Politechnika Częstochowska - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie wiedzą i informacją w firmie rodzinnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ-Z-Z2-ZWwFR-03
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie wiedzą i informacją w firmie rodzinnej
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy: WZ Przedmioty obowiazkowe 3 sem.PZMŚP
WZ Przedmioty obowiązkowe 3 sem.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-01-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-02 - 2018-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Królik, Katarzyna Łukasik-Stachowiak
Prowadzący grup: Ryszard Królik, Katarzyna Łukasik-Stachowiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Królik
Prowadzący grup: Ryszard Królik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

CEL PRZEDMIOTU

C1. Wprowadzenie, omówienie i przyswojenie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu teorii zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie rodzinnym.

C2. Wprowadzenie, omówienie i przyswojenie przez studentów podstawowych elementów zarządzania informacją w przedsiębiorstwie rodzinnym w kontekście społeczno-gospodarczym.

C3. Wprowadzenie, omówienie i przyswojenie przez studentów teoretycznego i praktycznego znaczenia zarządzania wiedzą i informacją w przedsiębiorstwie rodzinnym jako elementu wspomagającego proces zarządzania.

2. WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI

1. Wiedza ogólna na temat społeczeństwa, gospodarki oraz funkcjonowania świata organizacji.

2. Umiejętność identyfikacji podstawowych elementów otoczenia organizacji.

3. Wiedza na temat procesów zarządzania w przedsiębiorstwie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Królik
Prowadzący grup: Ryszard Królik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

CEL PRZEDMIOTU

C1. Wprowadzenie, omówienie i przyswojenie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu teorii zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie rodzinnym.

C2. Wprowadzenie, omówienie i przyswojenie przez studentów podstawowych elementów zarządzania informacją w przedsiębiorstwie rodzinnym w kontekście społeczno-gospodarczym.

C3. Wprowadzenie, omówienie i przyswojenie przez studentów teoretycznego i praktycznego znaczenia zarządzania wiedzą i informacją w przedsiębiorstwie rodzinnym jako elementu wspomagającego proces zarządzania.

2. WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI

1. Wiedza ogólna na temat społeczeństwa, gospodarki oraz funkcjonowania świata organizacji.

2. Umiejętność identyfikacji podstawowych elementów otoczenia organizacji.

3. Wiedza na temat procesów zarządzania w przedsiębiorstwie.

Pełny opis:

W 1- (3) Definicja pojęć: dane, informacja, wiedza. Znaczenie wiedzy w otoczeniu gospodarczym. Wiedza indywidualna a wiedza zbiorowa.

W 2- (3) Pojęcie i znaczenie zasobów wiedzy przedsiębiorstwa. Klasyfikacja zasobów wiedzy przedsiębiorstwa: wiedza jawna i ukryta. Geneza koncepcji zarządzania wiedzą. Pojęcie, rola i cele zarządzania wiedzą.

W 3- (3) Istota oraz rola informacji we współczesnej gospodarce. Informacja jako źródło tworzenia wartości w przedsiębiorstwie rodzinnym.

Ćw. 1- (3) Wprowadzenie: znaczenie i istota zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie rodzinnym. Studium przypadku (case study) dotyczący problemu zajęć. Omówienie wyników i dyskusja.

Ćw. 2- (3) Przykłady systemów zarządzania wiedzą. Studium przypadku (case study) dotyczący problemu zajęć. Omówienie wyników i dyskusja.

Ćw. 3- (3) Metody heurystyczne w zdobywaniu wiedzy. Studium przypadku (case study) dotyczący problemu zajęć. Omówienie wyników i dyskusja.

Ćw. 4- (3) Systemy informacyjne, przetwarzanie i dystrybucja informacji przedsiębiorstwie rodzinnym. Studium przypadku (case study) dotyczący problemu zajęć. Omówienie wyników i dyskusja.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Probst G., Raub S., Romhardt K.: Zarządzanie wiedzą w organizacji. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.

2. Jashapara A.: Zarządzanie wiedzą, zintegrowane podejście, PWE, Warszawa 2006.

3. Cichosz P.: Systemy uczące się. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa 2000.

4. Surma J.: Business Intelligence. Systemy wspomagania decyzji biznesowych. PWN. Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

5. Dalkir K., Liebowitz J.: Knowledge Management – theory and practice, The MIT Press; second edition, New York, 2011.

6. Shmueli, G., Patel N, Bruce P.: Data Mining for Business Intelligence: Concepts, Techniques, and Applications, Wiley; 2 edition, Indianapolis 2010.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Królik
Prowadzący grup: Ryszard Królik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

CEL PRZEDMIOTU

C1. Wprowadzenie, omówienie i przyswojenie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu teorii zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie rodzinnym.

