Politechnika Częstochowska - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania operacyjne i teoria optymalizacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ-LOG-Z2-BOiTO-01
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Badania operacyjne i teoria optymalizacji
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy: WZ Przedmioty oboowiązkowe 1 sem.LOG-Z2
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

CEL PRZEDMIOTU

C1. Wykształcenie umiejętności budowy modeli matematycznych dla problemów produkcyjnych i transportowych.

C2. Wykształcenie zdolności zastosowania odpowiedniej metody badań operacyjnych do poszukiwania rozwiązania optymalnego przy użyciu specjalistycznych pakietów komputerowych i samodzielnej interpretacji i weryfikacji merytorycznej otrzymanych wyników.

WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI

1. Student powinien znać podstawy analizy matematycznej.

2. Student powinien identyfikować i rozumieć podstawowe terminy z zakresu nauk społecznoekonomicznych.

3. Student powinien planować procedury obliczeniowe oraz wykorzystywać zdobyte umiejętności pracy z różnymi pakietami obliczeniowymi.

4. Student powinien umieć organizować samodzielnie pracę z zachowaniem zasad logicznego wnioskowania.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

WYKŁADY

W 1 – (2) Teoretyczne podstawy badań operacyjnych.

W 2 – (2) Optymalizacja liniowa – modelowanie problemów decyzyjnych, pierwotna i dualna postać zadania.

W 3 – (1) Optymalizacja liniowa – geometryczna metoda wyznaczania rozwiązania optymalnego.

W 4 – (3) Optymalizacja liniowa – algorytm simpleks.

W 5 – (2) Optymalizacja liniowa – analiza wrażliwości.

W 6 – (1) Zamknięte i otwarte zadanie transportowe.

W 7 – (1) Algorytm transportowy.

W 8 – (1) Teoretyczne podstawy programowania sieciowego.

W 9 – (2) Programowanie sieciowe – metoda ścieżki krytycznej i metoda PERT.

ĆWICZENIA

C 1 – (2) Optymalny wybór asortymentu produkcji z wykorzystaniem metody geometrycznej – zadanie pierwotne.

C 2 – (2) Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla problemu mieszanek.

C 3 – (2) Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla zadania dualnego.

C 4 – (3) Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla zadań programowania liniowego za pomocą algorytmu simpleks.

C 5 – (2) Badanie wrażliwości rozwiązania na zmiany w modelu.

C 6 – (1) Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla klasycznego problemu transportowego.

C 7 – (1) Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla zadania transportowo-produkcyjnego.

C 8 – (1) Zagadnienie lokalizacji produkcji i minimalizacja pustych przebiegów.

C 9 – (1) Metody sieciowe o zdeterminowanej strukturze logiczne: CPM, PERT.

Literatura:

LITERATURA

Literatura podstawowa:

1. Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa 2015

2. Sikora W., Badania operacyjne, PWE, Warszawa 2008

Literatura uzupełniająca:

1. Anholcer M., Badania operacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2009

2. Ignasiak E (red.)., Badania operacyjne, PWE, Warszawa 2001

3. Trzaskalik T., Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem, PWE, Warszawa 2008

Efekty uczenia się:

EFEKTY KSZTAŁCENIA

EK 1- Student potrafi wymienić zasady modelowania zjawisk gospodarczych.

EK 2- Student potrafi wskazać metody poszukiwania rozwiązań optymalnych.

EK 3- Student potrafi znaleźć i zinterpretować optymalne rozwiązanie dla zadanego problemu oraz przeprowadzić analizę wrażliwości.

EK 4- Student wykazuje kompetencje w aktywnym i kreatywnym łączeniu wiedzy w zakresie badań operacyjnych i ekonomii.

Metody i kryteria oceniania:

SPOSOBY OCENY ( F – FORMUJĄCA, P – PODSUMOWUJĄCA)

F1. Bieżąca ocena aktywności studenta

F2. Ocena kreatywności w pracach zespołowych

F3. Kolokwia sprawdzające efekty nauczania na poszczególnych etapach kształcenia oraz umiejętności wykorzystania poznanych pakietów komputerowych

P1. Kompleksowa ocena pracy studentów w całym semestrze z uwzględnieniem ocen cząstkowych

FORMY OCENY - SZCZEGÓŁY

Efekt 1.(ndst) Student nie zna zasad modelowania zjawisk gospodarczych. (dst) Student potrafi wymienić zasady modelowania zjawisk gospodarczych. (db) Student potrafi wymienić zasady modelowania zjawisk gospodarczych, a także potrafi zdefiniować problem decyzyjny. (bdb) Student potrafi wymienić zasady modelowania zjawisk gospodarczych, potrafi zdefiniować problem decyzyjny i zapisać go w postaci modelu matematycznego.

Efekt 2. (ndst) Student nie zna metod poszukiwania rozwiązań optymalnych. (dst) Student potrafi wymienić metody poszukiwania rozwiązań optymalnych. (db) Student potrafi wymienić metody poszukiwania rozwiązań optymalnych i przypisać je do konkretnych przypadków. (bdb) Student potrafi wymienić metody poszukiwania rozwiązań optymalnych i przypisać je do konkretnych przypadków, a także krytycznie odnieść się do możliwości w zakresie uzyskania rozwiązania optymalnego.

