Politechnika Częstochowska - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PD 5 Marketing międzynarodowy sem. 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ-LOG-D2-MM-01
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: PD 5 Marketing międzynarodowy sem. 1
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

1. CEL PRZEDMIOTU

C1. Przekazanie studentom wiedzy w zakresie zasad, metod i narzędzi marketingu międzynarodowego.

C2.Wykształcenie u studentów umiejętności posługiwania się metodami i narzędziami marketingu międzynarodowego w praktyce gospodarczej.

2. WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI

1. Student posiada wiedzę z zakresu podstaw marketingu.

2. Student posiada podstawową wiedzę z zakresu mikro i makroekonomii.

3. Student posiada wiedzę z zakresu podstaw zarządzania.

4. Student umie wyjaśnić podstawowe pojęcia związane z funkcjonowaniem organizacji na rynku.

5. Student umie przedstawić procedurę racjonalnie prowadzonej działalności marketingowej.

6. Student orientuje się w aktualnej sytuacji polityczno-społeczno-gospodarczej na świecie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

W 1 – (1) Marketing i jego związki z logistyką

W 2 - (1) Podstawy internacjonalizacji przedsiębiorstw - wprowadzenie do marketingu międzynarodowego

W 3-4 - (2) Badania marketingowe rynków zagranicznych

W 5 - (1) Międzynarodowa segmentacja i zróżnicowanie zachowań nabywców

W 6-7 (2) Strategie przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych

W 8-10 - (3) Strategia marketingu mix na rynku międzynarodowym

W 11 - (1) Organizacja marketingu na rynku międzynarodowym i jej elementy

W 12 - (1) Wizerunek firmy i marki na rynku międzynarodowym

W 13 - (1) Wpływ Internetu na marketing międzynarodowy

W 14 - (1) Marketing wewnętrzny w ujęciu międzynarodowym

W 15 - (1) Przedsiębiorstwo odpowiedzialne społecznie na rynku międzynarodowym - aspekty marketingowe

Ć 1 - (2) Zajęcia wprowadzające – przypomnienie wiedzy z zakresu marketingu

Ć 2 – (2) Przyswojenie zagadnień z zakresu podstaw internacjonalizacji przedsiębiorstw metodą JIGSAW

Ć 3 – (2) Ćwiczenie w zespołach - analiza studium przypadku dotyczącego strategii marketingowych na rynku globalnym - Procter & Gamble

Ć 4 - (2) Ćwiczenie w zespołach - analiza studium przypadku dotyczącego standaryzacji i różnicowania działań marketingowych na rynku międzynarodowym

Ć 5 – (2) Ćwiczenie zespołach – zasady tworzenia marki globalnej na przykładzie wybranej marki (np. Virgin)

Ć 6-7 – (4) Ćwiczenie w zespołach – stworzenie produktu kierowanego na rynek globalny w myśl zasady: „myśl globalnie, działaj lokalnie”.

Ć 8-9 – (4) Projekt w zespołach – międzynarodowa strategia promocji mix dla wybranej organizacji

Ć 10 – (2) Praca w zespołach - wymiana informacji na temat narzędzi internetowych wykorzystywanych w marketingu międzynarodowym

Ć 11-12 - (4) Prezentacja prac zaliczeniowych, np. w formie map myśli, dotycząca strategii marketingowych zagranicznych firm na rynku międzynarodowym

Ć 13-14 - (4) Prezentacja prac zaliczeniowych, np. w formie map myśli, dotycząca strategii ekspansji polskich firm na rynki zagraniczne

Ć 15 – (2) Test sprawdzający wiedzę studentów

Literatura:

Podstawowa:

1. Kotler Ph, Armstrong G., J. Saunders, Wong V., Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa 2002, rozdział 5 – Rynek globalny.

2. Grzegorczyk W., Marketing na rynku międzynarodowym, Wolters Kluwer Polska, Kraków 2013.

3. Grzesiuk A., Marketing międzynarodowy, CeDeWu, 2007.

Uzupełniająca:

1. Duliniec E., Marketing międzynarodowy, PWE, Warszawa 2009.

2. Red. Duliniec E., Marketing międzynarodowy. Uwarunkowania, instrumenty, tendencje. Wyd. SGH, Warszawa 2007.

3. Pietrasieński P., Międzynarodowe strategie marketingowe, PWE, Warszawa 2005.

4. Przybyłowski K., Hartley S.W., Kerin R.A., Rudelius W., Marketing, Dom Wydawniczy ABC, 1998.

5. Stonehouse G. i inni, Globalizacja. Strategia i zarządzanie, Wydawnictwo Felberg, Warszawa 2001.

6. Rymarczyk J., Biznes międzynarodowy polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012.

7. Lamin J., Strategiczne zarządzanie marketingowe, PWN, Warszawa 2001.

8. Komor M., Euromarketing. Strategie marketingowe przedsiębiorstw na eurorynku, PWN, Warszawa 2000.

9. Niedzielska A., Narzędzia marketingu rekomendacji w ujęciu teoretycznym i praktycznym, Handel Wewnętrzny, nr. 2, 2016

Efekty uczenia się:

EFEKTY KSZTAŁCENIA

EK 1 - Student charakteryzuje podstawy internacjonalizacji przedsiębiorstw i przyczyny podejmowania działalności gospodarczej na rynkach zagranicznych.

EK 2 - Student identyfikuje i charakteryzuje sposoby przeprowadzania badań marketingowych rynków zagranicznych i zasady międzynarodowej segmentacji. Student wymienia i opisuje główne sposoby wchodzenia przedsiębiorstw na rynki zagraniczne.

