Socjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ-LOG-Z1-Soc-01 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
WZ Przedmioty obowiązkowe 1 sem. LOG-Z |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
CEL PRZEDMIOTU C1. Charakterystyka zjawisk i procesów społecznych oraz prezentacja głównych teorii socjologicznych jako narzędzi interpretacji współczesnej rzeczywistości społecznej. C2. Zastosowanie kategorii socjologicznych do opisu zjawisk i procesów społecznych. WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI 1. Student potrafi opisać procesy społeczne w kontekście miejsca i roli jednostki w strukturze społecznej. 2. Student potrafi używać podstawowych pojęć służących do opisu i wyjaśniania zjawisk społecznych |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE WYKŁADY W 1- (1) Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawienie socjologii jako dyscypliny naukowej i podstawowych metod badań w socjologii. W 2- (1) Człowiek jako istota społeczna. Socjalizacja i kształtowanie osobowości W 3- (1) Koncepcje człowieka w gospodarce W 4 – (1) Kultura, jej treści i wpływ na życie społeczne W 5,6 - (2) Grupy społeczne i ich struktury. Więź społeczna i jej przemiany w społeczeństwie W 7 – (1) Instytucje i normy społeczne W 8,9 - (2) Organizacja jako płaszczyzna współdziałania ludzi i jej struktury W 10,11 - (2) Społeczeństwo i zmiany jego struktur. Koncepcje zmian społecznych W 12- (1) Stratyfikacja społeczna i jej przemiany w społeczeństwie W 13,14 - (2) Socjologiczne ujęcie państwa - władza i legitymizacja władzy, demokracja. Ruchy społeczne i organizacje pozarządowe. W 15 – (1) Kultura masowa. Konsumpcjonizm. Globalizacja ĆWICZENIA C 1- (1) Przedstawienie socjologii jako dyscypliny naukowej. Praktyczne wykorzystanie wiedzy socjologicznej w życiu polityczno - społecznym i gospodarczym C 2,3- (2) Kultura i osobowość społeczna jako czynniki osadzające ludzi w życiu społecznym C 4 – (1) Normy społeczne i ich kształtowanie. Dewiacje społeczne C 5,6- (2) Grupy społeczne i ich typologia. Więź społeczna i jej ewolucja w społeczeństwie C 7 – (1) Instytucje społeczne i ich rodzaje C 8,9- (2) Organizacja jako forma zbiorowości społecznych i jej struktury C 10 - (1) Społeczeństwo i jego struktury. Naród jako kategoria makrostrukturalna C 11- (1) Struktura klasowo-warstwowa i jej przemiany C 12 - (1) Państwo i jego instytucje C 13 - (1) Zmiana społeczna, postęp, rozwój. C 14 – (1) Omówienie metod, technik i narzędzi badawczych w socjologii C 15 – (1) Sprawdzenie wiadomości |
Literatura: |
LITERATURA Podstawowa 1. Giddens A., Sutton Ph,, Socjologia: wydanie nowe, PWN, Warszawa 2012 2. Walczak-Duraj D., Socjologia dla ekonomistów, PWE, Warszawa 2010. 3. 4. Giddens A., Sutton P.W., Socjologia: kluczowe pojęcia, Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa 2014. Uzupełniająca 1. Skolik S., Robak E., Cooperation in the Work Environment. Perceiving of Collaboration, Trust and Power Distance by Workers, Management Trends Into Turbulent Environment (red.) Bezdekova Sarka, Klusak Tomas, Brno 2016. 2. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Wyd. Scholar, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA EK 1 - student potrafi zaprezentować pod stawową wiedzę o człowiek jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach EK 2 – student potrafi dokonać wyboru metod i narzędzi badawczych w socjologii do badań struktur społecznych i instytucji. EK 3 – student potrafi identyfikować treści kulturowe jako reguły kształtujące zarówno osobowość człowieka, jak i procesy i zjawiska społeczne EK 4- student potrafi interpretować procesy zmian społecznych zachodzące w skali makro oraz na poziomie funkcjonowania organizacji formalnej |
