Politechnika Częstochowska - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Budżetowanie jednostek samorządu terytorialnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ-FR-Z2-BJST-FB-03
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Budżetowanie jednostek samorządu terytorialnego
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

CEL PRZEDMIOTU

C1.Zapoznanie studentów z procesem budżetowania w administracji samorządowej.

C2.Zapoznanie studentów z metodą budżetowania zadaniowego i partycypacyjnego.

WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI

1. Student ma ogólną wiedzę z zakresu finansów, tu w szczególności gospodarki budżetowej państwa i jednostek samorządu

terytorialnego.

2. Student posiada ogólną wiedzę w zakresie mechanizmów funkcjonowania systemu finansowego w państwie i jego wpływu na

zarządzanie organizacją.

3. Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych.

4. Student potrafi komunikować się z otoczeniem i przekazywać podstawową wiedzę na temat działalności społecznej (politycznej,

gospodarczej, obywatelskiej)

5. Student posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, a także tworzenia typowych prac pisemnych w języku polskim,

dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem szczegółowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł

Pełny opis:

W1-3 Wprowadzenie do przedmiotu - Administracja publiczna w modelu biurokratycznym areformy sektora publicznego w kierunku zarządzania publicznego (Od New Public Management do governance), 3h

W4-6 Zarządzanie finansami jednostek samorządu terytorialnego. Pojęcie i specyfika budżetowania w jednostkach samorządu terytorialnego. Cechy i zasady efektywnego budżetowania. 3h

W7-9 Koncepcje budżetowania w jednostkach samorządu terytorialnego. Budżetowanie przyrostowe (inkrementalizm), budżetowanie programowe, budżetowanie od zera. Planowanie budżetowe - pojęcie, elementy i metody planowania budżetowego w jednostkach samorządu terytorialnego 3h

W 10 Budżet tradycyjny-liniowy jako podstawa gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego. 1h

W11-13 Pojęcie, geneza, zasady i procedura tworzenia budżetu zadaniowego. 3h

W 14-15 Teoretyczne aspekty budżetowania partycypacyjnego. 2h

C1-4 Wprowadzenie do przedmiotu - podstawowe kategorie ekonomiczne z zakresu budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Pojęcie i koncepcje (metody) budżetowania jednostek samorządu terytorialnego. 4h

C 5-10 Porównawcza analiza ex-post (analiza pionowa, pozioma oraz analiza wskaźnikowa) budżetów jednostek samorządu terytorialnego (gmin, powiatów, województw). Analiza ex-ante budżetu – Ocena WPF (Wieloletniego Planu Finansowego - zadania, praca studentów w grupach, panele dyskusyjne. Sprawdzenie wiadomości. 6h

C 11-14 Specyfika budżetu zadaniowego na szczeblu samorządu terytorialnego. Metodologia prac nad budżetem zadaniowym. Budżet zadaniowy w wybranych jednostkach samorządu terytorialnego w Polsce 4h

C 15-17 Pojęcie i metodologia prac nad budżetowaniem partycypacyjnym. Budżet partycypacyjny w wybranych jednostkach samorządu terytorialnego w Polsce. 3h

C18 Sprawdzenie wiadomości 1h

Literatura:

Podstawowa:

1. Zawadzka-Pąk U.K., Salachna J.M., Michalczuk G., Usprawnianie zarządzania w samorządzie terytorialnym poprzez budżet. Od budżetu tradycyjnego i zadaniowego do budżetu efektów. Wolters Kluwer, Warszawa 2017.

2. Owsiak S.: Finanse publiczne współczesne ujęcie. PWN, Warszawa 2017.

3. Raczkowski K., Zarządzanie publiczne – teoria i praktyka. PW, Warszawa 2015.

4. Winiarska K. (Red.): Budżet zadaniowy w teorii i praktyce. C.H. Beck, Warszawa 2013.

5. Kożuch A.J.: Budżetowanie jako instrument zarządzania finansami jednostki samorządu terytorialnego. PWN, Warszawa 2012.

