Politechnika Częstochowska - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prognozowanie w przedsiębiorstwie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ-Z-D1-PwP-05
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prognozowanie w przedsiębiorstwie
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy: WZ Przedmiotu obowiązkowe - Zarządzanie I st. sem. 5 PZMSP
WZ Przedmiotu obowiązkowe - Zarządzanie I st. sem. 5 ZDMP
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

CEL PRZEDMIOTU

C1. Poznanie podstawowych zagadnień dotyczących procesu prognozowania i symulacji

w przedsiębiorstwie.

C2. Zdobycie wiedzy na temat wykorzystania wybranych metod do wyznaczania prognoz. Osiągnięcie praktycznych umiejętności budowy modeli symulacyjnych. Poznanie obszarów zastosowań symulacji i prognozowania niematematycznego.

WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI

1. Student potrafi wyjaśnić podstawowe zagadnienia z zakresu statystyki.

2. Student potrafi wyjaśnić podstawowe zagadnienia z zakresu ekonometrii.

3. Student zna ogólne kwestie dotyczące zarządzania przedsiębiorstwem na rynku.

4. Student potrafi korzystać z podstawowych programów komputerowych.

5. Student posiada umiejętność analizowania składowych szeregu czasowego.

6. Student posiada umiejętność analityczne oraz wykrywania nowych faktów.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

W1- (2)Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawianie podstawowych pojęć z zakresu przewidywania, wnioskowania, prognozowania. Charakterystyka danych oraz zmiennych wykorzystywanych w prognozowaniu

W2- (2)Charakterystyka zjawisk zachodzących w procesie prognozowania. Prezentacja podstaw prognozowania, funkcji prognozowania, klasyfikacji prognoz

W3- (2)Omówienie oraz prezentacja danych wykorzystywanych w prognozowaniu.

W 4- (2)Przegląd metod prognozowania.

W5, W6, W7, W8, - (8) Prezentacja metod analizy i prognozowania szeregów czasowych.

W9- (2) Omówienie istoty scenariusza jako jednej z metod prognozowania.

W10- (2) Prezentacja i omówienie etapów prognozowania.

W11- (2) Przedstawienie istoty symulacji w ekonomii- jej zastosowanie oraz przebieg.

W12, W13- (4) Zarys problemów prognozowania w przedsiębiorstwie.

W14- (2) Omówienie istoty prognozy makrootoczenia przedsiębiorstwa.

W15- (2) Przedstawienie istoty prognozy mikrootoczenia przedsiębiorstwa.

C 1- (1) Zajęcia wprowadzające – zasady wykonywania ćwiczeń, przedstawienie podstawowych zagadnień i terminów z wiązanych z tematyką, wprowadzenie do oprogramowania, regulamin pracowni komputerowej.

C 2, C3- (2) Wprowadzenie do symulacyjnej gry decyzyjnej - KREZUS. Sporządzenie sprawozdania z przeprowadzonej gry decyzyjnej.

C 4- (1) Zastosowanie metody naiwnej do wyznaczenia prognozy- ćwiczenia rachunkowe przy zastosowaniu programu Microsoft Office Excel.

C 5, C 6, C 7- (3) Zastosowanie modeli średniej ruchomej prostej do wyznaczania prognoz- ćwiczenia rachunkowe przy zastosowaniu programu Microsoft Office Excel.

C 8, C 9, C 10 - (3) Zastosowanie modeli średniej ruchomej ważonej do wyznaczania prognoz- ćwiczenia rachunkowe przy zastosowaniu programu Microsoft Office Excel.

C 11, C 12 (2) Wprowadzenie do symulacyjnej gry decyzyjnej TEES 2.

C 13, C 14 – (2) Istota metod heurystycznych wykorzystywanych w procesie prognozowania.