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSOBY OCENY (F – FORMUJĄCA, P- PODSUMUJĄCA) P1. Kolokwium pisemne FORMY OCENY - SZCZEGÓŁY Efekt 1.(ndst) Student nie potrafi zaprezentować podstawowej wiedzy o człowieku jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania. (dst) Student potrafi zaprezentować podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne. (db) Student potrafi zaprezentować podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania a także działającym w tych strukturach. (bdb) Student potrafi zaprezentować podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania a także działającym w tych strukturach na wybranych przykładach. Efekt 2. (ndst) Student nie potrafi omówić podstawowych metod i narzędzi badawczych stosowanych w socjologii. (dst) Student potrafi dokonać wymienić metody i narzędzia badawczych w socjologii oraz omówić przydatność wybranej metody do badania określonej struktury społecznej. (db) Student potrafi dokonać wyboru metod i narzędzi badawczych w socjologii do struktur społecznych i instytucji. (bdb) Student potrafi dokonać wyboru metod i narzędzi badawczych w socjologii do struktur społecznych i instytucji oraz wskazać ich walory i problemy wynikający z ich stosowania. Efekt 3. (ndst) Student nie potrafi identyfikować i klasyfikować treści kulturowych. (dst) Student potrafi identyfikować i klasyfikować treści kulturowe. (db) Student potrafi identyfikować i klasyfikować treści kulturowe jako reguły kształtujące osobowość człowieka lub wiązać je z wybranymi procesami bądź zjawiskami społecznymi. (bdb) Student potrafi identyfikować i klasyfikować treści kulturowe jako reguły kształtujące zarówno osobowość człowieka, jak i procesy oraz zjawiska społeczne. Efekt 4. (ndst) Student nie potrafi określać zmian społecznych zachodzących w skali makro ani na poziomie mezo (poziomie funkcjonowania organizacji formalnej). (dst) Student potrafi wskazać i omówić poznane procesy zmian społecznych zachodzące w skali makro lub na poziomie mezo (poziomie funkcjonowania organizacji formalnej). (db) Student potrafi interpretować poznane procesy zmian społecznych zachodzące w skali makro lub na poziomie mezo (poziomie funkcjonowania organizacji formalnej). (bdb) Student potrafi interpretować poznane procesy zmian społecznych zachodzące w skali makro oraz na poziomie mezo (poziomie funkcjonowania organizacji formalnej). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)
Okres: | 2014-10-01 - 2015-01-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Janik, Henryk Kromołowski | |
Prowadzący grup: | Robert Janik, Henryk Kromołowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-03 - 2017-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-02 - 2018-01-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kukowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kukowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sebastian Skolik | |
Prowadzący grup: | Sebastian Skolik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
CEL PRZEDMIOTU C1. Charakterystyka zjawisk i procesów społecznych oraz prezentacja głównych teorii socjologicznych jako narzędzi interpretacji współczesnej rzeczywistości społecznej. C2. Zastosowanie kategorii socjologicznych do opisu zjawisk i procesów społecznych. WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI 1. Student potrafi opisać procesy społeczne w kontekście miejsca i roli jednostki w strukturze społecznej. 2. Student potrafi używać podstawowych pojęć służących do opisu i wyjaśniania zjawisk społecznych |
|
Pełny opis: |
