Organizacja czasu wolnego i wypoczynku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ-TR-D1-OCW-05 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Organizacja czasu wolnego i wypoczynku |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
1. CEL PRZEDMIOTU C1. Kształtowanie umiejętności analitycznego i krytycznego spojrzenia na zjawisko czasu wolnego. C2. Zaznajomienie studenta z problematyką organizacji czasu wolnego. C3 Przygotowanie studenta do umiejętnego i wartościowego planowania i spędzania czasu wolnego. 2. WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI 1. Student zna podstawowe teorie rekreacji 2. Student potrafi używać podstawowych pojęć służących do opisu i wyjaśnienia procesów w turystyce i rekreacji |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE W 1-Definicje i funkcje czasu wolnego, wypoczynku. 1h W 2-Czas wolny jako zjawisko społeczno-kulturowe. Teorie i koncepcje czasu wolnego, ich wartość poznawcza i praktyczna. 1h W 3-Czas wolny jako dziedzina aktywności człowieka. Miejsce i wartość czasu wolnego w cyklu życia. 1h W 4 -Zdrowotne, wychowawcze i kulturotwórcze znaczenie czasu wolnego i wypoczynku. 1h W 5- Tendencje w rozwoju zjawiska czasu wolnego na przełomie XX i XXI wieku. 1h W5 - Formy i wzory zachowań wypoczynkowych różnych grup społecznych, kierunki przemian. 1h W6 Planowanie i organizacja czasu wolnego 1h W 7 Teorie animacji czasu wolnego. Formy, metody i funkcje animacji 1h W6 – Organizacja czasu wolnego i wypoczynku w turystyce – ujęcie, konteksty, praktyczne egzemplifikacje 2h W 7 – Organizacja czasu wolnego dla dzieci i młodzieży 2h W 8 - Etyczne aspekty spędzania czasu wolnego 1h W 9 – Czas wolny jako przedmiot konsumpcji 1h W 10 Popyt na usługi organizacji czasu wolnego i sposoby jego zaspokajania 1h C 1- Wyjaśnienie podstawowych pojęć i wprowadzenie w rozwój badań nad problematyką wolnego czasu 2h C2 – Wypoczynek i jego znaczenie w utrzymaniu kondycji fizycznej, psychicznej i społecznej człowieka, 2h C3 Tradycyjne i nowoczesne formy wypoczynku 2h C 4 Formy organizacji czasu wolnego dawniej i współcześnie 2h C 5- Modele i formy spędzania czasu wolnego 2h C 6- Podmioty odpowiedzialne za organizację czasu wolnego 2h C 7- Etapy planowania i organizacji czasu wolnego 2h C 8- Organizacja czasu wolnego dzieci, młodzieży i dorosłych; 4h C 9- Organizacja czasu wolnego w rodzinie; 2h C 10- Aktywność fizyczna jako forma spędzania czasu wolnego; 2h C11 - Hobby a czas wolny; 2h C-12 - Organizacja czasu wolnego a zdrowie fizyczne i psychiczne człowieka; 2h C-13- Nowe formy organizacji czasu wolnego w społeczeństwie konsumpcyjnym 2h C14 – Sprawdzenie wiedzy 2h |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bezpośrednie funkcje rekreacji, red. M. Kwilecka. Wyd. AlmaMer, Warszawa 2006. 2. Cudne manowce. Kultura czasu wolnego we współczesnym społeczeństwie, red. W. Muszyński. Wyd. A. Marszałek, Toruń 2008. 3. Czas wolny w różnych jego aspektach, red. J. Kędzior, M. WawrzakChodaczek. Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2000. 4. Teoria i metodyka rekreacji (zagadnienia podstawowe), red. I. Kiełbasiewicz-Drozdowska, W. Siwiński. Wyd. Akademii Wychowania Fizycznego, Poznań 2001. 5. J. B. Bączek, Animacja czasu wolnego w turystyce. Praktyczny podręcznik dla animatora, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: 1. Mroczkowska D. (red.) Czas wolny: refleksje, dylematy, perspektywy", wyd. Difin, Warszawa 2011 2. Daszykowska J., Pelczar R. (red.), Czas wolny: przeszłość - teraźniejszość - przyszłość, wyd. KUL Jana Pawła II, Stalowa Wola 2009. 3. Orłowska M., Grzejszczak R., Czas wolny: niedoceniony instrument pracy socjalnej", wyd. Akademia Pedagogiki Specjalnej, . Warszawa 2011. 4. Winiarski R. (red.), Rekreacja i czas wolny, wyd. Oficyna Wydawnicza ŁOŚGRAF, Warszawa 2011. 5. Homo creator czy homo ludens? : nowe formy aktywności i spędzania czasu wolnego, red. nauk. Wojciech Muszyński, Marek Sokołowski, Toruń 2008. |
Efekty uczenia się: |
EK 1- wykazuje się wiedzą dotyczącą zjawisk i procesów towarzyszących rozwojowi człowieka w aspekcie utrzymywania jego równowagi psychofizycznej w ramach organizacji czasu wolnego i dbania o kondycję fizyczną i umysłową EK 2- ma wiedzę o człowieku jako podmiocie kształtującym różnorodne struktury i więzi społeczne (kulturowe, ekonomiczne, prawne, polityczne) właściwe dla studiowanego kierunku EK3 - ma wiedzę w zakresie społeczno – kulturowych i przyrodniczych uwarunkowań gospodarki turystycznej oraz diagnozy potrzeb i problemów społecznych w ramach wypoczynku i rekreacji EK4 - wykazuje się znajomością rodzajów struktur oraz instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ma wiedzę o relacjach, przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach zachodzących w nich zmian z perspektywy działalności turystycznej i rekreacyjnej na rynku krajowym, międzynarodowym i globalnym |