Uzupełniająca:

6. Kulesza M., Sześciło D.: Polityka administracyjna i zarządzanie publiczne. LEX a WoltersKluwer business, Warszawa 2013.

7. Ostaszewski K.: Partycypacja społeczna w procesie podejmowania rozstrzygnięć w administracji publicznej. KUL, Lublin 2013.

8. Zawadzka-Pąk U.: Budżet zadaniowy w jednostkach sektora finansów publicznych. ODDK, Gdańsk 2013.

9. Lubińska T. [red.]: Nowe zarządzanie publiczne – Skuteczność i efektywność – Budżet zadaniowy w Polsce. Difin, Warszawa 2009Dylewski M.: Planowanie budżetowe w podsektorze samorządowy, Difin, Warszawa 2007

10. Łukomska-Szarek J., Financial Analysisas a Method ofAssessment of Financial Standing in Local Self-Governments. Publish house Education and Science s.r.o., OOO Rusnauckniga, Praha-Belgorod 2011.

11. Łukomska-Szarek J.,Włóka M., The Performance Measurement as a Fundamental Dimension of the Performance Management in Public Sector. “ActaOeconomicaUniversitatisSelye” 2015, R.4, nr 1, s. 214-223.

* Publikacje zwarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej, w przypadku ich braku możliwość wypożyczenia międzybibliotecznego

Efekty uczenia się:

EK 1 – Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zarządzania finansami jednostek samorządu terytorialnego w szczególności budżetowania

EK 2 – Student identyfikuje i charakteryzuje zasady oraz koncepcje budżetowania jednostek samorządu terytorialnego.

EK 3 – Student posiada pogłębioną wiedzę oraz umiejętność porównawczej analizy pionowej, poziomej oraz analizy wskaźnikowej budżetu jednostek samorządu terytorialnego.

EK 4 – Student artykułuje w sposób jasny i spójny zdobytą wiedzę na temat budżetowania zadaniowego i partycypacyjnego, potrafi wskazać przykłady ich zastosowania.

Metody i kryteria oceniania:

SPOSOBY OCENY ( F – FORMUJĄCA, P – PODSUMOWUJĄCA)

F1. Praca indywidualna, jak i w grupach – panele dyskusyjne, zadania do rozwiązania

F2. Przygotowanie i zaprezentowanie przez studentów na zajęciach wskazanych zagadnień

P1. Kolokwium zaliczeniowe

P2. Egzamin

FORMY OCENY - SZCZEGÓŁY

EK1 (ndst) Student nie posiada pogłębionej wiedzy z zakresu zarządzania finansami jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności

budżetowania (dst) Student poprawnie definiuje podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania finansami jednostek samorządu terytorialnego

(db) Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zarządzania finansami jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności

budżetowania, ale nie potrafi wskazać jego roli w procesie zarządzania publicznego. (bdb) Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu

zarządzania finansami jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności charakteryzuje rolę budżetowania w procesie zarządzania

publicznego

EK2 (ndst) Student nie identyfikuje i nie charakteryzuje zasad oraz koncepcji budżetowania jednostek samorządu terytorialnego. (dst)

Student potrafi wymienić zasad oraz koncepcji budżetowania jednostek samorządu terytorialnego. (db) Student nie tylko potrafi wymienić

zasad oraz koncepcji budżetowania jednostek samorządu terytorialnego, ale także posiada umiejętność ich ogólnej charakterystyki. (bdb)

Student nie tylko potrafi wymienić zasady oraz koncepcje budżetowania jednostek samorządu terytorialnego, ale także dokonuje ich

szczegółowej charakterystyki.

EK3 (ndst) Student posiada pogłębioną wiedzę oraz umiejętność porównawczej analizy pionowej, poziomej oraz analizy wskaźnikowej

budżetu jednostek samorządu terytorialnego. (dst) Student potrafi dokonać podstawowych obliczeń wskaźników służących do analizy i

oceny budżetu jednostki samorządu terytorialnego. (db) Student potrafi dokonać obliczeń i interpretacji wskaźników służących do analizy i

oceny budżetu jednostki samorządu terytorialnego, jednak nie posiada umiejętności ich porównania i wskazania tendencji zmian. (bdb)

Student potrafi dokonać obliczeń i interpretacji wskaźników służących do analizy i oceny budżetu jednostki samorządu terytorialnego, a

także posiada umiejętność ich porównania i wskazania tendencji zmian.