Treści programowe Wykłady W 1- Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawienie socjologii jako dyscypliny 1 naukowej i podstawowych metod badań w socjologii. W 2- Człowiek jako istota społeczna. Socjalizacja i kształtowanie osobowości 1 W 3- Koncepcje człowieka w gospodarce 1 W 4 – Kultura, jej treści i wpływ na życie społeczne W 5,6 - Grupy społeczne i ich struktury. Więź społeczna i jej przemiany w 2 społeczeństwie W 7 – Instytucje i normy społeczne 1 W 8,9 - Organizacja jako płaszczyzna współdziałania ludzi i jej struktury 2 W 10,11 - Społeczeństwo i zmiany jego struktur. Koncepcje zmian 2 społecznych W 12- Stratyfikacja społeczna i jej przemiany w społeczeństwie 1 W 13,14 - Socjologiczne ujęcie państwa - władza i legitymizacja władzy, 2 demokracja. Ruchy społeczne i organizacje pozarządowe. W 15 – Kultura masowa. Konsumpcjonizm. Globalizacja 1 Ćwiczenia C 1- Przedstawienie socjologii jako dyscypliny naukowej. Praktyczne 1 wykorzystanie wiedzy socjologicznej w życiu polityczno - społecznym i gospodarczym C 2,3- Kultura i osobowość społeczna jako czynniki osadzające ludzi w życiu 2 społecznym C 4 – Normy społeczne i ich kształtowanie. Dewiacje społeczne 1 C 5,6- Grupy społeczne i ich typologia. Więź społeczna i jej ewolucja w 2 społeczeństwie C 7 – Instytucje społeczne i ich rodzaje 1 C 8,9- Organizacja jako forma zbiorowości społecznych i jej struktury 2 C 10 - Społeczeństwo i jego struktury. Naród jako kategoria makrostrukturalna 1 C 11- Struktura klasowo-warstwowa i jej przemiany 1 C 12 - Państwo i jego instytucje 1 C 13 - Zmiana społeczna, postęp, rozwój. 1 C 14 – Omówienie metod, technik i narzędzi badawczych w socjologii 1 C 15 – Sprawdzenie wiadomości 1 |
|
Literatura: |
LITERATURA Podstawowa 1. Giddens A., Sutton Ph,, Socjologia: wydanie nowe, PWN, Warszawa 2012 2. Walczak-Duraj D., Socjologia dla ekonomistów, PWE, Warszawa 2010. 3. 4. Giddens A., Sutton P.W., Socjologia: kluczowe pojęcia, Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa 2014. Uzupełniająca 1. Skolik S., Robak E., Cooperation in the Work Environment. Perceiving of Collaboration, Trust and Power Distance by Workers, Management Trends Into Turbulent Environment (red.) Bezdekova Sarka, Klusak Tomas, Brno 2016. 2. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Wyd. Scholar, Warszawa 2008. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sebastian Skolik | |
Prowadzący grup: | Sebastian Skolik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
CEL PRZEDMIOTU C1. Charakterystyka zjawisk i procesów społecznych oraz prezentacja głównych teorii socjologicznych jako narzędzi interpretacji współczesnej rzeczywistości społecznej. C2. Zastosowanie kategorii socjologicznych do opisu zjawisk i procesów społecznych. WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI 1. Student potrafi opisać procesy społeczne w kontekście miejsca i roli jednostki w strukturze społecznej. 2. Student potrafi używać podstawowych pojęć służących do opisu i wyjaśniania zjawisk społecznych |
|
Pełny opis: |
Treści programowe Wykłady W 1- Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawienie socjologii jako dyscypliny 1 naukowej i podstawowych metod badań w socjologii. W 2- Człowiek jako istota społeczna. Socjalizacja i kształtowanie osobowości 1 W 3- Koncepcje człowieka w gospodarce 1 W 4 – Kultura, jej treści i wpływ na życie społeczne W 5,6 - Grupy społeczne i ich struktury. Więź społeczna i jej przemiany w 2 społeczeństwie W 7 – Instytucje i normy społeczne 1 W 8,9 - Organizacja jako płaszczyzna współdziałania ludzi i jej struktury 2 W 10,11 - Społeczeństwo i zmiany jego struktur. Koncepcje zmian 2 społecznych W 12- Stratyfikacja społeczna i jej przemiany w społeczeństwie 1 W 13,14 - Socjologiczne ujęcie państwa - władza i legitymizacja władzy, 2 demokracja. Ruchy społeczne i organizacje pozarządowe. W 15 – Kultura masowa. Konsumpcjonizm. Globalizacja 1 Ćwiczenia C 1- Przedstawienie socjologii jako dyscypliny naukowej. Praktyczne 1 wykorzystanie wiedzy socjologicznej w życiu polityczno - społecznym i gospodarczym C 2,3- Kultura i osobowość społeczna jako czynniki osadzające ludzi w życiu 2 społecznym C 4 – Normy społeczne i ich kształtowanie. Dewiacje społeczne 1 C 5,6- Grupy społeczne i ich typologia. Więź społeczna i jej ewolucja w 2 społeczeństwie C 7 – Instytucje społeczne i ich rodzaje 1 C 8,9- Organizacja jako forma zbiorowości społecznych i jej struktury 2 C 10 - Społeczeństwo i jego struktury. Naród jako kategoria makrostrukturalna 1 C 11- Struktura klasowo-warstwowa i jej przemiany 1 C 12 - Państwo i jego instytucje 1 C 13 - Zmiana społeczna, postęp, rozwój. 1 C 14 – Omówienie metod, technik i narzędzi badawczych w socjologii 1 C 15 – Sprawdzenie wiadomości 1 |
