Pedagogika czasu wolnego E
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ-TR-D1-PCW-04 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika czasu wolnego E |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
CEL PRZEDMIOTU C1.Opanowanie przez studentów wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego C2. Kształtowanie wśród studentów umiejętności dotyczących organizacji czasu wolnego |
Pełny opis: |
WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI 1. Student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii, turystyki, rekreacji oraz czasu wolnego 2.Student rozumie i analizuje zjawiska społeczne |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA I UZUPEŁNIAJĄCA Literatura podstawowa: 1. Pięta J. Pedagogika czasu wolnego, Almamer, WSzE, Warszawa, 2008 2. Siwiński W., Pedagogika Czasu Wolnego. AWF, Poznań 2002 3. Kwilecka M., Bezpośrednie funkcje rekreacji, Wyd. AlmaMer, Warszawa 2006 4. Kędzior J., Wawrzak-Chodaczek M., Czas wolny w różnych jego aspektach, Wrocław 2000 5. Mroczkowska D., Czas wolny: refleksje dylematy, perspektywy, Warszawa 2011 Literatura uzupełniająca: 1. Jodłowska B., Pedagogika czasu wolnego – utopia czy konieczność, Kraków 2002 2. Truszkowska-Wojtkowiak M., Fenome |
Efekty uczenia się: |
EFEKTY UCZENIA SIĘ EU 1- Student posiada wiedzę o zjawisku czasu wolnego, uwarunkowaniach i czynnikach wpływających na organizację czasu wolnego EU 2-Student posiada wiedzę dotyczącą roli środowisk wychowawczych w procesie wychowania i socjalizacji w czasie wolnym EU 3-Student dokonuje analizy wzorów zachowań wolno czasowych człowieka i zagrożenia związane z pojęciem czasu wolnego EU 4- Student potrafi dokonać analizy budżetu czasu wolnego i form jego wykorzystania EU 5-Student potrafi wykorzystać metody i formy do racjonalnego spędzania czasu wolnego EU 6 - Student jest świadomy potrzeby samowychowania w zakresie efektywnego wykorzystania czasu wolnego i upowszechniania kultury czasu wolnego w środowisku społecznym |
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSOBY OCENY ( F – FORMUJĄCA, P – PODSUMOWUJĄCA) F1. Przygotowanie prezentacji na podstawie literatury przedmiotu F2. Prezentacja multimedialna pracy na zajęciach w oparciu o podręczniki i artykuły naukowe P1. Ocena za aktywność w dyskusji P2. Pisemny test zaliczeniowy FORMY OCENY – SZCZEGÓŁY EU 1 (ndst) Student legitymuje się brakiem wystarczającej wiedzy i umiejętnością wyjaśnienia pojęcia czasu wolnego i czynników warunkujących efektywne jego wykorzystanie; (dst) Student zna podstawowe zagadnienia z zakresu znajomości elementów składowych czasu wolnego oraz środowiskowych i kulturowych czynników warunkujących efektywne jego wykorzystanie; (db) Student posiada dobrą wiedzę z zakresu znajomości pojęcia czasu wolnego, potrafi typologizować definicje czasu wolnego, zanalizować zjawiska w sferze czasu wolnego oraz środowiskowe i kulturowe determinanty jego właściwej organizacji; (bdb) Student ma ugruntowaną i bardzo dobrą wiedzę z zakresu znajomości pojęcia czasu wolnego, umiejętności dotyczące rozpoznania i przeanalizowania zjawisk w sferze czasu wolnego oraz środowiskowych i kulturowych uwarunkowań jego właściwej organizacji EU 2 (ndst) Student nie ma elementarnej wiedzy o środowiskach wychowawczych i ich roli w procesie wychowania i socjalizacji; (dst) Student słabo interpretuje procesy zachodzące w środowisku życia człowieka i słabo rozumie ich rolę w procesie wychowania (db) Student ma dobrą wiedzę o środowiskach wychowawczych więziach społecznych, czynnikach środowiska warunkujących; (bdb) Student ma bardzo dobrą wiedzę o środowiskach wychowawczych