C 15- (1) Sprawdzenie wiadomości

Literatura:

1. Dittmann P., Szabela-Pasierbińska E., Dittmann I., Szpulak A.: Prognozowanie w zarządzaniu sprzedażą i finansami przedsiębiorstwa. Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Warszawa 2011,

2. Dittmann P.:Prognozowanie w przedsiębiorstwie. Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Warszawa 2008,

3. Dittmann P.:Prognozowanie w przedsiębiorstwie. Metody i ich zastosowanie. Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna, Warszawa 2008, wydanie 4,

4. Dittmann P., Szabela-Pasierbińska E., Dittmann I., Szpulak A.: Prognozowanie

w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Kraków 2009,

5. Cieślak M.(red. nauk.) Prognozowanie gospodarcze, Wydawnictwo PWN Warszawa 2004,

6. Zeliaś A., Pawełek B., Wanat S.: Prognozowanie ekonomiczne, Wydawnictwo PWN Warszawa 2004,

7. P. Dittman.: Prognozowanie w przedsiębiorstwie Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna, Warszawa 2004,

8. Gajda J.: Prognozowanie i symulacja a decyzje gospodarcze, Wydawnictwo CH. Beck, Warszawa 2001.

Uzupełniająca:

1. Guzik B., Appenzeller D., Jurek W.: Prognozowanie i symulacje. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2005,

2. Błaszczuk D.: Wstęp do prognozowania i symulacji, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2006.

Efekty uczenia się:

EK 1- Student potrafi wyjaśnić teoretyczne zagadnienia dotyczące prognozy, wnioskowania, prognozowanych zjawisk, podstaw prognozowania.

EK 2- Student potrafi opisać funkcje i klasyfikację prognoz oraz etapy procesu prognozowania.

EK 3- Student posiada umiejętność wyznaczenia prognozy wybranymi metodami oraz oceny jej dopuszczalności jak również weryfikacji.

EK 4- Student posiada wiedzę na temat istoty symulacji w ekonomii oraz jej zastosowania.

Metody i kryteria oceniania:

SPOSOBY OCENY ( F – FORMUJĄCA, P – PODSUMOWUJĄCA)

F1. Sprawność w rozwiązywaniu zadań rachunkowych na zajęciach.

F2. Sprawozdania z przeprowadzonych gier symulacyjnych.

F3. Aktywność na zajęciach.

F4. Frekwencja na zajęciach.

P1. Kolokwium z zadań rachunkowych przy wykorzystaniu komputera i programu Microsoft Office Excel.

P2. Pisemna odpowiedź na pytania dotyczące teoretycznych aspektów prognozowania i symulacji.

EK 1 (ndst) Student nie potrafi wyjaśnić teoretycznych zagadnień dotyczących prognozy, wnioskowania, prognozowanych zjawisk oraz podstaw prognozowania. (dst) Student potrafi wyjaśnić teoretyczne zagadnienia dotyczące prognozy, wnioskowania, prognozowanych zjawisk, podstaw prognozowania. (db) Student potrafi wyjaśnić teoretyczne zagadnienia dotyczące prognozy, wnioskowania, prognozowanych zjawisk, podstaw prognozowania. Potrafi zaprezentować co najmniej jeden przykład i krótko go scharakteryzować. (bdb) Student potrafi wyjaśnić teoretyczne zagadnienia dotyczące prognozy, wnioskowania, prognozowanych zjawisk, podstaw prognozowania. Potrafi zaprezentować co najmniej jeden przykład i krótko go scharakteryzować jak również przeanalizować i dokonać porównania.

EK 2 (ndst) Student nie potrafi opisać funkcji i klasyfikacji prognoz oraz etapów procesu prognozowania. (dst) Student potrafi opisać funkcje i klasyfikację prognoz oraz etapy procesu prognozowania. (db) Student potrafi opisać funkcje i klasyfikację prognoz oraz etapy procesu prognozowania. Potrafi zaprezentować dla każdej funkcji i etapu przykłady jak również dokonać ich charakterystyki. (bdb) Student potrafi opisać funkcje i klasyfikację prognoz oraz etapy procesu prognozowania. Potrafi zaprezentować dla każdej funkcji i etapu przykłady jak również dokonać ich charakterystyki, analizy oraz porównania.

EK 3 (ndst) Student nie posiada umiejętności wyznaczenia prognozy wybranymi metodami oraz oceny jej dopuszczalności jak również weryfikacji.(dst) Student posiada umiejętność wyznaczenia prognozy metodą naiwną oraz oceny jej dopuszczalności jak również weryfikacji. (db) Student posiada umiejętność wyznaczenia prognozy metodą naiwną, średnią ruchomą ważoną. Potrafi również ocenić oraz zweryfikować wyznaczone prognozy. (bdb) Student posiada umiejętność wyznaczenia prognozy metodą naiwną, średnią ruchomą ważoną, średnią ruchomą prostą. Potrafi również ocenić oraz zweryfikować wyznaczone prognozy.

