Gry decyzyjne sem.5
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ-FR-D1-GD-05 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gry decyzyjne sem.5 |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
CEL PRZEDMIOTU C1. Poznanie podstawowych zagadnień dotyczących symulacji w przedsiębiorstwie. C2. Osiągnięcie praktycznych umiejętność budowy modeli symulacyjnych. C3. Poznanie obszarów zastosowań symulacji. C4. Zrozumienie istoty i roli pracy zespołowej poprzez aktywny udział w zarządzaniu przedsiębiorstwem w środowisku symulacyjnym. C5. Rozegranie symulacyjnej gry decyzyjnej. WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI 1. Student zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu funkcjonowania firm na rynku konkurencyjnym. 2. Student potrafi czytać informacje opisujące rynek oraz sytuację firmy, racjonalnie podejmować decyzje i argumentować swoje działania. 3. Student jest przygotowany do analizowania danych i podejmowania decyzji biznesowych. 4. Student potrafi korzystać z podstawowych programów komputerowych. 5. Student posiada umiejętności analityczne oraz wykrywania nowych faktów. |
Pełny opis: |
4. TREŚCI PROGRAMOWE Forma zajęć – WYKŁADY 15 godzin W1- Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawianie podstawowych pojęć z zakresu symulacji w przedsiębiorstwie. 2h W2- Istota symulacji w ekonomii. 2h W3- Podstawowe pojęcia teorii gier decyzyjnych. 1h W4- Klasyfikacja gier decyzyjnych. Informacja w grze decyzyjnej. 1h W5- W7- Teoria gier niekooperacyjnych (Gry dwuosobowe o sumie zerowej i niezerowej. Strategie czyste i mieszane, zdominowane i dominujące. Równowaga punktu siodłowego. Równowaga wielokrotna) 3h W8.-Gry w warunkach niepewności (gry z naturą) 2h W9-Kooperacja i negocjacje w grze decyzyjnej. 2h W10-W11- Zastosowanie gier decyzyjnych w ekonomii (zachowania przedsiębiorstw, konsumentów, wyborców, polityków, ocena projektów inwestycyjnych). 2h Forma zajęć – ĆWICZENIA 15 godzin C1 - Zajęcia wprowadzające – zasady wykonywania ćwiczeń, przedstawienie podstawowych zagadnień i terminów z wiązanych z tematyką, wprowadzenie do oprogramowania, regulamin pracowni komputerowej. 1h C2- Istota symulacji w ekonomii oraz jej zastosowanie. 1h C3- Wprowadzenie do symulacyjnej gry decyzyjnej - KREZUS. 1h C4- C6- Symulacyjna gra decyzyjna KREZUS (Wybór optymalnej decyzji na przykładzie przedsiębiorstwa wytwarzającego różne asortymenty, testowanie efektów podjętych decyzji, analiza danych: wg jednej grupy tematycznej, wielopoziomowa, scenariusze procesów decyzyjnych) 3h C5- Analiza najlepszych decyzji biznesowych oraz posunięć nieudanych, ocena problemowych obszarów decyzyjnych, prezentacje studentów. 2h C6- Wprowadzenie do symulacyjnej gry decyzyjnej – TEES2 (Wybór optymalnej decyzji na przykładzie przedsiębiorstwa wytwarzającego różne asortymenty, testowanie efektów podjętych decyzji, analiza danych: wg jednej grupy tematycznej, wielopoziomowa, scenariusze procesów decyzyjnych) 1h C7-C9- Symulacyjna gra decyzyjna TEES2. 3h C10- Analiza najlepszych decyzji biznesowych oraz posunięć nieudanych, ocena problemowych obszarów decyzyjnych, prezentacje studentów. 