więziach społecznych, czynnikach środowiska socjalizacji w czasie wolnym społeczne funkcjonowanie i rozwój człowieka warunkujących społeczne funkcjonowanie i rozwój człowieka, prezentacja multimedialna i aktywność w dyskusji EU 3 (ndst) Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania ludzkich zachowań; (dst) Student słabo potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych; (db) Student potrafi dobrze przeanalizować wzory zachowań człowieka w czasie wolnym, warunkiem zaliczenia tego modułu jest zaliczenie prezentacji multimedialnej; (bdb) Student wykazuje wysoki stopień kompetencji i umiejętności analizy determinant zachowań ludzkich, prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych EU 4 (ndst) Student wykazuje umiejętność opanowania i wykonania w stopniu podstawowym analizy budżetu czasu wolnego i form jego wykorzystania; (dst) Student tworzy w stopniu dostatecznym plan analizy budżetu czasu wolnego i i prezentuje wiedzę z zakresu znajomości form jego wykorzystania; (db) Student w dobrym stopniu dokonuje analizy i planowania budżetu czasu wolnego, zna koncepcje efektywnego spożytkowania go; (bdb) Student potrafi w wysokim stopniu samodzielnie wykonać i zaprezentować na forum grupy własny projekt zagospodarowania czasu wolnego i przeanalizować formy jego wykorzystania EU 5 (ndst) Student zna w stopniu dopuszczającym formy pożytecznego spędzania przez człowieka czasu wolnego; (dst) Student nie potrafi samodzielnie wykonać projektu w zakresie efektywnego; Student opanował w stopniu dostatecznym formy pożytecznego spędzania czasu wolnego i umiejętność organizowania czasu wolnego, wykazuje dostateczne zrozumienie; (db) Student w dobrym stopniu zna metody stosowane w pedagogice do racjonalnego spędzania czasu wolnego oraz potrafi zaprojektować zorganizowanie czasu wolnego, dobrze zna zagrożenia (bdb) Student opanował bardzo dobrą umiejętność analizy form spędzania czasu wolnego, wykazuje się wysoką znajomością motywów do pożytecznego spędzania czasu wolnego oraz umiejętnością spożytkowania czasu wolnego EU 6 (ndst) W stopniu dopuszczającym student wykazuje skłonność do samowychowania i samokształcenia w zakresie efektywnego wykorzystania czasu wolnego i w niewielkim stopniu jest świadom potrzeby upowszechniania kultury czasu wolnego w środowisku społecznym; (dst) Student w stopniu dostatecznym student jest skłonny do samowychowania i samokształcenia w związku z pożądanym i efektywnym wykorzystaniem czasu wolnego, ma dostateczną świadomość potrzeby upowszechniania kultury czasu wolnego w środowisku społecznym; (db) Student dobrze rozumie i wykazuje chęć do samowychowania i samokształcenia w zakresie efektywnego wykorzystania czasu wolnego, towarzyszy mu dobra świadomość upowszechniania kultury czasu wolnego w środowisku społecznym; (bdb) Student w wysokim stopniu przejawia skłonność do samowychowania i samokształcenia w zakresie efektywnego wykorzystania czasu wolnego, wykazuje bardzo dobrą świadomość potrzeby upowszechniania kultury czasu wolnego w środowisku społecznym |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-20 - 2017-06-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Gajda | |
Prowadzący grup: | Joanna Gajda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Gajda | |
Prowadzący grup: | Joanna Gajda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-06-12 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Gajda | |
Prowadzący grup: | Joanna Gajda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
