Politechnika Częstochowska - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka zawodowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ-LOG-Z1-EZ-05
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka zawodowa
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy: WZ Przedmioty obowiązkowe 5 sem.LOG-Z-SL
WZ Przedmioty obowiązkowe 5 sem.LOG-Z-ZT
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-03 - 2017-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Janik
Prowadzący grup: Robert Janik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Szczepanik
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Skrócony opis:

CEL PRZEDMIOTU

C1. Przekazanie podstawowej wiedzy i ukazanie złożoności problematyki etycznej zarówno w aspekcie historycznym jak systematycznym. Ponadto wskazanie i poddanie analizie najważniejszych dylematów moralnych zawodu współczesnego menedżera. Poprzez zapoznanie studentów z zasadniczymi teoriami filozoficznymi dotyczącymi etycznych zachowań oraz mechanizmami psychologicznymi i społecznymi, wyznaczającymi sposób spostrzegania norm i reguł moralnych.

C2. Uwrażliwienie słuchaczy na złożoność problematyki etycznej w kontekście ich przyszłego zawodu.

Pełny opis:

WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI

1. Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu etyki ogólnej.

2. Student potrafi zidentyfikować problematykę natury etycznej w organizacji.

3. Student posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania organizacji oraz zna klasyczne i współczesne koncepcje zarządzania zasobami ludzkimi.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Adamkiewicz M., Wprowadzenie do etyki zawodowej, Wydawnictwo: Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa 2015.

2. Myśliwiec G., Etyka gospodarcza i zawodowa, Wyd. ALMAMER, Warszawa 2013.

3. Rybak M., Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wyd. PWN, Warszawa 2018.

Literatura uzupełniająca:

1. Komosa A., Kultura zawodu, Wyd. Ekonomik, Warszawa 2016.

2. Grabowski D, Etyka pracy (eBook), Wyd. UŚ, Katowice 2015.

3. Styczeń T., Merecki J., ABC etyki, Wyd. KUL, Lublin 2010.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Skiba
Prowadzący grup: Łukasz Skiba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Skrócony opis:

CEL PRZEDMIOTU

C1. Przekazanie podstawowej wiedzy i ukazanie złożoności problematyki etycznej zarówno w aspekcie historycznym jak systematycznym. Ponadto wskazanie i poddanie analizie najważniejszych dylematów moralnych zawodu współczesnego menedżera. Poprzez zapoznanie studentów z zasadniczymi teoriami filozoficznymi dotyczącymi etycznych zachowań oraz mechanizmami psychologicznymi i społecznymi, wyznaczającymi sposób spostrzegania norm i reguł moralnych.

C2. Uwrażliwienie słuchaczy na złożoność problematyki etycznej w kontekście ich przyszłego zawodu.

WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI

1. Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu etyki ogólnej.

2. Student potrafi zidentyfikować problematykę natury etycznej w organizacji.

3. Student posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania organizacji oraz zna klasyczne i współczesne koncepcje zarządzania zasobami ludzkimi.

Pełny opis:

Treści programowe

Wykłady

W 1- Zajęcia organizacyjne i wprowadzenie do przedmiotu „Etyka zawodowa”. 1

W 2- Etyka jako nauka o moralności. 1

W 3- „Etyka zawodowa” jako jedna z etyk szczegółowych. 1

W 4- „Człowiek czy zasób ludzki?” – spór o normę moralną jako kryterium wartości moralnej czynu. 1

W 5- Formy egzekwowania przestrzegania norm moralnych – Kodeksy Etyczne. 1

W 6- Dylematy moralne w procesie decyzyjnym współczesnego menedżera. 1

W 7- Problem wiarygodności i dotrzymywania umów. 1

W 8- Dyskryminacja/preferencja w procesie rekrutacji i selekcji personelu. 1

W 9- Korupcja jako przejaw kryzysu moralności zawodowej. 1

W 10- Lojalność wobec firmy a tzw. pranie brudów. 1

W 11- Prawa pracownicze na tle praw człowieka. 1

W12- Wielokulturowość jako podłoże konfliktów. 1

W 13- Etyka reklamy w kontekście zawodu menedżera. 1

W 14- Zasady zachowań etycznych wzorcowego menedżera. 1

W 15- Test końcowy i wpisy zaliczenia przedmiotu. 1

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Adamkiewicz M., Wprowadzenie do etyki zawodowej, Wydawnictwo: Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa 2015.