2h C12- Podsumowanie i wpisy 1h |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Podręcznik uczestnika gry symulacyjnej, dostęp on-line • Steinhouse, Robbie, Podejmowanie decyzji: co trzeba wiedzieć, robić i mówić, aby podejmować właściwe decyzje, PWE, Warszawa 2012. • Maciąg A., Pietroń R., Kukla S., Prognozowanie i symulacja w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 2013. • Ramsza M.,Elementy modelowania ekonomicznego opartego na teorii uczenia się w grach populacyjnych. Oficyna Wydawnicza SGH Warszawa, 2010. Literatura uzupełniająca: • Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2009. • Piech H. (2006), Rozmytośćw grach strategicznych, Politechnika Częstochowska, Częstochowa. • Ragin-Skorecka K., W³odarczyk Z. (2011), Gry kierownicze, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań. • Kościelniak H., Puto A., Big Data in Decision Making Processes of Enterprisers, Procedia Computer Science, Vol. 65, 2015 • Piech H, Ptak A., Machura M., The Influence of Fuzziness of Payments on the Stability Level of Imputation Sets in Strategic Games, [in:] FSSCEF. International Conference on Fuzzy Sets and Soft Computing in Economics and Finance. Proceeding. Saint-Petersburg 2006, Russia. • Piech H., Strategy of Games, Wydawnictwo PCz, Częstochowa 2015. • Nowodziński P., Decision Support Systems in Strategic Decision Making, Contemporary and Future Trends in Management. Ed. J. Lewandowski, I. Jałmużna, A. Walaszczyk, Wydwanicwto Politechniki Łódzkiej, Łódź 2011. • Puto A. (pod red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty funkcjonowania przedsiębiorstwa, Sekcja Wydawnictw Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskie, Częstochowa 2012. • Puto A., Kościelniak H., Brendzel-Skowera K., Financing, Development of Polish SMEs Against the Background of the EU. International Relations 2014. Contemporary issues of World Economics and Politics, Publishing House Ekonom.,Bratislava 2014. * Publikacje zwarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej, w przypadku ich braku możliwość wypożyczenia międzybibliotecznego. |
Efekty uczenia się: |
EK 1- Student opisuje istotę symulacji w ekonomii oraz jej zastosowania. EK 2- Student potrafi opisać zastosowanie gier decyzyjnych w ekonomii. EK 3- Student potrafi analizować rynek, opracowywać modele biznesu i strategii organizacji. EK 4- Student posiada umiejętność ciągłego analizowania sytuacji firmy oraz zmieniających się warunków otoczenia oraz reagowanie poprzez podejmowanie decyzji. EK 5- Student posiada umiejętności pracy w zespole. |
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSOBY OCENY ( F – FORMUJĄCA, P – PODSUMOWUJĄCA) F1. Wyniki osiągane podczas gry symulacyjnej prezentowanie z formie prezentacji multimedialnej. P1. Podsumowanie rozważanych kierunków działań i dyskusji dotyczących rozwiązywanych sytuacji problemowych. P2. Kolokwium zaliczeniowe z treści programowych w formie testu. FORMY OCENY – SZCZEGÓŁY EK 1 (ndst) Student nie potrafi opisać istoty symulacji w ekonomii oraz przedstawić jej zastosowania. (dst) Student potrafi opisać istotę symulacji w ekonomii, jednak często popełnia błędy.Nie potrafi przedstawić jej zastosowania. (db) Student potrafi opisać istotę symulacji w ekonomii. Potrafi przedstawić praktyczne przykłady jej zastosowania. (bdb) Student potrafi opisać istotę symulacji w ekonomii. Potrafi przedstawić praktyczne przykłady jej zastosowania. Potrafi rozróżnić rodzaje modeli symulacyjnych jak również zaprezentować ich wady oraz zalety. Ponadto posiada wiedzę na temat schematu przebiegu symulacji w praktyce. EK 2 (ndst) Student nie posiada wiedzy na temat zastosowania gier decyzyjnych w ekonomii. (dst) Student posiada wiedzę na temat zastosowania gier decyzyjnych w ekonomii. Potrafi je sklasyfikować. (db) Student posiada wiedzę na temat zastosowania gier decyzyjnych w ekonomii. Potrafi je sklasyfikować. Zna i rozumie rolę informacji w grach decyzyjnych. | (bdb) Student posiada wiedzę na temat zastosowania gier decyzyjnych w ekonomii. Potrafi je sklasyfikować. Zna i rozumie rolę informacji w grach decyzyjnych. Potrafi wymienić i opisać teorię gier niekooperacyjnych. EK 