EK 4 (ndst) Student nie posiada wiedzy na temat istoty symulacji w ekonomii oraz jej zastosowania. (dst) Student posiada wiedzę na temat istoty symulacji w ekonomii oraz jej zastosowania. Potrafi rozróżnić rodzaje modeli symulacyjnych. (db) Student posiada wiedzę na temat istoty symulacji w ekonomii oraz jej zastosowania. Potrafi rozróżnić rodzaje modeli symulacyjnych jak również zaprezentować wady oraz ich zalety. (bdb) Student posiada wiedzę na temat istoty symulacji w ekonomii oraz jej zastosowania. Potrafi rozróżnić rodzaje modeli symulacyjnych jak również zaprezentować wady oraz ich zalety. Ponadto posiada wiedzę na temat schematu przebiegu symulacji w praktyce.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-03 - 2017-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: zaliczenia lub końcowy przedmiotu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-02 - 2018-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: zaliczenia lub końcowy przedmiotu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: Ilona Pawełoszek
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: zaliczenia lub końcowy przedmiotu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

CEL PRZEDMIOTU

C1. Poznanie podstawowych zagadnień dotyczących procesu prognozowania i symulacji

w przedsiębiorstwie.

C2. Zdobycie wiedzy na temat wykorzystania wybranych metod do wyznaczania prognoz. Osiągnięcie praktycznych umiejętności budowy modeli symulacyjnych. Poznanie obszarów zastosowań symulacji i prognozowania niematematycznego.

Pełny opis:

WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI

1. Student potrafi wyjaśnić podstawowe zagadnienia z zakresu statystyki.

2. Student potrafi wyjaśnić podstawowe zagadnienia z zakresu ekonometrii.

3. Student zna ogólne kwestie dotyczące zarządzania przedsiębiorstwem na rynku.

4. Student potrafi korzystać z podstawowych programów komputerowych.

5. Student posiada umiejętność analizowania składowych szeregu czasowego.

6. Student posiada umiejętność analityczne oraz wykrywania nowych faktów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Gajda J.: Prognozowanie i symulacje w ekonomii i zarządzaniu, Wydawnictwo CH. Beck, Warszawa 2017

2. Dittmann P., Szabela-Pasierbińska E., Dittmann I., Szpulak A.: Prognozowanie w zarządzaniu sprzedażą i finansami przedsiębiorstwa. Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Warszawa 2011,

3. Dittmann P.: Prognozowanie w przedsiębiorstwie. Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Warszawa 2008,

4. Dittmann P.: Prognozowanie w przedsiębiorstwie. Metody i ich zastosowanie. Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna, Warszawa 2008, wydanie 4,

5. Dittmann P., Szabela-Pasierbińska E., Dittmann I., Szpulak A.: Prognozowanie

w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Kraków 2009,

6. Cieślak M.(red. nauk.) Prognozowanie gospodarcze, Wydawnictwo PWN Warszawa 2005,

7. Dittmann P.: Prognozowanie w przedsiębiorstwie. Metody i ich zastosowanie, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2016,

8. Zagdański A., Suchwałko A.: Analiza i prognozowanie szeregów czasowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016,

9. Zeliaś A., Pawełek B., Wanat S.: Prognozowanie ekonomiczne. Teoria przykłady zadania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Literatura uzupełniająca:

1. Tetlock Philip E., Gardner D.: Superprognozowanie. Sztuka i nauka prognozowania, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2017

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

CEL PRZEDMIOTU

C1. Poznanie podstawowych zagadnień dotyczących procesu prognozowania i symulacji

w przedsiębiorstwie.

C2. Zdobycie wiedzy na temat wykorzystania wybranych metod do wyznaczania prognoz. Osiągnięcie praktycznych umiejętności budowy modeli symulacyjnych. Poznanie obszarów zastosowań symulacji i prognozowania niematematycznego.

