Politechnika Częstochowska - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Finanse

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ-LOGI-D1-FIN-01 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Finanse
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy: WZ Przedmioty obowiązkowe Logistyka 1 se. INŻYNIERSKIE
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

CELE PRZEDMIOTU

C1. Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy z zakresu finansów.

C2. Zapoznanie studenta z istotą zjawisk pieniężnych zachodzących w gospodarce - identyfikacja i charakterystyka podstawowych mechanizmów funkcjonowania systemu finansowego.

WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI

1. Student ma ogólną wiedzę z zakresu ekonomii, potrafi zdefiniować podstawowe kategorie ekonomiczne.

2. Student posiada umiejętność dostrzegania i analizowania podstawowych zjawisk ekonomicznych.

3. Student posiada umiejętność zbierania i przetwarzania informacji.

4. Student posiada umiejętność wykorzystywania podstawowych metod i narzędzi matematycznych.

5. Student potrafi uzupełnić i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

W 1-2 – (2) Przedmiot i zakres nauki finansów: pojęcie, funkcje i systematyka finansów, zjawiska finansowe

W 3-5 – (3) System finansowy i jego elementy, polityka finansowa państwa

W 6-8 – (3) Pieniądz i jego funkcje. Istota, przyczyny i skutki inflacji

W 9-10 – (2) System bankowy. Bank centralny i jego funkcje

W 11-12 – (2) Wybrane zagadnienia finansów publicznych. Dochody i wydatki sektora publicznego, dług publiczny, budżet państwa, budżet jednostki samorządu terytorialnego

W 13-14 – (2) System podatkowy w Polsce

W 15 – (1) Zaliczenie wykładów

C 1 – (1) Zajęcia wprowadzające, finanse jako nauka

C 2-4 – (3) Pieniądz i jego cena (nominalna, realna i efektywna stopa procentowa). Procent a punkt procentowy

C 5-9 – (5) Wartość pieniądza w czasie (procent prosty i składany, wielokrotna kapitalizacja odsetek, zmienna stopa procentowa, stopa procentowa dla podokresu)

C 10-11 – (2) Płatności okresowe

C 12-13 – (2) Annuity

C14 – (1) Renta wieczysta

C 15 – (1) Kolokwium zaliczeniowe

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

1. B. Pietrzak, Z. Polański, B. Woźniak (red.): System finansowy w Polsce. PWN, Warszawa 2008 (Tom 1 i 2).

2. Z. Dobosiewicz: Wprowadzenie do finansów i bankowości. PWN, Warszawa 2005.

3. J. Ostaszewski (red.): Finanse. Difin, Warszawa 2013.

4. M. Podgórska, J. Klimkowska: Matematyka finansowa. PWN, Warszawa 2013.

5. A. Wernik: Finanse publiczne. PWE, Warszawa 2011.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. J. Osiatyński: Finanse publiczne. PWN, Warszawa 2006.

2. A. Rutkowski: Zarządzanie finansami. PWE, Warszawa 2016.

3. P. Ciżkowicz: Inflacja, inwestycje, polityka pieniężna. PWE, Warszawa 2010.

4. Z. Ostraszewska, A. Tylec, Nakłady wewnętrzne na działalność badawczo-rozwojową w Polsce i źródła jej finansowania w sektorze przedsiębiorstw, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie2016, nr 24, s. 30-42

5. Z. Ostraszewska, A. Tylec, Nakłady na innowacje a poziom innowacyjności polskiej gospodarki, [w:] Zarządzanie kosztami przedsiębiorstwa w kontekście społecznej odpowiedzialności biznesu (red.) KOWALSKA Sylwia, RUBIK Jolanta, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, 2016, s. 189-199

6. Z. Ostraszewska, M. Grzyb, Kształtowanie stawek podatkowych jako narzędzie stymulacji rozwoju gospodarczego gminy Krzepice w latach 2011-2015, [w:] Współczesne problemy zarządzania finansami (red.) WÓJCIK-MAZUR Agnieszka, ŁUKOMSKA-SZAREK Justyna, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej 2017, s. 45-60.

Efekty uczenia się:

EFEKTY KSZTAŁCENIA

EK 1 - Student charakteryzuje podstawowe pojęcia z zakresu nauki finansów, w tym dotyczące systemu finansowego i polityki finansowej państwa.

EK 2 - Student charakteryzuje podstawowe zagadnienia dotyczące pieniądza, w tym istotę, przyczyny i skutki inflacji; student kalkuluje wartość pieniądza w czasie.

EK 3 - Student opisuje strukturę systemu bankowego w Polsce oraz zadania banku centralnego.

EK 4 - Student charakteryzuje elementarne zagadnienia z zakresu finansów publicznych.