EK 3 - Student opisuje specyfikę marketingu mix na rynkach międzynarodowych – rozróżnia i charakteryzuje nadrzędne strategie działań w zakresie międzynarodowego produktu, ceny, dystrybucji i promocji mix.

EK 4 - Student potrafi przedstawić i omówić przykład działań marketingowych firmy na rynku globalnym w ramach pracy zaliczeniowej, np. w formie mapy myśli.

Metody i kryteria oceniania:

SPOSOBY OCENY ( F – FORMUJĄCA, P – PODSUMOWUJĄCA)

F1 Aktywność na zajęciach/ćwiczenia w grupach

F2. Przygotowanie i prezentacja prac zaliczeniowych, np. w formie map myśli

P1 Kolokwium - test zaliczeniowy na ćwiczeniach

P2 Egzamin pisemny

Efekt 1: (ndst) Student nie potrafi scharakteryzować podstaw internacjonalizacji przedsiębiorstw i przyczyn,podejmowania działalności gospodarczej na rynkach zagranicznych (dst) Student potrafi scharakteryzować podstawy internacjonalizacji przedsiębiorstw i przyczyny podejmowania działalności gospodarczej na rynkach zagranicznych w stopniu podstawowym (db) Student potrafi scharakteryzować podstawy internacjonalizacji przedsiębiorstw i przyczyny podejmowania działalności gospodarczej na rynkach zagranicznych w stopniu poszerzonym (bdb) Student potrafi scharakteryzować podstawy internacjonalizacji przedsiębiorstw i przyczyny podejmowania działalności gospodarczej na rynkach zagranicznych

w stopniu wyczerpującym zagadnienie

Efekt 2: (ndst) Student nie potrafi scharakteryzować sposobów przeprowadzania badań marketingowych rynków zagranicznych oraz zasad międzynarodowej segmentacji (dst) Student potrafi scharakteryzować sposoby przeprowadzania badań marketingowych rynków zagranicznych oraz rozumie zasady międzynarodowej segmentacji w stopniu podstawowym, tj. umie omówić przynajmniej jeden model euro segmentacji (db) Student potrafi scharakteryzować sposoby przeprowadzania badań marketingowych rynków zagranicznych, tj. omówić kilka metod badawczych i kryteriów podziału badań marketingowych na rynku globalnym oraz rozumie zasady międzynarodowej segmentacji w stopniu poszerzonym, tj. potrafi omówić przynajmniej dwa modele euro segmentacji (bdb) Student potrafi scharakteryzować sposoby przeprowadzania badań marketingowych rynków zagranicznych, tj. omówić kilka metod badawczych i kryteriów podziału badań marketingowych na rynku globalnym, podać przykłady międzynarodowych instytutów badawczych i obszarów ich działań oraz rozumie zasady międzynarodowej segmentacji w stopniu wyczerpującym zagadnienie, tj. potrafi omówić przynajmniej trzy modele euro segmentacji

Efekt 3: (ndst) Student nie potrafi opisać specyfiki marketingu mix na rynkach międzynarodowych, tj. nie rozróżnia i nie potrafi scharakteryzować nadrzędnych strategii działań w zakresie międzynarodowego produktu, ceny, dystrybucji i promocji mix (dst) Student opisuje specyfikę marketingu mix na rynkach międzynarodowych (db) Student opisuje specyfikę marketingu mix na rynkach międzynarodowych i identyfikuje nadrzędne strategie działań w zakresie międzynarodowego produktu, ceny, dystrybucji i promocji mix (bdb) Student opisuje specyfikę marketingu mix na rynkach międzynarodowych, identyfikuje nadrzędne strategie działań w zakresie międzynarodowego produktu, ceny, dystrybucji i promocji mix oraz potrafi podać przykłady działań rynkowych w tym zakresie

Efekt 4: (ndst) Student nie potrafi przedstawić i omówić przykładu działań marketingowych firmy na rynku globalnym w ramach pracy zaliczeniowej, np. w formie mapy myśli (dst) Student potrafi przedstawić i omówić przykład działań marketingowych firmy na rynku globalnym w ramach pracy zaliczeniowej, np. w formie mapy myśli, posiłkując się notatkami i wykazując słabą interakcję z treściami ujętymi w pracy zaliczeniowej (db) Student potrafi przedstawić i omówić przykład działań marketingowych firmy na rynku globalnym w ramach pracy zaliczeniowej, np. w formie mapy myśli , wykazując silną interakcję z treściami ujętymi w pracy zaliczeniowej, ale posiłkując się notatkami (bdb) Student potrafi przedstawić i omówić przykład działań marketingowych firmy na rynku globalnym w ramach pracy zaliczeniowej, np. w formie mapy myśli, wykazując silną interakcję z treściami ujętymi w pracy zaliczeniowej i nie korzystając z notatek

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2014-10-01 - 2015-01-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Edward Chrzan
Prowadzący grup: Edward Chrzan, Sławomir Kowalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-01-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Niedzielska
Prowadzący grup: Katarzyna Łazorko, Anna Niedzielska, Agnieszka Widawska-Stanisz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-03 - 2017-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Niedzielska
Prowadzący grup: Anna Niedzielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-02 - 2018-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Niedzielska
Prowadzący grup: Anna Niedzielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-06-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Niedzielska
Prowadzący grup: Anna Niedzielska, Joanna Pikuła-Małachowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Niedzielska
Prowadzący grup: Anna Niedzielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-06-12
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Niedzielska
Prowadzący grup: Anna Niedzielska, Joanna Pikuła-Małachowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Luiza Piersiala
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.
ul. J.H. Dąbrowskiego 69
42-201 Częstochowa
tel: +48 (34) 3255-211 https://pcz.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)