Fizyka II WZ-BHP-Z1-FIZ-02
Laboratorium (LAB)
Semestr letni 2023/2024
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 12 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Efekty uczenia się: |
EU 1 – posiada wiedzę teoretyczną z zakresu fizyki, obejmującą elektryczność, magnetyzm, optykę liniową i falową, fizykę jądrową i fizykę ciała stałego, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów fizycznych występujących w przyrodzie i technice EU 2 – zna i potrafi omówić zjawiska fizyczne leżące u podstaw stosowanych metod pomiarowych, EU 3 – potrafi obsługiwać mierniki elektryczne, przyrządy pomiarowe oraz proste układy do pomiaru podstawowych wielkości fizycznych, EU 4 – umie gromadzić, przetwarzać i opracowywać dane pomiarowe, potrafi dokonać oceny dokładności pomiarów i błędów EU 5 – potrafi zinterpretować uzyskane wyniki oraz przygotować sprawozdanie z przebiegu realizacji ćwiczeń |
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSOBY OCENY ( F – FORMUJĄCA, P – PODSUMOWUJĄCA) F1. Ocena samodzielnego przygotowania się do zajęć laboratoryjnych. F2. Ocena umiejętności stosowania zdobytej wiedzy podczas wykonywania ćwiczeń. F3. Ocena wykonania raportu końcowego z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. P1. Ocena uśredniona z przygotowania się do zajęć laboratoryjnych, pracy eksperymentalnej w Laboratorium oraz za raporty końcowe z poszczególnych ćwiczeń pod względem zawartości merytorycznej oraz spełnienia wymogów formalnych stawianych sprawozdaniom z ćwiczeń wykonywanych w Laboratorium Fizyki Politechniki Częstochowskiej. * *) warunkiem uzyskania zaliczenia jest otrzymanie pozytywnych ocen ze wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych EU1 2,0 Student nie posiada wiedzy teoretycznej z zakresu fizyki, obejmującą optykę, elektryczność i magnetyzm i fizykę jądrową i fizykę ciała stałego w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów fizycznych występujących w przyrodzie i technice. 3,0 Student posiada powierzchowną wiedzę teoretyczną z zakresu fizyki, obejmującą optykę, elektryczność i magnetyzm i fizykę jądrową i fizykę ciała stałego, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów fizycznych występujących w przyrodzie i technice. 4,0 Student posiada uporządkowaną wiedzę teoretyczną z zakresu fizyki, obejmującą optykę, elektryczność i magnetyzm i fizykę jądrową i fizykę ciała stałego, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów fizycznych występujących w przyrodzie i technice. 5,0 Student posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę teoretyczną z zakresu fizyki, obejmującą optykę, elektryczność i magnetyzm i fizykę jądrową i fizykę ciała stałego, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów fizycznych występujących w przyrodzie i technice. EU 2 2,0 Student nie zna i nie potrafi omówić zjawisk fizycznych leżących u podstaw stosowanych metod pomiarowych. 3,0 Student zna i potrafi pobieżnie omówić podstawowe zjawiska fizyczne i leżące u podstaw niektórych stosowanych metod pomiarowych. 4,0 Student zna i potrafi omówić podstawowe zjawiska fizyczne leżące u podstaw niektórych stosowanych metod pomiarowych. 5,0 Student zna i potrafi w sposób wyczerpujący wyjaśnić zjawiska fizyczne leżące u podstaw stosowanych metod pomiarowych. EU3 2,0 Student nie potrafi obsługiwać mierników elektrycznych, i innych przyrządów oraz prostych układów do pomiaru podstawowych wielkości fizycznych stosowanych w trakcie realizacji przedmiotu. 3,0 Student potrafi z pomocą wykładowcy lub pracownika technicznego obsługiwać mierniki elektryczne i inne przyrządy oraz proste układy do pomiaru podstawowych wielkości fizycznych stosowanych w trakcie realizacji przedmiotu. 4,0 Student potrafi obsługiwać mierniki elektryczne i inne przyrządy oraz proste układy do pomiaru podstawowych wielkości fizycznych stosowanych w trakcie realizacji przedmiotu. 5,0 Student potrafi samodzielnie i biegle obsługiwać mierniki elektryczne i inne przyrządy oraz proste układy do pomiaru podstawowych wielkości fizycznych stosowanych w trakcie realizacji przedmiotu. EU 4 2,0 Student ma słabe umiejętności gromadzenia, przetwarzania i opracowywania danych pomiarowych, nie potrafi dokonać oceny dokładności pomiarów i błędów. 3,0 Student umie gromadzić, przetwarzać i opracowywać dane pomiarowe, słabo potrafi dokonać oceny dokładności pomiarów i błędów. 4,0 Student umie gromadzić, przetwarzać i opracowywać dane pomiarowe, potrafi samodzielnie dokonać oceny dokładności pomiarów i błędów. 5,0 Student umie gromadzić, przetwarzać i opracowywać dane pomiarowe stosując różne metody opracowania tych danych, potrafi samodzielnie dokonać oceny dokładności pomiarów i błędów. EU 5 2,0 Student nie potrafi zinterpretować uzyskanych wyników oraz przedstawić je w postaci raportu. 3,0 Student potrafi częściowo zinterpretować uzyskane wyniki oraz przedstawić je w postaci raportu. 4,0 Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki oraz przedstawić je w postaci starannie przygotowanego raportu. 5,0 Student potrafi przeprowadzić dogłębną analizę uzyskanych wyników oraz przedstawić je w postaci starannie przygotowanego raportu. |