C2. Wprowadzenie, omówienie i przyswojenie przez studentów podstawowych elementów zarządzania informacją w przedsiębiorstwie rodzinnym w kontekście społeczno-gospodarczym.

C3. Wprowadzenie, omówienie i przyswojenie przez studentów teoretycznego i praktycznego znaczenia zarządzania wiedzą i informacją w przedsiębiorstwie rodzinnym jako elementu wspomagającego proces zarządzania.

2. WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI

1. Wiedza ogólna na temat społeczeństwa, gospodarki oraz funkcjonowania świata organizacji.

2. Umiejętność identyfikacji podstawowych elementów otoczenia organizacji.

3. Wiedza na temat procesów zarządzania w przedsiębiorstwie.

Pełny opis:

W 1- (3) Definicja pojęć: dane, informacja, wiedza. Znaczenie wiedzy w otoczeniu gospodarczym. Wiedza indywidualna a wiedza zbiorowa.

W 2- (3) Pojęcie i znaczenie zasobów wiedzy przedsiębiorstwa. Klasyfikacja zasobów wiedzy przedsiębiorstwa: wiedza jawna i ukryta. Geneza koncepcji zarządzania wiedzą. Pojęcie, rola i cele zarządzania wiedzą.

W 3- (3) Istota oraz rola informacji we współczesnej gospodarce. Informacja jako źródło tworzenia wartości w przedsiębiorstwie rodzinnym.

Ćw. 1- (3) Wprowadzenie: znaczenie i istota zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie rodzinnym. Studium przypadku (case study) dotyczący problemu zajęć. Omówienie wyników i dyskusja.

Ćw. 2- (3) Przykłady systemów zarządzania wiedzą. Studium przypadku (case study) dotyczący problemu zajęć. Omówienie wyników i dyskusja.

Ćw. 3- (3) Metody heurystyczne w zdobywaniu wiedzy. Studium przypadku (case study) dotyczący problemu zajęć. Omówienie wyników i dyskusja.

Ćw. 4- (3) Systemy informacyjne, przetwarzanie i dystrybucja informacji przedsiębiorstwie rodzinnym. Studium przypadku (case study) dotyczący problemu zajęć. Omówienie wyników i dyskusja.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Probst G., Raub S., Romhardt K.: Zarządzanie wiedzą w organizacji. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.

2. Jashapara A.: Zarządzanie wiedzą, zintegrowane podejście, PWE, Warszawa 2006.

3. Cichosz P.: Systemy uczące się. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa 2000.

4. Surma J.: Business Intelligence. Systemy wspomagania decyzji biznesowych. PWN. Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

5. Dalkir K., Liebowitz J.: Knowledge Management – theory and practice, The MIT Press; second edition, New York, 2011.

6. Shmueli, G., Patel N, Bruce P.: Data Mining for Business Intelligence: Concepts, Techniques, and Applications, Wiley; 2 edition, Indianapolis 2010.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Edyta Kulej-Dudek
Prowadzący grup: Edyta Kulej-Dudek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

CEL PRZEDMIOTU

C1. Wprowadzenie, omówienie i przyswojenie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu teorii zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie rodzinnym.

C2. Wprowadzenie, omówienie i przyswojenie przez studentów podstawowych elementów zarządzania informacją w przedsiębiorstwie rodzinnym w kontekście społeczno-gospodarczym.

C3. Wprowadzenie, omówienie i przyswojenie przez studentów teoretycznego i praktycznego znaczenia zarządzania wiedzą i informacją w przedsiębiorstwie rodzinnym jako elementu wspomagającego proces zarządzania.

Pełny opis:

WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI

1. Wiedza ogólna na temat społeczeństwa, gospodarki oraz funkcjonowania świata organizacji.

2. Umiejętność identyfikacji podstawowych elementów otoczenia organizacji.

3. Wiedza na temat procesów zarządzania w przedsiębiorstwie.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Probst G., Raub S., Romhardt K.: Zarządzanie wiedzą w organizacji. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.

