Politechnika Częstochowska - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie marketingiem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ-Z-D1-ZM-05
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie marketingiem
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy: WZ Przedmiotu obowiązkowe - Zarządzanie I st. sem. 5 PZMSP
WZ Przedmiotu obowiązkowe - Zarządzanie I st. sem. 5 ZDMP
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

CEL PRZEDMIOTU

C1. Przedstawienie i omówienie podstawowych pojęć dotyczących istoty i funkcji zarządzania marketingiem

C2. Poznanie narzędzi zarządzania marketingiem w przedsiębiorstwie

C3. Umiejętność zarządzania marketingiem w przedsiębiorstwie

WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI

1. Student charakteryzuje podstawowe pojęcia z tematyki przedmiotu

2. Student umie projektować etapy działań marketingowych w przedsiębiorstwie

3. Student charakteryzuje analizy portfelowe produktów w przedsiębiorstwie

4. Student analizuje sytuację strategiczną w której znajduje się przedsiębiorstwo

5. Student charakteryzuje zakres planowania w marketingu

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

W 1- (1) Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawienie podstawowych pojęć i terminów związanych z zarządzaniem marketingiem (m.in. zarządzania, orientacji marketingowej, marketingu, marketingu mix, zarządzania marketingiem, etapów zarządzania marketingiem)

W 2- (1) Omówienie organizacji marketingu w przedsiębiorstwie. Funkcje organizacji marketingowej. Organizacja działań marketingowych oraz zadania specjalistów marketingu.

W 3- (1) Misja i rynek przedsiębiorstwa. Zakres działania przedsiębiorstwa. Planowanie strategiczne zorientowane na rynek. Segmentacja rynku i pozycjonowanie produktu.

W 4- (1) Aktywność marketingowa przedsiębiorstwa na rynku. Aktywność co do produktu, ceny, dystrybucji, promocji cz.1

W 5- (1) Aktywność marketingowa przedsiębiorstwa na rynku. Aktywność co do produktu, ceny, dystrybucji, promocji cz.2

W 6 – (1) Cele marketingowe. Strategia marketingowa przedsiębiorstwa oraz jego misja. Wprowadzenie do zagadnienia analiz portfelowych

W 7- (1) Omówienie analiz portfelowych

W 8- (1) Omówienie planowania strategii marketingowej przedsiębiorstwa, istota strategii oraz etapy budowania strategii marketingowej

W 9 - (1) Przedstawienie planu marketingowego przedsiębiorstwa

W 10- (1) Kontrola w zarządzaniu działalnością marketingową

W 11- (1) Motywowanie w zarządzaniu marketingiem

W 12- (1) Przedstawienie planowania marketingowego 1

W 13 - (1) Przedstawienie planowania marketingowego 2

W 14 - (1) Zarys zagadnienia konfliktów w marketingu.

W 15 - (1) Podsumowanie zajęć

C 1- (1) Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawienie podstawowych pojęć i terminów związanych z zarządzaniem marketingiem

C 2- (1) Wprowadzenie do projektów zaliczających przedmiot.

C 3- (1) Prezentacja przykładowych misji przedsiębiorstw. Przykłady segmentacji rynku. Praca z projektem: misja wybranego przedsiębiorstwa oraz segmentacja rynku – praca studentów w grupach.

C 4- (1) Praca projektowa: opracowanie działań w wybranym przedsiębiorstwie co do: produktu, ceny, dystrybucji oraz promocji

C 5- (1) Przykłady misji przedsiębiorstw. Określenie misji wybranych przedsiębiorstw – praca grupowa w projektach

C 6- (1) Wstęp do ćwiczenia analiz portfelowych – praca grupowa z projektem.

C 7- (1) Macierz BCG – praca z projektem

C 8- (1) Macierz GE – praca z projektem

C 9- (1) Zarys planowanie strategii marketingowej wybranego przedsiębiorstwa – praca projektowa w grupach

C 10- (1) Tworzenie planu marketingowego w wybranych przedsiębiorstwach – praca projektowa w grupach cz.1

C 11- (1) Tworzenie planu marketingowego w wybranych przedsiębiorstwach – praca projektowa w grupach cz.2

C 12- (1) Kontrola i motywowanie w przedsiębiorstwie zorientowanym marketingowo

C 13- (1) Sprawdzian testowy

C 14- (1) Prezentacja projektów

C 15- (1) Podsumowanie zajęć

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Żurawik B., Żurawik W.: Zarządzanie marketingiem w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 1996

2. Knecht Z., Zarządzanie marketingiem, Wyd. C.H. Beck, 2008

3. Frąckiewicz E. i in.: Zarządzanie marketingowe. PWE, Warszawa 2004

4. Kotler Ph., Marketing, analiza, planowania, wdrażanie i kontrola, Gebethner i S-ka, Warszawa 1994

5. Pomykalski A., Zarządzanie i planowanie marketingowe, PWN, Warszawa 2008

6. Kotler Ph., Marketing Management, Millenium edition, Prentice Hall 1999

Literatura uzupełniająca:

1. Hutt Michael, Speh Thomas: Zarządzanie marketingiem. Strategia rynku dóbr i usług przemysłowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.