Zakres tematów: |
Forma zajęć – LABORATORIUM – 12 godzin Studenci wykonują 6 wybranych ćwiczeń z listy: L1 – M-1: Wyznaczanie gęstości cieczy i ciał stałych za pomocą piknometru 2h L2 – M-2: Zależność okresu drgań wahadła od amplitudy 2h L3 – M-3: Wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego za pomocą wahadła rewersyjnego 2h L4 – M-4: Wyznaczanie momentu bezwładności brył za pomocą drgań skrętnych 2h L5 – M-5: Wyznaczanie momentu bezwładności żyroskopu 2h L6 – M-6: Wyznaczanie modułu sztywności drutu za pomocą wahadła torsyjnego 2h L7 – M-7: Badanie częstości drgań własnych oraz wyznaczanie prędkości dźwięku w powietrzu za pomocą rury Quinckiego 2h L8 – M-8: Wyznaczanie prędkości lotu ciała oraz strat energii mechanicznej przy pomocy wahadła balistycznego 2h L9 – C-1: Badanie zależności współczynnika lepkości cieczy od temperatury 2h L10 – C-2: Pomiar napięcia powierzchniowego cieczy metodą odrywania 2h FL11 – C-3: Wyznaczanie stosunku cp/cv dla powietrza metodą Clementa-Desormesa 2h L12 – C-4: Wyznaczanie ciepła topnienia lodu 2h L13 – C-5: Wyznaczanie ciepła parowania wody metodą kalorymetryczną 2h L14 – C-6: Wyznaczanie sprawności cieplnej grzejnika elektrycznego 2h L15 – C-7: Sprawdzanie prawa barometrycznego 2h L16 – O-1: Wyznaczanie współczynnika załamania światła za pomocą spektrometru 2h L17 – O-2: Wyznaczanie współczynnika załamania światła dla ciał stałych i cieczy za pomocą refraktometru Pulfricha 2h L18 – O-3: Wyznaczanie ogniskowych soczewek za pomocą metody Bessela 2h L19 – O-4: Badanie wad soczewek 2h L20 – O-5: Wyznaczanie długości fali światła diody laserowej i stałej siatki dyfrakcyjnej 2h L21 – O-6: Wyznaczanie długości fal podstawowych barw w widmie światła białego za pomocą siatki dyfrakcyjnej 2h L22 – O-7: Pomiar promienia krzywizny soczewki płasko-wypukłej metodą pierścieni Newtona 2h L23 – O-8: Badanie widm optycznych za pomocą spektrometru 2h L24 – O-9: Wyznaczanie stężenia cukru za pomocą polarymetru Plr-1 2h L25 – O-10: Pomiar prędkości światła 2h L26 – O-11: Wyznaczanie stałej Verdeta 2h L27 – O-12: Wyznaczanie stałej Kerra 2h L28 – O-13: Sprawdzanie prawa Malusa 2h L29 – E-1: Charakterystyka oporów 2h L30 – E-2: Wyznaczanie oporu elektrycznego metodą mostka Wheatstone’a 2h L31 – E-3: Sprawdzanie II prawa Kirchhoffa dla pojedynczego obwodu 2h L32 – E-4: Pomiar siły elektromotorycznej i oporu wewnętrznego akumulatorów metodą kompensacji 2h L33 – E-5: Pomiar pojemności kondensatora metodą rozładowania 2h L34 – E-6: Wyznaczanie pojemności kondensatora metodą mostkową 2h L35 – E-7: Wyznaczanie współczynnika indukcji własnej L cewki 2h L36 – E-8: Indukcja wzajemna 2h L37 – E-9: Drgania relaksacyjne 2h L38 – E-10: Wyznaczanie równoważnika elektrochemicznego miedzi i stałej Faradaya 2h L39 – E-11: Pomiar częstości drgań generatora przy użyciu oscylografu katodowego 2h L40 – E-12: Badanie charakterystyki złącza p-n 2h L41 – E13: Badanie charakterystyk statycznych tranzystora 2h L42 – E-14: Wyznaczanie szybkości wyjściowej elektronów 2h L43 – E-15: Wyznaczanie składowej poziomej natężenia pola magnetycznego ziemi metodą Gaussa 2h L44 – E-16: Wyznaczanie wymiaru fraktalnego w procesie elektrolizy 2h L45 – E-17: Wyznaczanie stałej dielektrycznej różnych materiałów 2h L46 – E-18: Wyznaczanie sił działających na przewodnik z prądem umieszczony w polu magnetycznym 2h |
Metody dydaktyczne: |
NARZĘDZIA DYDAKTYCZNE 1. wykłady z demonstracjami zjawisk fizycznych, z wykorzystaniem środków audiowizualnych oraz prezentacji multimedialnych 2. stanowiska aparatury pomiarowej będącej na wyposażeniu laboratoriów studenckich Instytutu Fizyki 3. przyrządy pomiarowe 4. instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych 5. pakiety użytkowe Microsoft Office, Origin i Corel |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda niedziela, 15:40 - 18:05,
(sala nieznana)
|
Jakub Rzącki | 21/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.