Elektrotechnika i elektronika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WIP-IM-D-I-EiE-03 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektrotechnika i elektronika |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Produkcji i Technologii Materiałów |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.wip.pcz.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
CEL PRZEDMIOTU C1. Przekazanie studentom wiedzy z zakresu teorii i budowy obwodów elektrycznych prądów stałych i zmiennych, elementów i układów elektronicznych. C2. Zapoznanie studentów z podstawami pomiarów natężeń prądów, napięć i mocy w obwodach elektrycznych. C3. Wyrobienie umiejętności projektowania, konstruowania obwodów elektrycznych i elektronicznych oraz dokonania pomiarów podstawowych wielkości elektrycznych. WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI 1. Wiedza z matematyki na poziomie kursu podstawowego na kierunku. 2. Wiedza z fizyki, a w szczególności znajomość działu „Elektryczność i magnetyzm” 3. Umiejętność obsługiwania niektórych pakietów programowania 4. Umiejętność praktycznego rozwiązywania zagadnień z zakresu matematyki i fizyki. 5. Umiejętność sporządzania raportów pisemnych z wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych 6. Umiejętności prawidłowej interpretacji i prezentacji własnych działań. |
Pełny opis: |
W1 – Przypomnienie podstawowych pojęć: prąd elektryczny, natężenie prądu elektrycznego, napięcie, jednostki tych wielkości, definicja ampera absolutnego, elementy topologiczne i fizyczne obwodów elektrycznych, elementy pasywne (rezystor, cewka indukcyjna, kondensator) liniowe i nieliniowe, elementy aktywne (wzmacniacze, źródła napięciowe i prądowe), prawa Kirchhoffa. W2i3 – Podstawowe metody rozwiązywania obwodów elektrycznych prądu stałego: zastosowanie praw Kirchhoffa, metoda superpozycji, zastosowanie twierdzenia Thevenina i Nortona. Idealne i rzeczywiste źródła napięciowe i prądowe. Szeregowe i równoległe łączenie źródeł. W4 – Elementy teorii sygnałów. Fizyczne podstawy napięć i prądów sinusoidalnie zmiennych. Wartości szczytowe, średnie, średnie półokresowe i skuteczne sygnałów sinusoidalnych W5i6 – Metoda symboliczna rozwiązywania obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego. Analiza dwójnika szeregowego i równoległego RLC W7 – Moc w obwodach prądu zmiennego. Moc czynna, bierna i pozorna W8 – Rezonans szeregowy i równoległy w obwodach prądu sinusoidalnego W9 – Indukcyjność własna i wzajemna. Analiza obwodów sprzężonych magnetycznie. W10 – Mostek impedancyjny. Wyprowadzenie warunku równowagi mostka na podstawie twierdzenia Thevenina W11 – Budowa i zasada działania mierników prądu stałego i zmiennego. Poszerzanie zakresów pomiarowych. Omomierze. Techniczne i mostkowe pomiary rezystancji, pojemności i indukcyjności własnej i wzajemnej W12– Obwody prądu trójfazowego. Odbiorniki gwiazdowe symetryczne i niesymetryczne, odbiorniki trójkątowe symetryczne i niesymetryczne, wykresy wskazowe prądów i napięć w obwodach 3-fazowych. Moc w obwodach 3-fazowych W13 Transformatory i silniki elektryczne prądu stałego i zmiennego W14 – Budowa i własności elektryczne wybranych elementów elektronicznych: dioda półprzewodnikowa warstwowa, Zenera, elektroluminescencyjna, pojemnościowa i fotodioda, tranzystor: warstwowy bipolarny, unipolarny złączowy i z izolowaną bramką, tyrystory, układy scalone. W15 – Wybrane układy elektroniczne: wzmacniacze elektroniczne, generatory, układy impulsowe, układy cyfrowe. Forma zajęć – LABORATORIUM Student wykonuje sześć wybranych ćwiczeń z listy EiEL1 – Rezonans w obwodzie prądu przemiennego EiEL2 – Sprzężone obwody rezonansowe. Badanie filtrów EiEL3 – Indukcyjność wzajemna EiEL4 – Wyznaczanie stałej dielektrycznej różnych materiałów EiEL5 – Badanie wytrzymałości elektrycznej materiałów – pomiar napięcia przebicia EiEL6 – Badanie transformatora EiEL7 – Badanie charakterystyk statycznych tranzystora EiEL8 – Wyznaczanie charakterystyki prądowo – napięciowej, mocy maksymalnej i sprawności modułu ogniwa słonecznego NARZĘDZIA DYDAKTYCZNE 1. – wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych 2. – instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych 3. – zestawy ćwiczeniowe z przewodami do zbudowania układu pomiarowego przez studenta 4. – komputer z programami do opracowania wyników pomiarów INNE PRZYDATNE INFORMACJE O PRZEDMIOCIE 1. Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych znajdują się w bibliotece Wydziału Inżynierii Procesowej, Materiałowej i Fizyki Stosowanej oraz na stronie internetowej Instytutu Fizyki: www.fizyka.wip.pcz.pl 2. Wykłady odbywają się w sali AMF zgodnie z tygodniowym planem zajęć, ćwiczenia laboratoryjne w pracowniach studenckich Instytutu Fizyki. Spotkanie organizacyjne w pierwszym tygodniu zajęć w Pracowni Elektryczności i Magnetyzmu (sala 119A IF) 3. Konsultacje z przedmiotu środa 14.00 – 16.00 pokój A30 |
