrafi dokonać systematyki zjawisk finansowych. Student wykazuje się wiedzą dotyczącą zadań przypisywanych bankom komercyjnym i bankowi centralnemu. Potrafi scharakteryzować strukturę systemu bankowego w Polsce. Potrafi przedstawić funkcje banku centralnego. Wykazuje się znajomością aktualnych podstawowych stóp procentowych NBP. Potrafi podać pojęcie podatku, wymienia elementy techniki podatkowej i rodzaje podatków.

EK 2 Student charakteryzuje podstawowe zjawiska i kategorie finansowe, w tym istotę pieniądza, przyczyny i skutki inflacji i deflacji. (P1)

ocena 2.0

Student nie potrafi wymienić podstawowych kategorii finansowych. Student nie definiuje pojęcia i funkcji pieniądza. Nie potrafi przedstawić definicji i przyczyn inflacji ani deflacji. Student nie potrafi wskazać istoty i systematyki kategorii finansowych.

ocena 3.0

Student wymienia podstawowe kategorie finansowe. Student definiuje pojęcie i wymienia funkcje pieniądza. Potrafi przedstawić definicje oraz niektóre rodzaje, przyczyny i rodzaje inflacji. Potrafi zdefiniować deflację.

ocena 4.0

Student dokonuje systematyki głównych kategorii finansowych i prawidłowo opisuje większość z nich. Student definiuje pojęcie i funkcje pieniądza. Potrafi przedstawić definicje i większość rodzajów inflacji. Potrafi wymienić większość przyczyn i skutków inflacji i deflacji oraz wskazać jej miary. Potrafi wymienić niektóre działania antyinflacyjne.

ocena 5.0

Student prawidłowo systematyzuje i charakteryzuje kategorie finansowe. Student definiuje pojęcie i funkcje pieniądza. Potrafi przedstawić definicje i rodzaje inflacji. Potrafi wymienić i scharakteryzować przyczyny i skutki inflacji. Opisuje pojęcie i skutki deflacji. Wykazuje się wiedzą dotyczącą aktualnego poziomu inflacji.

EK 3 Student kalkuluje wartość pieniądza w czasie. (F1,P1)

ocena 2.0

Student nie rozróżnia istoty wartości przyszłej i obecnej pieniądza, nie potrafi dokonać najprostszych kalkulacji wartości pieniądza w czasie.

ocena 3.0

Student rozróżnia prostą i złożoną stopę procentową. Z wykorzystaniem odpowiednich formuł analitycznych potrafi dokonać prostych kalkulacji wartości pieniądza w czasie (tj. w przypadku braku kapitalizacji odsetek oraz kapitalizacji odsetek 1 raz w roku - w przypadku występowania stałej i zmiennej stopy procentowej).

ocena 4.0

Student rozróżnia prostą i złożoną stopę procentową. Potrafi wyjaśnić istotę operacji oprocentowania i dyskontowania. Z wykorzystaniem odpowiednich formuł analitycznych potrafi dokonać kalkulacji wartości pieniądza w czasie w przypadku wielokrotnej kapitalizacji odsetek w ciągu roku (zarówno z zastosowaniem stałej, jak i zmiennej stopy procentowej).

ocena 5.0

Student rozróżnia prostą i złożoną stopę procentową. Potrafi wyjaśnić istotę operacji oprocentowania i dyskontowania. Z wykorzystaniem odpowiednich formuł analitycznych potrafi dokonać kalkulacji wartości pieniądza w czasie w przypadku wielokrotnej kapitalizacji odsetek w ciągu roku (zarówno z zastosowaniem stałej, jak i zmiennej stopy procentowej).

E4 Student kalkuluje płatności okresowe i renty. (F1,P1)

ocena 2.0

Student nie rozróżnia istoty płatności okresowych i rent, nie potrafi dokonać żadnych obliczeń.

ocena 3.0

Student rozróżnia istotę płatności okresowych i rent, potrafi dokonać obliczeń wartości przyszłej lub obecnej.

ocena 4.0

Student prawidłowo kalkuluje proste przypadki przepływów pieniężnych i rent, zarówno obliczając wartość przyszłą, jak i obecną oraz stałą płatność.

ocena 5.0

Student potrafi obliczyć bardziej złożone przyszłe i obecne wartość nieregularnych płatności okresowych oraz rent.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-22 - 2016-06-17
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwetta Budzik-Nowodzińska
Prowadzący grup: Tomasz Budzik, Iwetta Budzik-Nowodzińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-20 - 2017-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marzena Pytel-Kopczyńska
Prowadzący grup: Marzena Pytel-Kopczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-06-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Budzik
Prowadzący grup: Tomasz Budzik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-06-12
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Stachera-Włodarczyk
Prowadzący grup: Tomasz Budzik, Sylwia Stachera-Włodarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-06-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Stachera-Włodarczyk, Marta Szczepańczyk
Prowadzący grup: Tomasz Budzik, Sylwia Stachera-Włodarczyk, Marta Szczepańczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.
ul. J.H. Dąbrowskiego 69
42-201 Częstochowa
tel: +48 (34) 3255-211 https://pcz.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)