|
Literatura: |
LITERATURA Podstawowa 1. Giddens A., Sutton Ph,, Socjologia: wydanie nowe, PWN, Warszawa 2012 2. Walczak-Duraj D., Socjologia dla ekonomistów, PWE, Warszawa 2010. 3. 4. Giddens A., Sutton P.W., Socjologia: kluczowe pojęcia, Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa 2014. Uzupełniająca 1. Skolik S., Robak E., Cooperation in the Work Environment. Perceiving of Collaboration, Trust and Power Distance by Workers, Management Trends Into Turbulent Environment (red.) Bezdekova Sarka, Klusak Tomas, Brno 2016. 2. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Wyd. Scholar, Warszawa 2008. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sebastian Skolik | |
Prowadzący grup: | Sebastian Skolik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
CEL PRZEDMIOTU C1. Charakterystyka zjawisk i procesów społecznych oraz prezentacja głównych teorii socjologicznych jako narzędzi interpretacji współczesnej rzeczywistości społecznej. C2. Zastosowanie kategorii socjologicznych do opisu zjawisk i procesów społecznych. |
|
Pełny opis: |
WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI 1. Student potrafi opisać procesy społeczne w kontekście miejsca i roli jednostki w strukturze społecznej. 2. Student potrafi używać podstawowych pojęć służących do opisu i wyjaśniania zjawisk społecznych |
|
Literatura: |
LITERATURA Podstawowa 1. Giddens A., Sutton Ph,, Socjologia: wydanie nowe, PWN, Warszawa 2012 2. Walczak-Duraj D., Socjologia dla ekonomistów, PWE, Warszawa 2010. 3. 4. Giddens A., Sutton P.W., Socjologia: kluczowe pojęcia, Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa 2014. Uzupełniająca 1. Skolik S., Robak E., Cooperation in the Work Environment. Perceiving of Collaboration, Trust and Power Distance by Workers, Management Trends Into Turbulent Environment (red.) Bezdekova Sarka, Klusak Tomas, Brno 2016. 2. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Wyd. Scholar, Warszawa 2008. * Publikacje zwarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej, w przypadku ich braku możliwość wypożyczenia międzybibliotecznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maja Skiba | |
Prowadzący grup: | Anna Karczewska, Katarzyna Kukowska, Maja Skiba, Sebastian Skolik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
CEL PRZEDMIOTU C1. Charakterystyka zjawisk i procesów społecznych oraz prezentacja głównych teorii socjologicznych jako narzędzi interpretacji współczesnej rzeczywistości społecznej. C2. Zastosowanie kategorii socjologicznych do opisu zjawisk i procesów społecznych. |
|
Pełny opis: |
WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI 1. Student potrafi opisać procesy społeczne w kontekście miejsca i roli jednostki w strukturze społecznej. 2. Student potrafi używać podstawowych pojęć służących do opisu i wyjaśniania zjawisk społecznych |
|
Literatura: |
LITERATURA Podstawowa 1. Giddens A., Sutton Ph,, Socjologia: wydanie nowe, PWN, Warszawa 2012 2. Walczak-Duraj D., Socjologia dla ekonomistów, PWE, Warszawa 2010. 3. 4. Giddens A., Sutton P.W., Socjologia: kluczowe pojęcia, Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa 2014. Uzupełniająca 1. Skolik S., Robak E., Cooperation in the Work Environment. Perceiving of Collaboration, Trust and Power Distance by Workers, Management Trends Into Turbulent Environment (red.) Bezdekova Sarka, Klusak Tomas, Brno 2016. 2. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Wyd. Scholar, Warszawa 2008. * Publikacje zwarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej, w przypadku ich braku możliwość wypożyczenia międzybibliotecznego. |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.