2. R. Kłeczek, Strategiczne planowanie marketingowe, PWE, Warszawa 1997

Efekty uczenia się:

EK 1- Student potrafi opracować pojęcia dotyczące zarządzania marketingiem

EK 2- Student potrafi zorganizować działania marketingowe w przedsiębiorstwie

EK 3- Student potrafi przeprowadzić analizę portfelową w przedsiębiorstwie

EK 4- Student prezentuje wiedzę dotyczącą projektowania działań w ramach: produktu, ceny, dystrybucji i promocji

EK 5- Student potrafi stworzyć plan marketingowy w przedsiębiorstwie

Metody i kryteria oceniania:

SPOSOBY OCENY ( F – FORMUJĄCA, P – PODSUMOWUJĄCA)

F1. Zadania projektowe

F2. Prezentacja wykonanych zadań

P1. Egzamin pisemny

P2. Egzamin praktyczny – zadanie do wykonania, projekt badawczy

EK 1 (ndst) Student nie potrafi przedstawić podstawowych pojęć z zarządzania marketingiem (dst) Student potrafi przedstawić podstawowe pojęcia z zarządzania marketingiem własnymi słowami ale bez przykładów (db) Student potrafi przedstawić podstawowe pojęcia z zarządzania marketingiem i zaprezentować proste przykłady (bdb) Student potrafi wyjaśnić przedstawić podstawowe pojęcia z zarządzania marketingiem, podaje przykłady i cel zarządzania marketingiem.

EK 2 (ndst) Student nie potrafi zorganizować działań marketingowych w przedsiębiorstwie (dst) Student potrafi zorganizować podstawowe działania marketingowe w przedsiębiorstwie (db) Student potrafi zorganizować działania marketingowe w przedsiębiorstwie (bdb) Student potrafi zorganizować działania marketingowe w przedsiębiorstwie oraz prezentuje przykłady tych działań w odniesieniu do wybranych przedsiębiorstw

EK 3 (ndst) Student nie potrafi przeprowadzić analizy portfelowej w przedsiębiorstwie (dst) Student potrafi przeprowadzić wybraną analizę portfelową w przedsiębiorstwie (db) Student potrafi przeprowadzić wybrane dwie analizy portfelowe w przedsiębiorstwie i pokazuje przykłady na wybranym przedsiębiorstwie (bdb) Student potrafi przeprowadzić wszystkie analizy portfelowe w przedsiębiorstwie, opisuje je, przedstawia przykłady oraz prezentuje wnioski

EK 4 (ndst) Student nie posiada wiedzy dotyczącej projektowania działań w ramach: produktu, ceny, dystrybucji i promocji (dst) Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą projektowania działań w ramach wybranych elementów marketingu mix (db) Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą projektowania działań w ramach wybranych elementów marketingu mix, ocenia je i podaje własne interpretacje (bdb) Student prezentuje pełną wiedzę dotyczącą projektowania działań w ramach wszystkich elementów marketingu mix, podaje przykłady, ocenia je i podaje własne interpretacje

EK 5 (ndst) Student nie potrafi stworzyć planu marketingowego w przedsiębiorstwie. (dst) Student potrafi częściowo stworzyć plan marketingowy w przedsiębiorstwie. (db) Student potrafi częściowo stworzyć plan marketingowy w przedsiębiorstwie i podaje przykład (bdb) Student potrafi stworzyć plan marketingowy w przedsiębiorstwie, podaje przykład, prezentuje go w formie prezentacji multimedialnej, wykazuje dużą aktywność i dociekliwość.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-03 - 2017-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: zaliczenia lub końcowy przedmiotu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-02 - 2018-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: zaliczenia lub końcowy przedmiotu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: Ilona Pawełoszek
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: zaliczenia lub końcowy przedmiotu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.
ul. J.H. Dąbrowskiego 69
42-201 Częstochowa
tel: +48 (34) 3255-211 https://pcz.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-4 (2024-07-15)