EK4 (ndst) Student nie artykułuje w sposób jasny i spójny zdobytej wiedzy na temat budżetowania zadaniowego i partycypacyjnego,

potrafi wskazać przykłady ich zastosowania. (dst) Student posiada podstawową wiedzę na temat budżetowania zadaniowego i

partycypacyjnego (db) Student artykułuje w sposób jasny i spójny artykułuje zdobytą wiedzę na temat budżetowania zadaniowego i

partycypacyjnego, jednak nie potrafi wskazać różnic między tymi koncepcjami budżetowania (bdb) Student artykułuje w sposób jasny i

spójny zdobytą wiedzę na temat budżetowania zadaniowego i partycypacyjnego, a także potrafi wskazać różnic między tymi koncepcjami

budżetowania oraz wskazać przykłady ich implementacji w jednostkach samorządu terytorialnego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-02 - 2018-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Łukomska-Szarek
Prowadzący grup: Justyna Łukomska-Szarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Łukomska-Szarek
Prowadzący grup: Justyna Łukomska-Szarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

CEL PRZEDMIOTU

C1. Zapoznanie studentów z procesem budżetowania w administracji samorządowej.

C2. Zapoznanie studentów z metodą budżetowania zadaniowego i partycypacyjnego.

Pełny opis:

WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI

1. Student ma ogólną wiedzę z zakresu finansów, tu w szczególności gospodarki budżetowej państwa i jednostek samorządu terytorialnego.

2. Student posiada ogólną wiedzę w zakresie mechanizmów funkcjonowania systemu finansowego w państwie i jego wpływu na zarządzanie organizacją.

3. Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych.

4. Student potrafi komunikować się z otoczeniem i przekazywać podstawową wiedzę na temat działalności społecznej (politycznej, gospodarczej, obywatelskiej)

5. Student posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, a także tworzenia typowych prac pisemnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem szczegółowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.

Literatura:

LITERATURA:

Podstawowa:

1. Zawadzka-Pąk U.K., Salachna J.M., Michalczuk G., Usprawnianie zarządzania w samorządzie terytorialnym poprzez budżet. Od budżetu tradycyjnego i zadaniowego do budżetu efektów. Wolters Kluwer, Warszawa 2017.

2. Owsiak S.: Finanse publiczne współczesne ujęcie. PWN, Warszawa 2017.

3. Raczkowski K., Zarządzanie publiczne – teoria i praktyka. PW, Warszawa 2015.

4. Winiarska K. (Red.): Budżet zadaniowy w teorii i praktyce. C.H. Beck, Warszawa 2013.

5. Kożuch A.J.: Budżetowanie jako instrument zarządzania finansami jednostki samorządu terytorialnego. PWN, Warszawa 2012.

Uzupełniająca:

6. Kulesza M., Sześciło D.: Polityka administracyjna i zarządzanie publiczne. LEX a WoltersKluwer business, Warszawa 2013.

7. Ostaszewski K.: Partycypacja społeczna w procesie podejmowania rozstrzygnięć w administracji publicznej. KUL, Lublin 2013.

8. Zawadzka-Pąk U.: Budżet zadaniowy w jednostkach sektora finansów publicznych. ODDK, Gdańsk 2013.

9. Lubińska T. [red.]: Nowe zarządzanie publiczne – Skuteczność i efektywność – Budżet zadaniowy w Polsce. Difin, Warszawa 2009Dylewski M.: Planowanie budżetowe w podsektorze samorządowy, Difin, Warszawa 2007

10. Łukomska-Szarek J., Financial Analysisas a Method ofAssessment of Financial Standing in Local Self-Governments. Publish house Education and Science s.r.o., OOO Rusnauckniga, Praha-Belgorod 2011.