2. Myśliwiec G., Etyka gospodarcza i zawodowa, Wyd. ALMAMER, Warszawa 2013.

3. Rybak M., Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wyd. PWN, Warszawa 2018.

Literatura uzupełniająca:

1. Komosa A., Kultura zawodu, Wyd. Ekonomik, Warszawa 2016.

2. Grabowski D, Etyka pracy (eBook), Wyd. UŚ, Katowice 2015.

3. Styczeń T., Merecki J., ABC etyki, Wyd. KUL, Lublin 2010.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Skrócony opis:

CEL PRZEDMIOTU

C1. Przekazanie podstawowej wiedzy i ukazanie złożoności problematyki etycznej zarówno w aspekcie historycznym jak systematycznym. Ponadto wskazanie i poddanie analizie najważniejszych dylematów moralnych zawodu współczesnego menedżera. Poprzez zapoznanie studentów z zasadniczymi teoriami filozoficznymi dotyczącymi etycznych zachowań oraz mechanizmami psychologicznymi i społecznymi, wyznaczającymi sposób spostrzegania norm i reguł moralnych.

C2. Uwrażliwienie słuchaczy na złożoność problematyki etycznej w kontekście ich przyszłego zawodu.

WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI

1. Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu etyki ogólnej.

2. Student potrafi zidentyfikować problematykę natury etycznej w organizacji.

3. Student posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania organizacji oraz zna klasyczne i współczesne koncepcje zarządzania zasobami ludzkimi.

Pełny opis:

Treści programowe

Wykłady

W 1- Zajęcia organizacyjne i wprowadzenie do przedmiotu „Etyka zawodowa”. 1

W 2- Etyka jako nauka o moralności. 1

W 3- „Etyka zawodowa” jako jedna z etyk szczegółowych. 1

W 4- „Człowiek czy zasób ludzki?” – spór o normę moralną jako kryterium wartości moralnej czynu. 1

W 5- Formy egzekwowania przestrzegania norm moralnych – Kodeksy Etyczne. 1

W 6- Dylematy moralne w procesie decyzyjnym współczesnego menedżera. 1

W 7- Problem wiarygodności i dotrzymywania umów. 1

W 8- Dyskryminacja/preferencja w procesie rekrutacji i selekcji personelu. 1

W 9- Korupcja jako przejaw kryzysu moralności zawodowej. 1

W 10- Lojalność wobec firmy a tzw. pranie brudów. 1

W 11- Prawa pracownicze na tle praw człowieka. 1

W12- Wielokulturowość jako podłoże konfliktów. 1

W 13- Etyka reklamy w kontekście zawodu menedżera. 1

W 14- Zasady zachowań etycznych wzorcowego menedżera. 1

W 15- Test końcowy i wpisy zaliczenia przedmiotu. 1

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Adamkiewicz M., Wprowadzenie do etyki zawodowej, Wydawnictwo: Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa 2015.

2. Myśliwiec G., Etyka gospodarcza i zawodowa, Wyd. ALMAMER, Warszawa 2013.

3. Rybak M., Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wyd. PWN, Warszawa 2018.

Literatura uzupełniająca:

1. Komosa A., Kultura zawodu, Wyd. Ekonomik, Warszawa 2016.

2. Grabowski D, Etyka pracy (eBook), Wyd. UŚ, Katowice 2015.

3. Styczeń T., Merecki J., ABC etyki, Wyd. KUL, Lublin 2010.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Skiba
Prowadzący grup: Łukasz Skiba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

CEL PRZEDMIOTU

C1. Przekazanie podstawowej wiedzy i ukazanie złożoności problematyki etycznej zarówno w aspekcie historycznym jak systematycznym. Ponadto wskazanie i poddanie analizie najważniejszych dylematów moralnych zawodu współczesnego menedżera. Poprzez zapoznanie studentów z zasadniczymi teoriami filozoficznymi dotyczącymi etycznych zachowań oraz mechanizmami psychologicznymi i społecznymi, wyznaczającymi sposób spostrzegania norm i reguł moralnych.

C2. Uwrażliwienie słuchaczy na złożoność problematyki etycznej w kontekście ich przyszłego zawodu.

Pełny opis:

WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH

KOMPETENCJI

Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu etyki ogólnej.

Student potrafi zidentyfikować problematykę natury etycznej w organizacji.