2. Jashapara A.: Zarządzanie wiedzą, zintegrowane podejście, PWE, Warszawa 2006.

3. Cichosz P.: Systemy uczące się. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa 2000.

4. Surma J.: Business Intelligence. Systemy wspomagania decyzji biznesowych. PWN. Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

5. Dalkir K., Liebowitz J.: Knowledge Management – theory and practice, The MIT Press; second edition, New York, 2011.

6. Shmueli, G., Patel N, Bruce P.: Data Mining for Business Intelligence: Concepts, Techniques, and Applications, Wiley; 2 edition, Indianapolis 2010.

* Publikacje zwarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej, w przypadku ich braku możliwość wypożyczenia międzybibliotecznego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Królik, Edyta Kulej-Dudek
Prowadzący grup: Edyta Kulej-Dudek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

CEL PRZEDMIOTU

C1. Wprowadzenie, omówienie i przyswojenie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu teorii zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie rodzinnym.

C2. Wprowadzenie, omówienie i przyswojenie przez studentów podstawowych elementów zarządzania informacją w przedsiębiorstwie rodzinnym w kontekście społeczno-gospodarczym.

C3. Wprowadzenie, omówienie i przyswojenie przez studentów teoretycznego i praktycznego znaczenia zarządzania wiedzą i informacją w przedsiębiorstwie rodzinnym jako elementu wspomagającego proces zarządzania.

Pełny opis:

WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI

1. Wiedza ogólna na temat społeczeństwa, gospodarki oraz funkcjonowania świata organizacji.

2. Umiejętność identyfikacji podstawowych elementów otoczenia organizacji.

3. Wiedza na temat procesów zarządzania w przedsiębiorstwie.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Probst G., Raub S., Romhardt K.: Zarządzanie wiedzą w organizacji. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.

2. Jashapara A.: Zarządzanie wiedzą, zintegrowane podejście, PWE, Warszawa 2006.

3. Cichosz P.: Systemy uczące się. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa 2000.

4. Surma J.: Business Intelligence. Systemy wspomagania decyzji biznesowych. PWN. Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

5. Dalkir K., Liebowitz J.: Knowledge Management – theory and practice, The MIT Press; second edition, New York, 2011.

6. Shmueli, G., Patel N, Bruce P.: Data Mining for Business Intelligence: Concepts, Techniques, and Applications, Wiley; 2 edition, Indianapolis 2010.

* Publikacje zwarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej, w przypadku ich braku możliwość wypożyczenia międzybibliotecznego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Edyta Kulej-Dudek
Prowadzący grup: Dariusz Dudek, Edyta Kulej-Dudek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

CEL PRZEDMIOTU

C1. Wprowadzenie, omówienie i przyswojenie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu teorii zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie rodzinnym.

C2. Wprowadzenie, omówienie i przyswojenie przez studentów podstawowych elementów zarządzania informacją w przedsiębiorstwie rodzinnym w kontekście społeczno-gospodarczym.

C3. Wprowadzenie, omówienie i przyswojenie przez studentów teoretycznego i praktycznego znaczenia zarządzania wiedzą i informacją w przedsiębiorstwie rodzinnym jako elementu wspomagającego proces zarządzania.

Pełny opis:

WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI

1. Wiedza ogólna na temat społeczeństwa, gospodarki oraz funkcjonowania świata organizacji.

2. Umiejętność identyfikacji podstawowych elementów otoczenia organizacji.

3. Wiedza na temat procesów zarządzania w przedsiębiorstwie.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Probst G., Raub S., Romhardt K.: Zarządzanie wiedzą w organizacji. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.

2. Jashapara A.: Zarządzanie wiedzą, zintegrowane podejście, PWE, Warszawa 2006.

3. Cichosz P.: Systemy uczące się. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa 2000.

4. Surma J.: Business Intelligence. Systemy wspomagania decyzji biznesowych. PWN. Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

5. Dalkir K., Liebowitz J.: Knowledge Management – theory and practice, The MIT Press; second edition, New York, 2011.

6. Shmueli, G., Patel N, Bruce P.: Data Mining for Business Intelligence: Concepts, Techniques, and Applications, Wiley; 2 edition, Indianapolis 2010.

* Publikacje zwarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej, w przypadku ich braku możliwość wypożyczenia międzybibliotecznego.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.
ul. J.H. Dąbrowskiego 69
42-201 Częstochowa
tel: +48 (34) 3255-211 https://pcz.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)