Efekt 3. (ndst) Student nie umie znaleźć i interpretować rozwiązań optymalnych. (dst) Student podejmuje próby znalezienia i interpretacji rozwiązań optymalnych i analizy wrażliwości. (db) Student umie znaleźć i poprawnie zinterpretować optymalne rozwiązanie dla zadanego problemu oraz przeprowadzić analizę wrażliwości. (bdb) Student umie samodzielnie zaproponować odpowiednie metody w celu optymalizacji rozwiązania dla zadanego problemu oraz przeprowadzenia analizy wrażliwości.

Efekt 4. (ndst) Student nie wykazuje kompetencji w łączeniu wiedzy w zakresie badań operacyjnych i ekonomii. (dst) Student podejmuje próby aktywnego i kreatywnego łączenia wiedzy w zakresie badań operacyjnych i ekonomii. (db) Student wykazuje kompetencje w łączeniu wiedzy w zakresie badań operacyjnych i ekonomii. (bdb) Student wykazuje kompetencje w aktywnym i kreatywnym łączeniu wiedzy w zakresie badań operacyjnych i

ekonomii.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2014-10-01 - 2015-01-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Kowalik
Prowadzący grup: Jan Kowalik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-01-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Mesjasz-Lech
Prowadzący grup: Agata Mesjasz-Lech
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-03 - 2017-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Szajt
Prowadzący grup: Marek Szajt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-02 - 2018-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Mesjasz-Lech
Prowadzący grup: Agata Mesjasz-Lech
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Mesjasz-Lech
Prowadzący grup: Agata Mesjasz-Lech
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Szajt
Prowadzący grup: Marek Szajt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

CEL PRZEDMIOTU

C1. Wykształcenie umiejętności budowy modeli matematycznych dla problemów produkcyjnych i transportowych.

C2. Wykształcenie kompetencji do samodzielnego przeprowadzania analiz zjawisk i procesów ekonomiczno-społecznych z wykorzystaniem badań operacyjnych.

WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI

1. Student powinien znać podstawy analizy matematycznej.

2. Student powinien identyfikować i rozumieć podstawowe terminy z zakresu nauk społeczno-ekonomicznych.

3. Student powinien planować procedury obliczeniowe oraz wykorzystywać zdobyte umiejętności pracy z różnymi pakietami obliczeniowymi.

4. Student powinien umieć organizować samodzielnie pracę z zachowaniem zasad logicznego wnioskowania.

Pełny opis:

Treści programowe

Wykłady

W 1 – Teoretyczne podstawy badań operacyjnych. 2

W 2 – Optymalizacja liniowa – modelowanie problemów decyzyjnych, pierwotna i dualna postać zadania. 2

W 3 – Optymalizacja liniowa – geometryczna metoda wyznaczania rozwiązania optymalnego. 1

W 4 – Optymalizacja liniowa – algorytm simpleks. 3

W 5 – Optymalizacja liniowa – analiza wrażliwości. 2

W 6 – Zamknięte i otwarte zadanie transportowe. 1

W 7 – Algorytm transportowy. 1

W 8 – Teoretyczne podstawy programowania sieciowego. 1

W 9 – Programowanie sieciowe – metoda ścieżki krytycznej i metoda PERT. 2

Ćwiczenia

C 1 – Optymalny wybór asortymentu produkcji z wykorzystaniem metody geometrycznej – zadanie pierwotne. 2

C 2 – Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla problemu mieszanek. 2

C 3 – Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla zadania dualnego. 2

C 4 – Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla zadań programowania liniowego za pomocą algorytmu simpleks. 3

C 5 – Badanie wrażliwości rozwiązania na zmiany w modelu. 2

C 6 – Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla klasycznego problemu transportowego. 1

C 7 – Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla zadania transportowo-produkcyjnego. 1

C 8 – Zagadnienie lokalizacji produkcji i minimalizacja pustych przebiegów. 1

C 9 – Metody sieciowe o zdeterminowanej strukturze logiczne: CPM, PERT. 1

Literatura:

LITERATURA

Literatura podstawowa:

1. Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa 2015

2. Ignasiak E (red.)., Badania operacyjne, PWE, Warszawa 2001

Literatura uzupełniająca:

1. Anholcer M., Badania operacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2009

2. Sikora W., Badania operacyjne, PWE, Warszawa 2008

3. Trzaskalik T., Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem, PWE, Warszawa 2008

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Szajt
Prowadzący grup: Marek Szajt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

CEL PRZEDMIOTU

C1. Wykształcenie umiejętności budowy modeli matematycznych dla problemów produkcyjnych i transportowych.

C2. Wykształcenie kompetencji do samodzielnego przeprowadzania analiz zjawisk i procesów ekonomiczno-społecznych z wykorzystaniem badań operacyjnych.

WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI

1. Student powinien znać podstawy analizy matematycznej.

2. Student powinien identyfikować i rozumieć podstawowe terminy z zakresu nauk społeczno-ekonomicznych.

3. Student powinien planować procedury obliczeniowe oraz wykorzystywać zdobyte umiejętności pracy z różnymi pakietami obliczeniowymi.