Student posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania organizacji oraz zna klasyczne i współczesne koncepcje zarządzania zasobami ludzkimi.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Adamkiewicz M., Wprowadzenie do etyki zawodowej, Wydawnictwo: Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa 2015.

2. Myśliwiec G., Etyka gospodarcza i zawodowa, Wyd. ALMAMER, Warszawa 2013.

3. Rybak M., Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wyd. PWN, Warszawa 2018.

Literatura uzupełniająca:

1. Komosa A., Kultura zawodu, Wyd. Ekonomik, Warszawa 2016.

2. Grabowski D, Etyka pracy (eBook), Wyd. UŚ, Katowice 2015.

3. Styczeń T., Merecki J., ABC etyki, Wyd. KUL, Lublin 2010.

* Publikacje zwarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej, w przypadku ich braku możliwość wypożyczenia międzybibliotecznego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Skiba
Prowadzący grup: Łukasz Skiba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

CEL PRZEDMIOTU

C1. Przekazanie podstawowej wiedzy i ukazanie złożoności problematyki etycznej zarówno w aspekcie historycznym jak systematycznym. Ponadto wskazanie i poddanie analizie najważniejszych dylematów moralnych zawodu współczesnego menedżera. Poprzez zapoznanie studentów z zasadniczymi teoriami filozoficznymi dotyczącymi etycznych zachowań oraz mechanizmami psychologicznymi i społecznymi, wyznaczającymi sposób spostrzegania norm i reguł moralnych.

C2. Uwrażliwienie słuchaczy na złożoność problematyki etycznej w kontekście ich przyszłego zawodu.

Pełny opis:

WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH

KOMPETENCJI

Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu etyki ogólnej.

Student potrafi zidentyfikować problematykę natury etycznej w organizacji.

Student posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania organizacji oraz zna klasyczne i współczesne koncepcje zarządzania zasobami ludzkimi.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Adamkiewicz M., Wprowadzenie do etyki zawodowej, Wydawnictwo: Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa 2015.

2. Myśliwiec G., Etyka gospodarcza i zawodowa, Wyd. ALMAMER, Warszawa 2013.

3. Rybak M., Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wyd. PWN, Warszawa 2018.

Literatura uzupełniająca:

1. Komosa A., Kultura zawodu, Wyd. Ekonomik, Warszawa 2016.

2. Grabowski D, Etyka pracy (eBook), Wyd. UŚ, Katowice 2015.

3. Styczeń T., Merecki J., ABC etyki, Wyd. KUL, Lublin 2010.

* Publikacje zwarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej, w przypadku ich braku możliwość wypożyczenia międzybibliotecznego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Skiba
Prowadzący grup: Łukasz Skiba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

CEL PRZEDMIOTU

C1. Przekazanie podstawowej wiedzy i ukazanie złożoności problematyki etycznej zarówno w aspekcie historycznym jak systematycznym. Ponadto wskazanie i poddanie analizie najważniejszych dylematów moralnych zawodu współczesnego menedżera. Poprzez zapoznanie studentów z zasadniczymi teoriami filozoficznymi dotyczącymi etycznych zachowań oraz mechanizmami psychologicznymi i społecznymi, wyznaczającymi sposób spostrzegania norm i reguł moralnych.

C2. Uwrażliwienie słuchaczy na złożoność problematyki etycznej w kontekście ich przyszłego zawodu.

Pełny opis:

WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH

KOMPETENCJI

Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu etyki ogólnej.

Student potrafi zidentyfikować problematykę natury etycznej w organizacji.

Student posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania organizacji oraz zna klasyczne i współczesne koncepcje zarządzania zasobami ludzkimi.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Adamkiewicz M., Wprowadzenie do etyki zawodowej, Wydawnictwo: Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa 2015.

2. Myśliwiec G., Etyka gospodarcza i zawodowa, Wyd. ALMAMER, Warszawa 2013.

3. Rybak M., Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wyd. PWN, Warszawa 2018.

Literatura uzupełniająca:

1. Komosa A., Kultura zawodu, Wyd. Ekonomik, Warszawa 2016.

2. Grabowski D, Etyka pracy (eBook), Wyd. UŚ, Katowice 2015.

3. Styczeń T., Merecki J., ABC etyki, Wyd. KUL, Lublin 2010.

* Publikacje zwarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej, w przypadku ich braku możliwość wypożyczenia międzybibliotecznego.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.
ul. J.H. Dąbrowskiego 69
42-201 Częstochowa
tel: +48 (34) 3255-211 https://pcz.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)