CEL PRZEDMIOTU C1. Opanowanie przez studentów wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego C2. Kształtowanie wśród studentów umiejętności dotyczących organizacji czasu wolnego WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI 1. Student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii, turystyki, rekreacji oraz czasu wolnego 2.Student rozumie i analizuje zjawiska społeczne |
|
Pełny opis: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA EK 1- Posiada wiedzę o zjawisku czasu wolnego, uwarunkowaniach i czynnikach wpływających na organizację czasu wolnego EK 2-Student posiada wiedzę dotyczącą roli środowisk wychowawczych w procesie wychowania i socjalizacji w czasie wolnym EK 3-Student dokonuje analizy wzorów zachowań wolno czasowych człowieka i zagrożenia związane z pojęciem czasu wolnego EK 4- Student potrafi dokonać analizy budżetu czasu wolnego i form jego wykorzystania EK 5-Student potrafi wykorzystać metody i formy do racjonalnego spędzania czasu wolnego EK 6 - Student jest świadomy potrzeby samowychowania w zakresie efektywnego wykorzystania czasu wolnego i upowszechniania kultury czasu wolnego w środowisku społecznym TREŚCI PROGRAMOWE Forma zajęć – WYKŁADY 15 godzin W 1 - (1) Miejsce pedagogiki czasu wolnego wśród nauk pedagogicznych W 2 - (1) Ustalenia terminologiczne w definiowaniu czasu wolnego W 3 - (1) Funkcje wychowawcze, zdrowotne i kulturotwórcze czasu wolnego W 4 - (1) Rola środowisk wychowawczych w procesie wychowania w czasie wolnym W 5 - (1) Wychowanie do czasu wolnego jako forma kształtowania osobowości W 6 - (1) Ewolucja systemu wartości i postaw wobec zajęć w czasie wolnym W 7 - (1) Poznawcza koncepcja osobowości. Koncepcja samowychowania W8 - (1) Problemy wychowania do turystyki i rekreacji W9 - (1) Czynniki warunkujące zaangażowanie człowieka do spędzania czasu wolnego. Znaczenie zdrowotne odpoczynku W 10 - (1) Charakterystyka zachowania człowieka w czasie wolnym. Wpływ rekreacji na stany emocjonalne i samopoczucie. Zagospodarowanie czasu wolnego W 11 - (1) Współczesne formy pożytecznego spędzania czasu wolnego: turystyka, sport, filharmonia, teatr, kino, muzeum W 12 - (1) Znaczenie wychowawcze, zdrowotne i kulturotwórcze zabawy W 13 - (1) Psychologiczne bariery organizacji aktywności rekreacyjnej. Przejawy niewłaściwego spędzania czasu wolnego (agresja, przemoc, subkultury, sekty, blokowiska) W 14 - (1) Negatywne konsekwencje uzależnień od technologii informacyjnych (telewizja, gry komputerowe, Internet). Zagrożenia cyberprzestrzeni: psychiczne, moralne, społeczne) W 15 - (1) Zapobieganie przejawom niewłaściwego spędzania czasu wolnego Forma zajęć – ĆWICZENIA 30 godzin C 1 - (2) Omówienie organizacji ćwiczeń. Istota pedagogiki czasu wolnego i rekreacji w czasie wolnym C 2 - (2) Definiowanie podstawowych pojęć czasu wolnego C 3 - (2) Cele i funkcje czasu wolnego oraz jego składowe C 4 - (2) Środowiskowe i kulturowe uwarunkowania wykorzystania czasu wolnego C 5 - (3) Wychowanie do czasu wolnego a wychowanie zdrowotne C 6 - (4) Budżet czasu wolnego. Czynniki warunkujące zachowania wolno czasowe. Diagnoza form zagospodarowania budżetu czasu wolnego C 7 - (3) Wzory i formy spędzania czasu wolnego najczęściej praktykowane C 8 - (3) Instytucje kształtowania wzorców zachowań wolno czasowych C 9 - (2) Bariery w podejmowaniu aktywności wolno czasowej C 10 - (2) Przejawy niewłaściwego spędzania czasu wolnego C 11 - (3) Rola imprez turystycznych i rekreacyjnych w budżecie czasu wolnego człowieka. Podziały i rodzaje imprez rekreacyjnych C 12 - (2) Zaliczenie ćwiczeń NARZĘDZIA DYDAKTYCZNE 1. Podręczniki i publikacje naukowe 2. Sprzęt audiowizualny, rzutnik SPOSOBY OCENY ( F – FORMUJĄCA, P – PODSUMOWUJĄCA) F1. Przygotowanie prezentacji