Badania operacyjne i teoria optymalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ-LOG-Z2-BOiTO-01 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Badania operacyjne i teoria optymalizacji |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
WZ Przedmioty oboowiązkowe 1 sem.LOG-Z2 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
CEL PRZEDMIOTU C1. Wykształcenie umiejętności budowy modeli matematycznych dla problemów produkcyjnych i transportowych. C2. Wykształcenie zdolności zastosowania odpowiedniej metody badań operacyjnych do poszukiwania rozwiązania optymalnego przy użyciu specjalistycznych pakietów komputerowych i samodzielnej interpretacji i weryfikacji merytorycznej otrzymanych wyników. WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI 1. Student powinien znać podstawy analizy matematycznej. 2. Student powinien identyfikować i rozumieć podstawowe terminy z zakresu nauk społecznoekonomicznych. 3. Student powinien planować procedury obliczeniowe oraz wykorzystywać zdobyte umiejętności pracy z różnymi pakietami obliczeniowymi. 4. Student powinien umieć organizować samodzielnie pracę z zachowaniem zasad logicznego wnioskowania. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE WYKŁADY W 1 – (2) Teoretyczne podstawy badań operacyjnych. W 2 – (2) Optymalizacja liniowa – modelowanie problemów decyzyjnych, pierwotna i dualna postać zadania. W 3 – (1) Optymalizacja liniowa – geometryczna metoda wyznaczania rozwiązania optymalnego. W 4 – (3) Optymalizacja liniowa – algorytm simpleks. W 5 – (2) Optymalizacja liniowa – analiza wrażliwości. W 6 – (1) Zamknięte i otwarte zadanie transportowe. W 7 – (1) Algorytm transportowy. W 8 – (1) Teoretyczne podstawy programowania sieciowego. W 9 – (2) Programowanie sieciowe – metoda ścieżki krytycznej i metoda PERT. ĆWICZENIA C 1 – (2) Optymalny wybór asortymentu produkcji z wykorzystaniem metody geometrycznej – zadanie pierwotne. C 2 – (2) Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla problemu mieszanek. C 3 – (2) Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla zadania dualnego. C 4 – (3) Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla zadań programowania liniowego za pomocą algorytmu simpleks. C 5 – (2) Badanie wrażliwości rozwiązania na zmiany w modelu. C 6 – (1) Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla klasycznego problemu transportowego. C 7 – (1) Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla zadania transportowo-produkcyjnego. C 8 – (1) Zagadnienie lokalizacji produkcji i minimalizacja pustych przebiegów. C 9 – (1) Metody sieciowe o zdeterminowanej strukturze logiczne: CPM, PERT. |
Literatura: |
LITERATURA Literatura podstawowa: 1. Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa 2015 2. Sikora W., Badania operacyjne, PWE, Warszawa 2008 Literatura uzupełniająca: 1. Anholcer M., Badania operacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2009 2. Ignasiak E (red.)., Badania operacyjne, PWE, Warszawa 2001 3. Trzaskalik T., Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem, PWE, Warszawa 2008 |
Efekty uczenia się: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA EK 1- Student potrafi wymienić zasady modelowania zjawisk gospodarczych. EK 2- Student potrafi wskazać metody poszukiwania rozwiązań optymalnych. EK 3- Student potrafi znaleźć i zinterpretować optymalne rozwiązanie dla zadanego problemu oraz przeprowadzić analizę wrażliwości. EK 4- Student wykazuje kompetencje w aktywnym i kreatywnym łączeniu wiedzy w zakresie badań operacyjnych i ekonomii. |
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSOBY OCENY ( F – FORMUJĄCA, P – PODSUMOWUJĄCA) F1. Bieżąca ocena aktywności studenta F2. Ocena kreatywności w pracach zespołowych F3. Kolokwia sprawdzające efekty nauczania na poszczególnych etapach kształcenia oraz umiejętności wykorzystania poznanych pakietów komputerowych P1. Kompleksowa ocena pracy studentów w całym semestrze z uwzględnieniem ocen cząstkowych FORMY OCENY - SZCZEGÓŁY Efekt 1.(ndst) Student nie zna zasad modelowania zjawisk gospodarczych. (dst) Student potrafi wymienić zasady modelowania zjawisk gospodarczych. (db) Student potrafi wymienić zasady modelowania zjawisk gospodarczych, a także potrafi zdefiniować problem decyzyjny. (bdb) Student potrafi wymienić zasady modelowania zjawisk gospodarczych, potrafi zdefiniować problem decyzyjny i zapisać go w postaci modelu matematycznego. Efekt 2. (ndst) Student nie zna metod poszukiwania rozwiązań optymalnych. (dst) Student potrafi wymienić metody poszukiwania rozwiązań optymalnych. (db) Student potrafi wymienić metody poszukiwania rozwiązań optymalnych i przypisać je do konkretnych przypadków. (bdb) Student potrafi wymienić metody poszukiwania rozwiązań optymalnych i przypisać je do konkretnych przypadków, a także krytycznie odnieść się do możliwości w zakresie uzyskania rozwiązania optymalnego. Efekt 3. (ndst) Student nie umie znaleźć i interpretować rozwiązań optymalnych. (dst) Student podejmuje próby znalezienia i interpretacji