Literatura: |
Literatura: 1. Hempowicz P., Kiełsznia R., Piłatowicz A., Szymczyk J., Tomborowski T., Wąsowski A., Zielińska A., Żurawski W.; Elektrotechnika i elektronika dla nieelektryków, wydanie 6, seria: Podręczniki akademickie. Mechanika, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa 2009. 2. Pasko M., Piątek Z., Topór-Kamiński L.; Elektrotechnika ogólna, cz. I, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2004. 3. Pasko M., Topór-Kamiński L.; Elektrotechnika ogólna. Część II. Elementy i układy elektroniczne, wydanie drugie, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2004. 4. Bolkowski S., Teoria obwodów elektrycznych, Wyd. czwarte , WNT, Warszawa 1995 5. Bolkowski S., Brociek W., Rawa H., Teoria obwodów elektrycznych. Zadania., Wyd. piąte. WNT, Warszawa 2003. 6. Gierczyk E., Ciosk K., Włodarczyk M.; Laboratorium elektrotechniki dla wydziałów nieelektrycznych, Politechnika Świętokrzyska, Skrypt Nr 389, Kielce 2003. |
Efekty uczenia się: |
EK1 Zna podstawowe metody rozwiązywania obwodów elektrycznych prądu stałego i zmiennego. EK2 Zna podstawy teoretyczne pomiarów napięć, natężeń prądów i mocy w obwodach elektrycznych. EK3 Ma podstawową wiedzę z zakresu elementów i układów elektronicznych EK4 Potrafi zaprojektować i zbudować obwody elektryczne o średnim poziomie złożoności EK5 Umie właściwie podłączyć mierniki i dokonać pomiarów napięć, natężeń i mocy w obwodach elektrycznych prądów stałych i zmiennych. EK6 Potrafi oszacować błędy zmierzonych wielkości elektrycznych. EK7 Potrafi opracować i przedstawić otrzymane wyniki w postaci raportu pisemnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSOBY OCENY ( F – FORMUJĄCA, P – PODSUMOWUJĄCA) F1. – ocena przygotowania do ćwiczeń laboratoryjnych F2. – ocena umiejętności stosowania zdobytej wiedzy podczas wykonywania ćwiczeń F3. – ocena sprawozdań z realizacji ćwiczeń objętych programem nauczania P1. – ocena umiejętności rozwiązywania postawionych problemów oraz sposobu prezentacji uzyskanych wyników – zaliczenie na ocenę* P2. – ocena z pisemnego kolokwium zaliczeniowego przedmiotu FORMY OCENY – SZCZEGÓŁY EK1 2-Student nie zna podstawowych metod rozwiązywania obwodów elektrycznych prądu stałego i zmiennego 3-Student częściowo opanował podstawowe metody rozwiązywania obwodów elektrycznych prądu stałego i zmiennego. 4-Student opanował wiedzę z zakresu podstawowych metod rozwiązywania obwodów elektrycznych. Potrafi w praktyce zastosować poznane metody. 5-Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu podstawowych metod rozwiązywania obwodów elektrycznych. Potrafi biegle stosować te metody do rozwiązywania obwodów elektrycznych. EK2 2-Student nie zna żadnych podstaw teoretycznych pomiarów wielkości elektrycznych. 3-Student częściowo zna podstawy teoretyczne pomiarów wielkości elektrycznych. 4-Student zna podstawy teoretyczne pomiarów wielkości elektrycznych. 5-Student bardzo dobrze zna podstawy teoretyczne pomiarów wielkości elektrycznych. EK3 2-Student nie zna podstawowych elementów elektronicznych i nie potrafi omówić ich roli w układach elektronicznych 3-Student zna częściowo podstawowe elementy elektroniczne i potrafi omówić ich funkcje w układach elektronicznych z pomocą wykładowcy. 4-Student zna podstawowe elementy elektroniczne i potrafi samodzielnie omówić ich funkcje w układach elektronicznych 5-Student zna podstawowe elementy elektroniczne i potrafi omówić ich funkcje w układach elektronicznych w sposób wyczerpujący. EK4 2-Student nie potrafi zaprojektować i zbudować żadnego układu elektrycznego 3-Student potrafi zaprojektować i zbudować niektóre obwody elektryczne z pomocą prowadzącego 4-Student potrafi zaprojektować i samodzielnie zbudować niektóre obwody elektryczne. 