3 (ndst) Student nie potrafi analizować rynku, opracowywać modelu biznesu czy strategii organizacji. (dst) Student potrafi analizować rynku, opracowywać modelu biznesu czy strategii organizacji, jednak często myli się. (db) Student potrafi analizować rynek. Zna podstawy teoretyczne potrzebne do opracowania modelu biznesu, strategii organizacji – nie potrafi podać praktycznego przykładu i zastosować go do gier decyzyjnych. (bdb) Student potrafi bezbłędnie dokonać analizy rynku, opracować model biznesu czy strategię organizacji. Potrafi poprzeć teorię praktycznymi przykładami. EK 4 (ndst) Student nie nabył umiejętności ciągłego analizowania sytuacji firmy oraz zmieniających się warunków otoczenia oraz reagowania poprzez podejmowanie decyzji. (dst) Student nabył umiejętność analizowania sytuacji firmy, wie w jaki sposób zmieniające się warunki wpływają na firmę. Nie potrafi jednak zareagować na zmiany poprzez podjęcie decyzji. (db) Student nabył umiejętność ciągłego analizowania sytuacji firmy oraz zmieniających się warunków otoczenia w stopniu dobrym. Potrafi zareagować poprzez podejmowanie decyzji. (bdb) Student nabył umiejętność ciągłego analizowania sytuacji firmy oraz zmieniających się warunków otoczenia Potrafi zareagować poprzez podejmowanie decyzji. Zna zmiany zachodzące aktualnie na rynku i potrafi zastosować je do gier decyzyjnych. EK 5 (ndst) Student nie potrafi pracować w zespole, często przyczynia się do powstania konfliktów w grupie. (dst) Student potrafi pracować w zespole, często jednak popełnia błędy. (db) Student potrafi pracować w zespole, popełniając nieliczne błędy. (bdb) Student potrafi bezbłędnie pracować w zespole. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Krawczyk | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
1. CEL PRZEDMIOTU C1. Poznanie podstawowych zagadnień dotyczących symulacji w przedsiębiorstwie. C2. Osiągnięcie praktycznych umiejętność budowy modeli symulacyjnych. C3. Poznanie obszarów zastosowań symulacji. C4. Zrozumienie istoty i roli pracy zespołowej poprzez aktywny udział w zarządzaniu przedsiębiorstwem w środowisku symulacyjnym. C5. Rozegranie symulacyjnej gry decyzyjnej. |
|
Pełny opis: |
WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI 1. Student zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu funkcjonowania firm na rynku konkurencyjnym. 2. Student potrafi czytać informacje opisujące rynek oraz sytuację firmy, racjonalnie podejmować decyzje i argumentować swoje działania. 3. Student jest przygotowany do analizowania danych i podejmowania decyzji biznesowych. 4. Student potrafi korzystać z podstawowych programów komputerowych. 5. Student posiada umiejętności analityczne oraz wykrywania nowych faktów. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Podręcznik uczestnika gry symulacyjnej, dostęp on-line • Steinhouse, Robbie, Podejmowanie decyzji: co trzeba wiedzieć, robić i mówić, aby podejmować właściwe decyzje, PWE, Warszawa 2012. • Maciąg A., Pietroń R., Kukla S., Prognozowanie i symulacja w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 2013. • Ramsza M., Elementy modelowania ekonomicznego opartego na teorii uczenia się w grach populacyjnych. Oficyna Wydawnicza SGH Warszawa, 2010. Literatura uzupełniająca: • Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2009. • Piech H. (2006), Rozmytość w grach strategicznych, Politechnika Częstochowska, Częstochowa. • Ragin-Skorecka K., W³odarczyk Z. (2011), Gry kierownicze, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań. • Kościelniak H., Puto A., Big Data in Decision Making Processes of Enterprisers, Procedia Computer Science, Vol. 65, 