rozwiązań optymalnych i analizy wrażliwości. (db) Student umie znaleźć i poprawnie zinterpretować optymalne rozwiązanie dla zadanego problemu oraz przeprowadzić analizę wrażliwości. (bdb) Student umie samodzielnie zaproponować odpowiednie metody w celu optymalizacji rozwiązania dla zadanego problemu oraz przeprowadzenia analizy wrażliwości. Efekt 4. (ndst) Student nie wykazuje kompetencji w łączeniu wiedzy w zakresie badań operacyjnych i ekonomii. (dst) Student podejmuje próby aktywnego i kreatywnego łączenia wiedzy w zakresie badań operacyjnych i ekonomii. (db) Student wykazuje kompetencje w łączeniu wiedzy w zakresie badań operacyjnych i ekonomii. (bdb) Student wykazuje kompetencje w aktywnym i kreatywnym łączeniu wiedzy w zakresie badań operacyjnych i ekonomii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)
Okres: | 2014-10-01 - 2015-01-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Kowalik | |
Prowadzący grup: | Jan Kowalik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-01-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Mesjasz-Lech | |
Prowadzący grup: | Agata Mesjasz-Lech | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-03 - 2017-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Szajt | |
Prowadzący grup: | Marek Szajt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-02 - 2018-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Mesjasz-Lech | |
Prowadzący grup: | Agata Mesjasz-Lech | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Mesjasz-Lech | |
Prowadzący grup: | Agata Mesjasz-Lech | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Szajt | |
Prowadzący grup: | Marek Szajt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
CEL PRZEDMIOTU C1. Wykształcenie umiejętności budowy modeli matematycznych dla problemów produkcyjnych i transportowych. C2. Wykształcenie kompetencji do samodzielnego przeprowadzania analiz zjawisk i procesów ekonomiczno-społecznych z wykorzystaniem badań operacyjnych. WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI 1. Student powinien znać podstawy analizy matematycznej. 2. Student powinien identyfikować i rozumieć podstawowe terminy z zakresu nauk społeczno-ekonomicznych. 3. Student powinien planować procedury obliczeniowe oraz wykorzystywać zdobyte umiejętności pracy z różnymi pakietami obliczeniowymi. 4. Student powinien umieć organizować samodzielnie pracę z zachowaniem zasad logicznego wnioskowania. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe Wykłady W 1 – Teoretyczne podstawy badań operacyjnych. 2 W 2 – Optymalizacja liniowa – modelowanie problemów decyzyjnych, pierwotna i dualna postać zadania. 2 W 3 – Optymalizacja liniowa – geometryczna metoda wyznaczania rozwiązania optymalnego. 1 W 4 – Optymalizacja liniowa – algorytm simpleks. 3 W 5 – Optymalizacja liniowa – analiza wrażliwości. 2 W 6 – Zamknięte i otwarte zadanie transportowe. 1 W 7 – Algorytm transportowy. 1 W 8 – Teoretyczne podstawy programowania sieciowego. 1 W 9 – Programowanie sieciowe – metoda ścieżki krytycznej i metoda PERT. 2 Ćwiczenia C 1 – Optymalny wybór asortymentu produkcji z wykorzystaniem metody geometrycznej – zadanie pierwotne. 2 C 2 – Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla problemu mieszanek. 2 C 3 – Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla zadania dualnego. 2 C 4 – Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla zadań programowania liniowego za pomocą algorytmu simpleks. 3 C 5 – Badanie wrażliwości rozwiązania na zmiany w modelu. 2 C 6 – Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla klasycznego problemu transportowego. 1 C 7 – Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla zadania transportowo-produkcyjnego. 1 C 8 – Zagadnienie lokalizacji produkcji i minimalizacja pustych przebiegów. 1 C 9 – Metody sieciowe o zdeterminowanej strukturze logiczne: CPM, PERT. 1 |
|
Literatura: |
LITERATURA Literatura podstawowa: 1. Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa 2015 2. Ignasiak E (red.)., Badania operacyjne, PWE, Warszawa 2001 Literatura uzupełniająca: 1. Anholcer M., Badania operacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2009 2. Sikora W., Badania operacyjne, PWE, Warszawa 2008 3. Trzaskalik T., Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem, PWE, Warszawa 2008 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Szajt | |
Prowadzący grup: | Marek Szajt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