Metody i kryteria oceniania:

SPOSOBY OCENY (F – FORMUJĄCA, P – PODSUMOWUJĄCA)

F1 - Aktywność na ćwiczeniach

P1 - Kolokwium zaliczeniowe obejmujące zagadnienia teoretyczne z ćwiczeń oraz zadania

P2 - Zaliczenie wykładów obejmujące zagadnienia teoretyczne z wykładu

FORMY OCENY - SZCZEGÓŁY

Efekt 1: (ndst) Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć związanych z nauką finanse; (dst) Student charakteryzuje pojęcie, funkcje i przedmiot finansów. Potrafi dokonać systematyki zjawisk finansowych; (db) Student charakteryzuje pojęcie, funkcje i przedmiot finansów. Potrafi dokonać systematyki zjawisk finansowych. Definiuje system finansowy, wymienia jego elementy; (bdb) Student charakteryzuje pojęcie, funkcje i przedmiot finansów. Potrafi dokonać systematyki zjawisk finansowych. Definiuje system finansowy i jego funkcje. Wymienia elementy systemu finansowego. Student charakteryzuje istotę i cele polityki finansowej państwa.

Efekt 2: (ndst) Student nie charakteryzuje pojęcia i funkcji pieniądza. Nie potrafi przedstawić definicji i przyczyn inflacji. Student nie rozróżnia istoty wartości przyszłej i obecnej pieniądza, nie potrafi dokonać prostych kalkulacji wartości pieniądza w czasie; (dst) Student charakteryzuje pojęcie i funkcje pieniądza. Potrafi przedstawić definicje i niektóre rodzaje inflacji. Student rozróżnia prostą i złożoną stopę procentową. Z wykorzystaniem odpowiednich formuł analitycznych potrafi dokonać prostych kalkulacji wartości pieniądza w czasie (tj. w przypadku braku kapitalizacji odsetek oraz kapitalizacji odsetek 1 raz w roku - w przypadku występowania stałej i zmiennej stopy procentowej); (db) Student charakteryzuje pojęcie i funkcje pieniądza. Potrafi scharakteryzować nominalną, realną i efektywną stopę procentową. Potrafi przedstawić definicje i rodzaje inflacji. Potrafi wymienić niektóre przyczyny i skutki inflacji oraz wskazać jej miary. Potrafi wymienić niektóre działania antyinflacyjne. Przedstawia pojęcie deflacji. Student rozróżnia prostą i złożoną stopę procentową. Potrafi wyjaśnić istotę operacji oprocentowania i dyskontowania. Z wykorzystaniem odpowiednich formuł analitycznych potrafi dokonać kalkulacji wartości pieniądza w czasie w przypadku wielokrotnej kapitalizacji odsetek w ciągu roku (zarówno z zastosowaniem stałej, jak i zmiennej stopy procentowej); (bdb) Student charakteryzuje pojęcie i funkcje pieniądza. Potrafi scharakteryzować nominalną, realną i efektywną stopę procentową oraz w oparciu o stosowne dane dokonywać ich kalkulacji. Potrafi przedstawić definicje i rodzaje inflacji. Potrafi wymienić i scharakteryzować przyczyny i skutki inflacji oraz działania jej przeciwdziałające. Potrafi scharakteryzować miary inflacji. Przedstawia pojęcie, przyczyny i skutki deflacji. Wykazuje się wiedzą dotyczącą aktualnego poziomu inflacji, a także potrafi odnaleźć historyczne dane dotyczące analizowanego zjawiska. Student rozróżnia prostą i złożoną stopę procentową. Potrafi wyjaśnić istotę operacji oprocentowania i dyskontowania. Z wykorzystaniem odpowiednich formuł analitycznych potrafi dokonać kalkulacji wartości pieniądza w czasie w przypadku wielokrotnej kapitalizacji odsetek w ciągu roku (zarówno z zastosowaniem stałej, jak i zmiennej stopy procentowej). Potrafi obliczyć przyszłą i obecną wartość nieregularnych płatności okresowych oraz annuitów.

Efekt 3: (ndst) Student nie potrafi przedstawić struktury systemu bankowego w Polsce, nie potrafi wymienić zdań banku centralnego; (dst) Student definiuje pojęcie banku, wymienia ich rodzaje. Potrafi wymienić podmioty składające się na strukturę systemu bankowego w Polsce; (db) Student potrafi scharakteryzować strukturę systemu bankowego w Polsce oraz zadania banku centralnego; (bdb) Student krótko charakteryzuje zadania przypisywane bankom komercyjnym i bankowi centralnemu. Potrafi scharakteryzować strukturę systemu bankowego w Polsce. Potrafi przedstawić funkcje banku centralnego oraz cele i instrumenty polityki pieniężnej. Wykazuje się znajomością aktualnych podstawowych stóp procentowych NBP.