2015 • Piech H, Ptak A., Machura M., The Influence of Fuzziness of Payments on the Stability Level of Imputation Sets in Strategic Games, [in:] FSSCEF. International Conference on Fuzzy Sets and Soft Computing in Economics and Finance. Proceeding. Saint-Petersburg 2006, Russia. • Piech H., Strategy of Games, Wydawnictwo PCz, Częstochowa 2015. • Nowodziński P., Decision Support Systems in Strategic Decision Making, Contemporary and Future Trends in Management. Ed. J. Lewandowski, I. Jałmużna, A. Walaszczyk, Wydwanicwto Politechniki Łódzkiej, Łódź 2011. • Puto A. (pod red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty funkcjonowania przedsiębiorstwa, Sekcja Wydawnictw Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskie, Częstochowa 2012. • Puto A., Kościelniak H., Brendzel-Skowera K., Financing, Development of Polish SMEs Against the Background of the EU. International Relations 2014. Contemporary issues of World Economics and Politics, Publishing House Ekonom.,Bratislava 2014. * Publikacje zwarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej, w przypadku ich braku możliwość wypożyczenia międzybibliotecznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
1. CEL PRZEDMIOTU C1. Poznanie podstawowych zagadnień dotyczących symulacji w przedsiębiorstwie. C2. Osiągnięcie praktycznych umiejętność budowy modeli symulacyjnych. C3. Poznanie obszarów zastosowań symulacji. C4. Zrozumienie istoty i roli pracy zespołowej poprzez aktywny udział w zarządzaniu przedsiębiorstwem w środowisku symulacyjnym. C5. Rozegranie symulacyjnej gry decyzyjnej. |
|
Pełny opis: |
WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI 1. Student zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu funkcjonowania firm na rynku konkurencyjnym. 2. Student potrafi czytać informacje opisujące rynek oraz sytuację firmy, racjonalnie podejmować decyzje i argumentować swoje działania. 3. Student jest przygotowany do analizowania danych i podejmowania decyzji biznesowych. 4. Student potrafi korzystać z podstawowych programów komputerowych. 5. Student posiada umiejętności analityczne oraz wykrywania nowych faktów. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Podręcznik uczestnika gry symulacyjnej, dostęp on-line • Steinhouse, Robbie, Podejmowanie decyzji: co trzeba wiedzieć, robić i mówić, aby podejmować właściwe decyzje, PWE, Warszawa 2012. • Maciąg A., Pietroń R., Kukla S., Prognozowanie i symulacja w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 2013. • Ramsza M., Elementy modelowania ekonomicznego opartego na teorii uczenia się w grach populacyjnych. Oficyna Wydawnicza SGH Warszawa, 2010. Literatura uzupełniająca: • Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2009. • Piech H. (2006), Rozmytość w grach strategicznych, Politechnika Częstochowska, Częstochowa. • Ragin-Skorecka K., W³odarczyk Z. (2011), Gry kierownicze, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań. • Kościelniak H., Puto A., Big Data in Decision Making Processes of Enterprisers, Procedia Computer Science, Vol. 65, 2015 • Piech H, Ptak A., Machura M., The Influence of Fuzziness of Payments on the Stability Level of Imputation Sets in Strategic Games, [in:] FSSCEF. International Conference on Fuzzy Sets and Soft Computing in Economics and Finance. Proceeding. Saint-Petersburg 2006, Russia. • Piech H., Strategy of Games, Wydawnictwo PCz, Częstochowa 2015. • Nowodziński P., Decision Support Systems in Strategic Decision Making, Contemporary and Future Trends in Management. Ed. J. Lewandowski, I. Jałmużna, A. Walaszczyk, Wydwanicwto Politechniki Łódzkiej, Łódź 2011. • Puto A. (pod