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSOBY OCENY ( F – FORMUJĄCA, P – PODSUMOWUJĄCA) F1. Aktywny udział w dyskusji F2 - Prezentacja (analiza literatury, multimedialna, ustna) P1 – Kolokwium P2 – Egzamin pisemny Efekt 1 (ndst) Student nie posiada podstawowej wiedzy o zjawiskach i procesach związanych z utrzymaniem równowagi psychofizycznej człowieka w ramach organizacji czasu wolnego i dbania o kondycję fizyczną i umysłową. (dst) Student posiada podstawową wiedzę o zjawiskach i procesach związanych z utrzymywaniem równowagi psychofizycznej człowieka w ramach organizacji czasu wolnego i dbania o kondycję fizyczną i umysłową. (db) Student posiada rozszerzoną wiedzę o zjawiskach i procesach związanych z utrzymywaniem równowagi psychofizycznej człowieka w ramach organizacji czasu wolnego i dbania o kondycję fizyczną i umysłową. (bdb) Student posiada rozszerzoną wiedzę o zjawiskach i procesach związanych z utrzymywaniem równowagi psychofizycznej człowieka w ramach organizacji czasu wolnego i dbania o kondycję fizyczną i umysłową. Potrafi porównać formy organizacji czasu wolnego zapewniające optymalną równowagę psychofizyczną. Efekt 2 (ndst) Student nie posiada podstawowej wiedzy o człowieku jako podmiocie kształtującym różnorodne struktury i więzi społeczne (kulturowe, ekonomiczne, prawne, polityczne) właściwe dla studiowanego kierunku. (dst) Student posiada podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie kształtującym różnorodne struktury i więzi społeczne (kulturowe, ekonomiczne, prawne, polityczne) właściwe dla studiowanego kierunku. (db) Student posiada rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie kształtującym różnorodne struktury i więzi społeczne (kulturowe, ekonomiczne, prawne, polityczne) właściwe dla studiowanego kierunku. (bdb) Student posiada rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie kształtującym różnorodne struktury i więzi społeczne (kulturowe, ekonomiczne, prawne, polityczne) właściwe dla studiowanego kierunku. Potrafi podać przykłady kształtowania struktur i więzi społecznych w obszarze czasu wolnego. EK3 (ndst) Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie społeczno – kulturowych i przyrodniczych uwarunkowań gospodarki turystycznej oraz diagnozy potrzeb i problemów społecznych w ramach wypoczynku i rekreacji w czasie wolnym (dst) Student posiada podstawową wiedzę w zakresie społeczno – kulturowych i przyrodniczych uwarunkowań gospodarki turystycznej oraz diagnozy potrzeb i problemów społecznych w ramach wypoczynku i rekreacji w czasie wolnym (db) Student posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie społeczno – kulturowych i przyrodniczych uwarunkowań gospodarki turystycznej oraz diagnozy potrzeb i problemów społecznych w ramach wypoczynku i rekreacji w czasie wolnym (bdb) Student posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie społeczno – kulturowych i przyrodniczych uwarunkowań gospodarki turystycznej oraz diagnozy potrzeb i problemów społecznych w ramach wypoczynku i rekreacji. Potrafi diagnozować problemy społeczne w ramach wypoczynku i rekreacji w czasie wolnym EK 4 (ndst) Student nie wykazuje się podstawą znajomością rodzajów struktur oraz instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ma wiedzę o relacjach, przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach zachodzących w nich zmian z perspektywy czasu wolnego (dst) Student wykazuje się podstawową znajomością rodzajów struktur oraz instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ma wiedzę o relacjach, przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach zachodzących w nich zmian z perspektywy czasu wolnego (db) Student wykazuje się rozszerzoną znajomością rodzajów struktur oraz instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ma wiedzę o relacjach, przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach zachodzących w nich zmian z perspektywy czasu wolnego (bdb) Student wykazuje się rozszerzoną znajomością rodzajów struktur oraz instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ma wiedzę o relacjach, przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach zachodzących w nich zmian z perspektywy czasu wolnego. Potrafi analizować przykłady zmian struktur oraz instytucji z perspektywy czasu wolnego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-02 - 2018-01-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Karczewska | |
Prowadzący grup: | Anna Karczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Gajda | |
Prowadzący grup: | Joanna Gajda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Gajda | |
Prowadzący grup: | Joanna Gajda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Gajda | |
Prowadzący grup: | Joanna Gajda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.