na podstawie literatury przedmiotu F2. Prezentacja multimedialna pracy na zajęciach w oparciu o podręczniki i artykuły naukowe P1. Ocena za aktywność w dyskusji P2. Pisemny test zaliczeniowy |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Pięta J. Pedagogika czasu wolnego, Almamer, WSzE, Warszawa, 2008 2. Siwiński W., Pedagogika Czasu Wolnego. AWF, Poznań 2002 3. Kwilecka M., Bezpośrednie funkcje rekreacji, Wyd. AlmaMer, Warszawa 2006 4. Kędzior J., Wawrzak-Chodaczek M., Czas wolny w różnych jego aspektach, Wrocław 2000 5. Mroczkowska D., Czas wolny: refleksje dylematy, perspektywy, Warszawa 2011 Literatura uzupełniająca: 1. Jodłowska B., Pedagogika czasu wolnego – utopia czy konieczność, Kraków 2002 2. Truszkowska-Wojtkowiak M., Fenomen czasu wolnego, Gdańsk 2012 8. PROWADZĄCY PRZEDMIOT 1. dr Joanna Gajda |
|
Uwagi: |
FORMY OCENY – SZCZEGÓŁY Efekt 1 (ndst) Student legitymuje się brakiem wystarczającej wiedzy i umiejętnością wyjaśnienia pojęcia czasu wolnego i czynników warunkujących efektywne jego wykorzystanie; (dst) Student zna podstawowe zagadnienia z zakresu znajomości elementów składowych czasu wolnego oraz środowiskowych i kulturowych czynników warunkujących efektywne jego wykorzystanie; (db) Student posiada dobrą wiedzę z zakresu znajomości pojęcia czasu wolnego, potrafi typologizować definicje czasu wolnego, zanalizować zjawiska w sferze czasu wolnego oraz środowiskowe i kulturowe determinanty jego właściwej organizacji; (bdb) Student ma ugruntowaną i bardzo dobrą wiedzę z zakresu znajomości pojęcia czasu wolnego, umiejętności dotyczące rozpoznania i przeanalizowania zjawisk w sferze czasu wolnego oraz środowiskowych i kulturowych uwarunkowań jego właściwej organizacji Efekt 2 (ndst) Student nie ma elementarnej wiedzy o środowiskach wychowawczych i ich roli w procesie wychowania i socjalizacji w czasie wolnym; (dst) Student słabo interpretuje procesy zachodzące w środowisku życia człowieka i słabo rozumie ich rolę w procesie wychowania i socjalizacji w czasie wolnym; (db) Student ma dobrą wiedzę o środowiskach wychowawczych więziach społecznych, czynnikach środowiska warunkujących społeczne funkcjonowanie i rozwój człowieka; (bdb) Student ma bardzo dobrą wiedzę o środowiskach wychowawczych więziach społecznych, czynnikach środowiska warunkujących społeczne funkcjonowanie i rozwój człowieka, prezentacja multimedialna i aktywność w dyskusji Efekt 3 (ndst) Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania ludzkich zachowań; (dst) Student słabo potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych; (db) Student potrafi dobrze przeanalizować wzory zachowań człowieka w czasie wolnym, warunkiem zaliczenia tego modułu jest zaliczenie prezentacji multimedialnej; (bdb) Student wykazuje wysoki stopień kompetencji i umiejętności analizy determinant zachowań ludzkich, prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych Efekt 4 (ndst) Student wykazuje umiejętność opanowania i wykonania w stopniu podstawowym analizy budżetu czasu wolnego i form jego wykorzystania; (dst) Student tworzy w stopniu dostatecznym plan analizy budżetu czasu wolnego i i prezentuje wiedzę z zakresu znajomości form jego wykorzystania; (db) Student w dobrym stopniu dokonuje analizy i planowania budżetu czasu wolnego, zna koncepcje efektywnego spożytkowania go; (bdb) Student potrafi w wysokim stopniu samodzielnie wykonać i zaprezentować na forum grupy własny projekt zagospodarowania czasu wolnego i przeanalizować formy jego wykorzystania Efekt 5 (ndst) Student zna w stopniu dopuszczającym formy pożytecznego spędzania przez człowieka czasu wolnego. Student nie potrafi