Efekt 4: (ndst) Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych kategorii dotyczących finansów publicznych; (dst) Student charakteryzuje pojęcie i funkcje finansów publicznych. Potrafi wymienić główne podmioty zaliczane do sektora finansów publicznych, przedstawia pojęcie podatku, budżetu państwa, deficytu budżetowego oraz długu publicznego; (db) Student charakteryzuje pojęcie i funkcje finansów publicznych. Potrafi wymienić główne podmioty zaliczane do sektora finansów publicznych, przedstawia pojęcie podatku i opłaty, definiuje budżet państwa, budżet, deficyt budżetowy oraz dług publiczny. Potrafi wymienić główne dochody i kierunki wydatków budżetowych oraz scharakteryzować strukturę systemu podatkowego w Polsce; (bdb) Student charakteryzuje pojęcie i funkcje finansów publicznych. Potrafi wymienić główne podmioty zaliczane do sektora finansów publicznych oraz źródła dochodów sektora publicznego. Potrafi krótko scharakteryzować procedurę budżetową w przypadku uchwalania budżetu państwa. Potrafi wymienić główne dochody i kierunki wydatków budżetowych oraz scharakteryzować strukturę systemu podatkowego w Polsce. Przedstawia pojęcie i przyczyny deficytu budżetowego oraz długu publicznego. Wykazuje się wiedzą dotyczącą szacunkowych wartości długu publicznego, dochodów i wydatków budżetowych oraz stanu budżetu państwa.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2014-10-01 - 2015-01-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Tylec
Prowadzący grup: Agnieszka Tylec, Lidia Włodarska-Zoła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-01-29
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwetta Budzik-Nowodzińska
Prowadzący grup: Iwetta Budzik-Nowodzińska, Waldemar Szczepaniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-03 - 2017-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Wielgórka
Prowadzący grup: Agnieszka Ociepa-Kubicka, Dariusz Wielgórka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-02 - 2018-01-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zuzanna Ostraszewska
Prowadzący grup: Zuzanna Ostraszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-01-25
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zuzanna Ostraszewska
Prowadzący grup: Zuzanna Ostraszewska, Waldemar Szczepaniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-29
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Wójcik-Mazur
Prowadzący grup: Izabela Krawczyk-Sokołowska, Agnieszka Wójcik-Mazur
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

CELE PRZEDMIOTU

C1. Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy z zakresu finansów.

C2. Zapoznanie studenta z istotą zjawisk pieniężnych zachodzących w gospodarce - identyfikacja i charakterystyka podstawowych mechanizmów funkcjonowania systemu finansowego.

Pełny opis:

WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI

1. Student ma ogólną wiedzę z zakresu ekonomii, potrafi zdefiniować podstawowe kategorie ekonomiczne.

2. Student posiada umiejętność dostrzegania i analizowania podstawowych zjawisk ekonomicznych.

3. Student posiada umiejętność zbierania i przetwarzania informacji.

4. Student posiada umiejętność wykorzystywania podstawowych metod i narzędzi matematycznych.

5. Student potrafi uzupełnić i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

1. B. Pietrzak, Z. Polański, B. Woźniak (red.): System finansowy w Polsce. PWN, Warszawa 2008 (Tom 1 i 2).

2. Z. Dobosiewicz: Wprowadzenie do finansów i bankowości. PWN, Warszawa 2005.

3. J. Ostaszewski (red.): Finanse. Difin, Warszawa 2013.

4. M. Podgórska, J. Klimkowska: Matematyka finansowa. PWN, Warszawa 2013.

5. A. Wernik: Finanse publiczne. PWE, Warszawa 2011.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. J. Osiatyński: Finanse publiczne. PWN, Warszawa 2006.

2. A. Rutkowski: Zarządzanie finansami. PWE, Warszawa 2016.

3. P. Ciżkowicz: Inflacja, inwestycje, polityka pieniężna. PWE, Warszawa 2010.

4. Z. Ostraszewska, A. Tylec, Nakłady wewnętrzne na działalność badawczo-rozwojową w Polsce i źródła jej finansowania w sektorze przedsiębiorstw, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie2016, nr 24, s. 30-42

5. Z. Ostraszewska, A. Tylec, Nakłady na innowacje a poziom innowacyjności polskiej gospodarki, [w:] Zarządzanie kosztami przedsiębiorstwa w kontekście społecznej odpowiedzialności biznesu (red.) KOWALSKA Sylwia, RUBIK Jolanta, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, 2016, s. 189-199

6. Z. Ostraszewska, M. Grzyb, Kształtowanie stawek podatkowych jako narzędzie stymulacji rozwoju gospodarczego gminy Krzepice w latach 2011-2015, [w:] Współczesne problemy zarządzania finansami (red.) WÓJCIK-MAZUR Agnieszka, ŁUKOMSKA-SZAREK Justyna, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej 2017, s. 45-60.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.