Pełny opis:

WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI

1. Student potrafi wyjaśnić podstawowe zagadnienia z zakresu statystyki.

2. Student potrafi wyjaśnić podstawowe zagadnienia z zakresu ekonometrii.

3. Student zna ogólne kwestie dotyczące zarządzania przedsiębiorstwem na rynku.

4. Student potrafi korzystać z podstawowych programów komputerowych.

5. Student posiada umiejętność analizowania składowych szeregu czasowego.

6. Student posiada umiejętność analityczne oraz wykrywania nowych faktów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Gajda J.: Prognozowanie i symulacje w ekonomii i zarządzaniu, Wydawnictwo CH. Beck, Warszawa 2017

2. Dittmann P., Szabela-Pasierbińska E., Dittmann I., Szpulak A.: Prognozowanie w zarządzaniu sprzedażą i finansami przedsiębiorstwa. Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Warszawa 2011,

3. Dittmann P.: Prognozowanie w przedsiębiorstwie. Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Warszawa 2008,

4. Dittmann P.: Prognozowanie w przedsiębiorstwie. Metody i ich zastosowanie. Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna, Warszawa 2008, wydanie 4,

5. Dittmann P., Szabela-Pasierbińska E., Dittmann I., Szpulak A.: Prognozowanie

w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Kraków 2009,

6. Cieślak M.(red. nauk.) Prognozowanie gospodarcze, Wydawnictwo PWN Warszawa 2005,

7. Dittmann P.: Prognozowanie w przedsiębiorstwie. Metody i ich zastosowanie, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2016,

8. Zagdański A., Suchwałko A.: Analiza i prognozowanie szeregów czasowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016,

9. Zeliaś A., Pawełek B., Wanat S.: Prognozowanie ekonomiczne. Teoria przykłady zadania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Literatura uzupełniająca:

1. Tetlock Philip E., Gardner D.: Superprognozowanie. Sztuka i nauka prognozowania, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2017

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

CEL PRZEDMIOTU

C1. Poznanie podstawowych zagadnień dotyczących procesu prognozowania i symulacji

w przedsiębiorstwie.

C2. Zdobycie wiedzy na temat wykorzystania wybranych metod do wyznaczania prognoz. Osiągnięcie praktycznych umiejętności budowy modeli symulacyjnych. Poznanie obszarów zastosowań symulacji i prognozowania niematematycznego.

Pełny opis:

WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI

1. Student potrafi wyjaśnić podstawowe zagadnienia z zakresu statystyki.

2. Student potrafi wyjaśnić podstawowe zagadnienia z zakresu ekonometrii.

3. Student zna ogólne kwestie dotyczące zarządzania przedsiębiorstwem na rynku.

4. Student potrafi korzystać z podstawowych programów komputerowych.

5. Student posiada umiejętność analizowania składowych szeregu czasowego.

6. Student posiada umiejętność analityczne oraz wykrywania nowych faktów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Gajda J.: Prognozowanie i symulacje w ekonomii i zarządzaniu, Wydawnictwo CH. Beck, Warszawa 2017

2. Dittmann P., Szabela-Pasierbińska E., Dittmann I., Szpulak A.: Prognozowanie w zarządzaniu sprzedażą i finansami przedsiębiorstwa. Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Warszawa 2011,

3. Dittmann P.: Prognozowanie w przedsiębiorstwie. Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Warszawa 2008,

4. Dittmann P.: Prognozowanie w przedsiębiorstwie. Metody i ich zastosowanie. Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna, Warszawa 2008, wydanie 4,

5. Dittmann P., Szabela-Pasierbińska E., Dittmann I., Szpulak A.: Prognozowanie

w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Kraków 2009,

6. Cieślak M.(red. nauk.) Prognozowanie gospodarcze, Wydawnictwo PWN Warszawa 2005,

7. Dittmann P.: Prognozowanie w przedsiębiorstwie. Metody i ich zastosowanie, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2016,

8. Zagdański A., Suchwałko A.: Analiza i prognozowanie szeregów czasowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016,

9. Zeliaś A., Pawełek B., Wanat S.: Prognozowanie ekonomiczne. Teoria przykłady zadania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Literatura uzupełniająca:

1. Tetlock Philip E., Gardner D.: Superprognozowanie. Sztuka i nauka prognozowania, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2017

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.
ul. J.H. Dąbrowskiego 69
42-201 Częstochowa
tel: +48 (34) 3255-211 https://pcz.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-4 (2024-07-15)