4. Student powinien umieć organizować samodzielnie pracę z zachowaniem zasad logicznego wnioskowania.

Pełny opis:

Treści programowe

Wykłady

W 1 – Teoretyczne podstawy badań operacyjnych. 2

W 2 – Optymalizacja liniowa – modelowanie problemów decyzyjnych, pierwotna i dualna postać zadania. 2

W 3 – Optymalizacja liniowa – geometryczna metoda wyznaczania rozwiązania optymalnego. 1

W 4 – Optymalizacja liniowa – algorytm simpleks. 3

W 5 – Optymalizacja liniowa – analiza wrażliwości. 2

W 6 – Zamknięte i otwarte zadanie transportowe. 1

W 7 – Algorytm transportowy. 1

W 8 – Teoretyczne podstawy programowania sieciowego. 1

W 9 – Programowanie sieciowe – metoda ścieżki krytycznej i metoda PERT. 2

Ćwiczenia

C 1 – Optymalny wybór asortymentu produkcji z wykorzystaniem metody geometrycznej – zadanie pierwotne. 2

C 2 – Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla problemu mieszanek. 2

C 3 – Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla zadania dualnego. 2

C 4 – Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla zadań programowania liniowego za pomocą algorytmu simpleks. 3

C 5 – Badanie wrażliwości rozwiązania na zmiany w modelu. 2

C 6 – Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla klasycznego problemu transportowego. 1

C 7 – Poszukiwanie optymalnego rozwiązania dla zadania transportowo-produkcyjnego. 1

C 8 – Zagadnienie lokalizacji produkcji i minimalizacja pustych przebiegów. 1

C 9 – Metody sieciowe o zdeterminowanej strukturze logiczne: CPM, PERT. 1

Literatura:

LITERATURA

Literatura podstawowa:

1. Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa 2015

2. Ignasiak E (red.)., Badania operacyjne, PWE, Warszawa 2001

Literatura uzupełniająca:

1. Anholcer M., Badania operacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2009

2. Sikora W., Badania operacyjne, PWE, Warszawa 2008

3. Trzaskalik T., Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem, PWE, Warszawa 2008

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Janik
Prowadzący grup: Robert Janik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

CEL PRZEDMIOTU

C1. Wykształcenie umiejętności budowy modeli matematycznych dla problemów produkcyjnych i transportowych.

C2. Wykształcenie kompetencji do samodzielnego przeprowadzania analiz zjawisk i procesów ekonomiczno-społecznych z wykorzystaniem badań operacyjnych.

Pełny opis:

WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI

1. Student powinien znać podstawy analizy matematycznej.

2. Student powinien identyfikować i rozumieć podstawowe terminy z zakresu nauk społeczno-ekonomicznych.

3. Student powinien planować procedury obliczeniowe oraz wykorzystywać zdobyte umiejętności pracy z różnymi pakietami obliczeniowymi.

4. Student powinien umieć organizować samodzielnie pracę z zachowaniem zasad logicznego wnioskowania.

Literatura:

LITERATURA

Literatura podstawowa:

1. Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa 2015

2. Ignasiak E (red.)., Badania operacyjne, PWE, Warszawa 2001

Literatura uzupełniająca:

1. Anholcer M., Badania operacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2009

2. Sikora W., Badania operacyjne, PWE, Warszawa 2008

3. Trzaskalik T., Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem, PWE, Warszawa 2008

* Publikacje zwarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej, w przypadku ich braku możliwość wypożyczenia międzybibliotecznego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Janik
Prowadzący grup: Robert Janik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

CEL PRZEDMIOTU

C1. Wykształcenie umiejętności budowy modeli matematycznych dla problemów produkcyjnych i transportowych.

C2. Wykształcenie kompetencji do samodzielnego przeprowadzania analiz zjawisk i procesów ekonomiczno-społecznych z wykorzystaniem badań operacyjnych.

Pełny opis:

WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI

1. Student powinien znać podstawy analizy matematycznej.

2. Student powinien identyfikować i rozumieć podstawowe terminy z zakresu nauk społeczno-ekonomicznych.

3. Student powinien planować procedury obliczeniowe oraz wykorzystywać zdobyte umiejętności pracy z różnymi pakietami obliczeniowymi.

4. Student powinien umieć organizować samodzielnie pracę z zachowaniem zasad logicznego wnioskowania.

Literatura:

LITERATURA

Literatura podstawowa:

1. Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa 2015

2. Ignasiak E (red.)., Badania operacyjne, PWE, Warszawa 2001

Literatura uzupełniająca:

1. Anholcer M., Badania operacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2009

2. Sikora W., Badania operacyjne, PWE, Warszawa 2008

3. Trzaskalik T., Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem, PWE, Warszawa 2008

* Publikacje zwarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej, w przypadku ich braku możliwość wypożyczenia międzybibliotecznego.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.
ul. J.H. Dąbrowskiego 69
42-201 Częstochowa
tel: +48 (34) 3255-211 https://pcz.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-2 (2024-03-22)