CEL PRZEDMIOTU C1. Wykształcenie umiejętności budowy modeli matematycznych dla problemów produkcyjnych i transportowych. C2. Wykształcenie kompetencji do samodzielnego przeprowadzania analiz zjawisk i procesów ekonomiczno-społecznych z wykorzystaniem badań operacyjnych. WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI 1. Student powinien znać podstawy analizy matematycznej. 2. Student powinien identyfikować i rozumieć podstawowe terminy z zakresu nauk społeczno-ekonomicznych. 3. Student powinien planować procedury obliczeniowe oraz wykorzystywać zdobyte umiejętności pracy z różnymi pakietami obliczeniowymi. 4. Student powinien umieć organizować samodzielnie pracę z zachowaniem zasad logicznego wnioskowania. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe Wykłady W 1 – Teoretyczne podstawy badań operacyjnych. 2 W 2 – Optymalizacja liniowa – modelowanie problemów decyzyjnych, pierwotna i dualna postać zadania. 2 W 3 – Optymalizacja liniowa – geometryczna metoda wyznaczania rozwiązania optymalnego. 1 W 4 – Optymalizacja liniowa – algorytm simpleks. 3 W 5 – Optymalizacja liniowa – analiza wrażliwości. 2 W 6 – Zamknięte i otwarte zadanie transportowe. 1 W 7 – Algorytm transportowy. 1 W 8 – Teoretyczne podstawy programowania sieciowego. 1 W 9 – Programowanie sieciowe – metoda ścieżki krytycznej i metoda PERT. 2 Ćwiczenia C 1 – Optymalny wybór asortymentu produkcji z wykorzystaniem metody geometrycznej – zadanie pierwotne. 2 C 2 – Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla problemu mieszanek. 2 C 3 – Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla zadania dualnego. 2 C 4 – Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla zadań programowania liniowego za pomocą algorytmu simpleks. 3 C 5 – Badanie wrażliwości rozwiązania na zmiany w modelu. 2 C 6 – Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla klasycznego problemu transportowego. 1 C 7 – Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla zadania transportowo-produkcyjnego. 1 C 8 – Zagadnienie lokalizacji produkcji i minimalizacja pustych przebiegów. 1 C 9 – Metody sieciowe o zdeterminowanej strukturze logiczne: CPM, PERT. 1 |
|
Literatura: |
LITERATURA Literatura podstawowa: 1. Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa 2015 2. Ignasiak E (red.)., Badania operacyjne, PWE, Warszawa 2001 Literatura uzupełniająca: 1. Anholcer M., Badania operacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2009 2. Sikora W., Badania operacyjne, PWE, Warszawa 2008 3. Trzaskalik T., Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem, PWE, Warszawa 2008 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Janik | |
Prowadzący grup: | Robert Janik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
CEL PRZEDMIOTU C1. Wykształcenie umiejętności budowy modeli matematycznych dla problemów produkcyjnych i transportowych. C2. Wykształcenie kompetencji do samodzielnego przeprowadzania analiz zjawisk i procesów ekonomiczno-społecznych z wykorzystaniem badań operacyjnych. |
|
Pełny opis: |
WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI 1. Student powinien znać podstawy analizy matematycznej. 2. Student powinien identyfikować i rozumieć podstawowe terminy z zakresu nauk społeczno-ekonomicznych. 3. Student powinien planować procedury obliczeniowe oraz wykorzystywać zdobyte umiejętności pracy z różnymi pakietami obliczeniowymi. 4. Student powinien umieć organizować samodzielnie pracę z zachowaniem zasad logicznego wnioskowania. |
|
Literatura: |
LITERATURA Literatura podstawowa: 1. Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa 2015 2. Ignasiak E (red.)., Badania operacyjne, PWE, Warszawa 2001 Literatura uzupełniająca: 1. Anholcer M., Badania operacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2009 2. Sikora W., Badania operacyjne, PWE, Warszawa 2008 3. Trzaskalik T., Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem, PWE, Warszawa 2008 * Publikacje zwarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej, w przypadku ich braku możliwość wypożyczenia międzybibliotecznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Janik | |
Prowadzący grup: | Robert Janik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
CEL PRZEDMIOTU C1. Wykształcenie umiejętności budowy modeli matematycznych dla problemów produkcyjnych i transportowych. C2. Wykształcenie kompetencji do samodzielnego przeprowadzania analiz zjawisk i procesów ekonomiczno-społecznych z wykorzystaniem badań operacyjnych. |
|
Pełny opis: |
WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI 1. Student powinien znać podstawy analizy matematycznej. 2. Student powinien identyfikować i rozumieć podstawowe terminy z zakresu nauk społeczno-ekonomicznych. 3. Student powinien planować procedury obliczeniowe oraz wykorzystywać zdobyte umiejętności pracy z różnymi pakietami obliczeniowymi. 4. Student powinien umieć organizować samodzielnie pracę z zachowaniem zasad logicznego wnioskowania. |
|
Literatura: |
LITERATURA Literatura podstawowa: 1. Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa 2015 2. Ignasiak E (red.)., Badania operacyjne, PWE, Warszawa 2001 Literatura uzupełniająca: 1. Anholcer M., Badania operacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2009 2. Sikora W., Badania operacyjne, PWE, Warszawa 2008 3. Trzaskalik T., Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem, PWE, Warszawa 2008 * Publikacje zwarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej, w przypadku ich braku możliwość wypożyczenia międzybibliotecznego. |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.