red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty funkcjonowania przedsiębiorstwa, Sekcja Wydawnictw Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskie, Częstochowa 2012. • Puto A., Kościelniak H., Brendzel-Skowera K., Financing, Development of Polish SMEs Against the Background of the EU. International Relations 2014. Contemporary issues of World Economics and Politics, Publishing House Ekonom.,Bratislava 2014. * Publikacje zwarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej, w przypadku ich braku możliwość wypożyczenia międzybibliotecznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
1. CEL PRZEDMIOTU C1. Poznanie podstawowych zagadnień dotyczących symulacji w przedsiębiorstwie. C2. Osiągnięcie praktycznych umiejętność budowy modeli symulacyjnych. C3. Poznanie obszarów zastosowań symulacji. C4. Zrozumienie istoty i roli pracy zespołowej poprzez aktywny udział w zarządzaniu przedsiębiorstwem w środowisku symulacyjnym. C5. Rozegranie symulacyjnej gry decyzyjnej. |
|
Pełny opis: |
WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI 1. Student zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu funkcjonowania firm na rynku konkurencyjnym. 2. Student potrafi czytać informacje opisujące rynek oraz sytuację firmy, racjonalnie podejmować decyzje i argumentować swoje działania. 3. Student jest przygotowany do analizowania danych i podejmowania decyzji biznesowych. 4. Student potrafi korzystać z podstawowych programów komputerowych. 5. Student posiada umiejętności analityczne oraz wykrywania nowych faktów. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Podręcznik uczestnika gry symulacyjnej, dostęp on-line • Steinhouse, Robbie, Podejmowanie decyzji: co trzeba wiedzieć, robić i mówić, aby podejmować właściwe decyzje, PWE, Warszawa 2012. • Maciąg A., Pietroń R., Kukla S., Prognozowanie i symulacja w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 2013. • Ramsza M., Elementy modelowania ekonomicznego opartego na teorii uczenia się w grach populacyjnych. Oficyna Wydawnicza SGH Warszawa, 2010. Literatura uzupełniająca: • Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2009. • Piech H. (2006), Rozmytość w grach strategicznych, Politechnika Częstochowska, Częstochowa. • Ragin-Skorecka K., W³odarczyk Z. (2011), Gry kierownicze, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań. • Kościelniak H., Puto A., Big Data in Decision Making Processes of Enterprisers, Procedia Computer Science, Vol. 65, 2015 • Piech H, Ptak A., Machura M., The Influence of Fuzziness of Payments on the Stability Level of Imputation Sets in Strategic Games, [in:] FSSCEF. International Conference on Fuzzy Sets and Soft Computing in Economics and Finance. Proceeding. Saint-Petersburg 2006, Russia. • Piech H., Strategy of Games, Wydawnictwo PCz, Częstochowa 2015. • Nowodziński P., Decision Support Systems in Strategic Decision Making, Contemporary and Future Trends in Management. Ed. J. Lewandowski, I. Jałmużna, A. Walaszczyk, Wydwanicwto Politechniki Łódzkiej, Łódź 2011. • Puto A. (pod red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty funkcjonowania przedsiębiorstwa, Sekcja Wydawnictw Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskie, Częstochowa 2012. • Puto A., Kościelniak H., Brendzel-Skowera K., Financing, Development of Polish SMEs Against the Background of the EU. International Relations 2014. Contemporary issues of World Economics and Politics, Publishing House Ekonom.,Bratislava 2014. * Publikacje zwarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej, w przypadku ich braku możliwość wypożyczenia międzybibliotecznego. |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.