samodzielnie wykonać projektu w zakresie efektywnego spożytkowania czasu wolnego, w minimalnym stopniu potrafi wymienić zagrożenia wynikające z niewłaściwego wypełniania czasu wolnego; (dst) Student opanował w stopniu dostatecznym formy pożytecznego spędzania czasu wolnego i umiejętność organizowania czasu wolnego, wykazuje dostateczne zrozumienie oznak płynących z nieprawidłowego gospodarowania czasem wolnym i wykazał się dostateczną wiedzą w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom płynącym z nieprawidłowego spędzania czasu wolnego; (db) Student w dobrym stopniu zna metody stosowane w pedagogice do racjonalnego spędzania czasu wolnego oraz potrafi zaprojektować zorganizowanie czasu wolnego, dobrze zna zagrożenia wynikające z nieprawidłowego gospodarowania czasu wolnego, dobrze potrafi zapobiec przejawom niewłaściwego spędzania czasu wolnego; (bdb) Student opanował bardzo dobrą umiejętność analizy form spędzania czasu wolnego, wykazuje się wysoką znajomością motywów do pożytecznego spędzania czasu wolnego oraz umiejętnością przygotowania człowieka do aktywnego i samodzielnego wypełniania czasu wolnego, różnorodną działalnością rekreacyjną, wskazuje na zagrożenia i oznaki płynące z nieprawidłowego gospodarowania czasem wolnym oraz potrafi zapobiec przejawom nieprawidłowego spędzania czasu wolnego Efekt 6 (ndst) W stopniu dopuszczającym student wykazuje skłonność do samowychowania i samokształcenia w zakresie efektywnego wykorzystania czasu wolnego i w niewielkim stopniu jest świadom potrzeby upowszechniania kultury czasu wolnego w środowisku społecznym; (dst) W stopniu dostatecznym student jest skłonny do samowychowania i samokształcenia w związku z pożądanym i efektywnym wykorzystaniem czasu wolnego, ma dostateczną świadomość potrzeby upowszechniania kultury czasu wolnego w środowisku społecznym; (db) Student dobrze rozumie i wykazuje chęć do samowychowania i samokształcenia w zakresie efektywnego wykorzystania czasu wolnego, towarzyszy mu dobra świadomość upowszechniania kultury czasu wolnego w środowisku społecznym; (bdb) Student w wysokim stopniu przejawia skłonność do samowychowania i samokształcenia w zakresie efektywnego wykorzystania czasu wolnego, wykazuje bardzo dobrą świadomość potrzeby upowszechniania kultury czasu wolnego w środowisku społecznym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-06-10 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Gajda | |
Prowadzący grup: | Joanna Gajda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
CEL PRZEDMIOTU C1.Opanowanie przez studentów wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego C2. Kształtowanie wśród studentów umiejętności dotyczących organizacji czasu wolnego |
|
Pełny opis: |
WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI 1. Student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii, turystyki, rekreacji oraz czasu wolnego 2.Student rozumie i analizuje zjawiska społeczne |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA I UZUPEŁNIAJĄCA Literatura podstawowa: 1. Pięta J. Pedagogika czasu wolnego, Almamer, WSzE, Warszawa, 2008 2. Siwiński W., Pedagogika Czasu Wolnego. AWF, Poznań 2002 3. Kwilecka M., Bezpośrednie funkcje rekreacji, Wyd. AlmaMer, Warszawa 2006 4. Kędzior J., Wawrzak-Chodaczek M., Czas wolny w różnych jego aspektach, Wrocław 2000 5. Mroczkowska D., Czas wolny: refleksje dylematy, perspektywy, Warszawa 2011 Literatura uzupełniająca: 1. Jodłowska B., Pedagogika czasu wolnego – utopia czy konieczność, Kraków 2002 2. Truszkowska-Wojtkowiak M., Fenomen czasu wolnego, Gdańsk 2012 |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.