5-Student potrafi zaprojektować i samodzielnie zbudować obwody elektryczne o średnim poziomie złożoności. EK5 2-Student nie potrafi posługiwać się miernikami elektrycznymi. 3-Student potrafi dokonać pomiarów napięć natężeń i mocy, nie potrafi natomiast właściwie podłączyć mierników 4-Student potrafi dokonać pomiarów napięć natężeń i mocy, potrafi również właściwie podłączyć mierniki 5-Student potrafi właściwie podłączyć mierniki wielkości elektrycznych, uzasadnić swój wybór oraz potrafi wykonać pomiary wielkości elektrycznych EK6 2-Student nie umie oszacować błędu mierzonej wielkości 3-Student częściowo potrafi oszacować błąd mierzonej wielkości 4-Student potrafi samodzielnie oszacować błąd mierzonej wielkości 5-Student potrafi samodzielnie oszacować błąd mierzonej wielkości i przeprowadzić analizę stosowanej metody pomiarowej EK7 2-Student nie potrafi opracować i przedstawić otrzymane wyniki w postaci raportu pisemnego w sposób zadowalający. 3-Student potrafi opracować i przedstawić otrzymane wyniki w postaci raportu pisemnego. 4-Student potrafi opracować i przedstawić otrzymane wyniki w postaci raportu pisemnego. 5-Student potrafi opracować i przedstawić otrzymane wyniki w postaci raportu pisemnego. |
Zajęcia w cyklu "Sem. letni roku 2009/2010" (zakończony)
Okres: | 2010-02-15 - 2010-06-11 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Rolicz | |
Prowadzący grup: | Sylwia Całus, Paweł Rolicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Laboratorium - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Sem. zimowy roku 2010/2011" (zakończony)
Okres: | 2010-10-01 - 2011-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Jabłoński | |
Prowadzący grup: | Paweł Jabłoński, Ewa Łada-Tondyra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Laboratorium - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Sem. zimowy roku 2011/2012" (zakończony)
Okres: | 2011-10-01 - 2012-01-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Świerczek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Błoch, Jan Świerczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Laboratorium - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Sem. letni roku 2011/2012" (zakończony)
Okres: | 2012-02-20 - 2012-06-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Świerczek | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Sobczyk, Jan Świerczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Laboratorium - Egzamin Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2012/2013" (zakończony)
Okres: | 2012-10-01 - 2013-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 15 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jan Świerczek | |
Prowadzący grup: | Konrad Gruszka, Paweł Pietrusiewicz, Jan Świerczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Laboratorium - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2013/2014" (zakończony)
Okres: | 2013-10-01 - 2014-01-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 15 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Muskalski | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Muskalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Laboratorium - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)
Okres: | 2014-10-01 - 2015-01-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Muskalski | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Muskalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Laboratorium - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-01-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Knapiński | |
Prowadzący grup: | Marcin Janik, Marcin Knapiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Laboratorium - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-03 - 2017-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Janik | |
Prowadzący grup: | Marcin Janik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Laboratorium - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Garstka | |
Prowadzący grup: | Tomasz Garstka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Laboratorium - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Garstka, Iwona Przerada, Paweł Wieczorek | |
Prowadzący grup: | Tomasz Garstka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Laboratorium - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.