11. Łukomska-Szarek J.,Włóka M., The Performance Measurement as a Fundamental Dimension of the Performance Management in Public Sector. “ActaOeconomicaUniversitatisSelye” 2015, R.4, nr 1, s. 214-223.

* Publikacje zawarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej, w przypadku ich braku możliwość wypożyczenia międzybibliotecznego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Łukomska-Szarek
Prowadzący grup: Justyna Łukomska-Szarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

CEL PRZEDMIOTU

C1. Zapoznanie studentów z procesem budżetowania w administracji samorządowej.

C2. Zapoznanie studentów z metodą budżetowania zadaniowego i partycypacyjnego.

Pełny opis:

WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI

1. Student ma ogólną wiedzę z zakresu finansów, tu w szczególności gospodarki budżetowej państwa i jednostek samorządu terytorialnego.

2. Student posiada ogólną wiedzę w zakresie mechanizmów funkcjonowania systemu finansowego w państwie i jego wpływu na zarządzanie organizacją.

3. Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych.

4. Student potrafi komunikować się z otoczeniem i przekazywać podstawową wiedzę na temat działalności społecznej (politycznej, gospodarczej, obywatelskiej)

5. Student posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, a także tworzenia typowych prac pisemnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem szczegółowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.

Literatura:

LITERATURA:

Podstawowa:

1. Zawadzka-Pąk U.K., Salachna J.M., Michalczuk G., Usprawnianie zarządzania w samorządzie terytorialnym poprzez budżet. Od budżetu tradycyjnego i zadaniowego do budżetu efektów. Wolters Kluwer, Warszawa 2017.

2. Owsiak S.: Finanse publiczne współczesne ujęcie. PWN, Warszawa 2017.

3. Raczkowski K., Zarządzanie publiczne – teoria i praktyka. PW, Warszawa 2015.

4. Winiarska K. (Red.): Budżet zadaniowy w teorii i praktyce. C.H. Beck, Warszawa 2013.

5. Kożuch A.J.: Budżetowanie jako instrument zarządzania finansami jednostki samorządu terytorialnego. PWN, Warszawa 2012.

6. Łukomska-Szarek J., Zawora J., Kawecki M.: Metody analityczne w zarządzaniu finansami jednostek samorządu terytorialnego, PTE Oddział w Częstochowie, Częstochowa 2018.

Uzupełniająca:

1. Kulesza M., Sześciło D.: Polityka administracyjna i zarządzanie publiczne. LEX a WoltersKluwer business, Warszawa 2013.

2. Ostaszewski K.: Partycypacja społeczna w procesie podejmowania rozstrzygnięć w administracji publicznej. KUL, Lublin 2013.

3. Zawadzka-Pąk U.: Budżet zadaniowy w jednostkach sektora finansów publicznych. ODDK, Gdańsk 2013.

4. Lubińska T. [red.]: Nowe zarządzanie publiczne – Skuteczność i efektywność – Budżet zadaniowy w Polsce. Difin, Warszawa 2009Dylewski M.: Planowanie budżetowe w podsektorze samorządowy, Difin, Warszawa 2007

5. Łukomska-Szarek J., Financial Analysisas a Method ofAssessment of Financial Standing in Local Self-Governments. Publish house Education and Science s.r.o., OOO Rusnauckniga, Praha-Belgorod 2011.

6. Łukomska-Szarek J.,Włóka M., The Performance Measurement as a Fundamental Dimension of the Performance Management in Public Sector. “ActaOeconomicaUniversitatisSelye” 2015, R.4, nr 1, s. 214-223.

7. Łukomska-Szarek J., Local Government Budgeting in the Light of Public Management Concept. Publishing House “Education and Science” s.r.o., Praga-Dniepr 2018.

* Publikacje zwarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej, w przypadku ich braku możliwość wypożyczenia międzybibliotecznego

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.
ul. J.H. Dąbrowskiego 69
42-201 Częstochowa
tel: +48 (34) 3255-211 https://pcz.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)