Efekty uczenia się: |
EU 1 – Student zna, analizuje i rozróżnia poszczególne zjawiska i procesy ekonomiczne. Student rozpoznaje, definiuje, klasyfikuje i rozumie pojęcia związane z mikroekonomią. Zna podstawowe formuły i stosowane metody badawcze oraz poprawnie interpretuje uzyskane wyniki.
EU 2 – Student zna, rozumie i analizuje zjawisko popytu rynkowego, rolę konsumenta na rynku oraz wykorzystuje znajomość teorii konsumenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności i determinantów decyzji podejmowanych przez konsumenta. Student poprawnie interpretuje wyniki rozwiązywanych zadań i analiz z tego zakresu.
EU 3 - Student zna, rozumie i analizuje zjawisko podaży rynkowej, rolę producenta na rynku oraz wykorzystuje znajomość teorii producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności i determinantów decyzji podejmowanych przez producenta. Student poprawnie interpretuje wyniki rozwiązywanych zadań i analiz z tego zakresu.
EU 4 – Student zna formy konkurencyjne rynków: konkurencję doskonałą, konkurencję monopolistyczną, oligopol i monopol. Rozumie mechanizm rynkowy i analizuje warunki osiągania równowagi rynkowej. Student poprawnie interpretuje wyniki rozwiązywanych zadań i analiz z tego zakresu.
|
Metody i kryteria oceniania: |
F1. Ocena pracy indywidualnej i pracy w grupach – analiza i interpretacja studiów przypadków, zadań rachunkowych oraz problemowych.
P1. Pisemny sprawdzian z opanowania materiału teoretycznego wraz z zadaniami rachunkowymi.
Efekt 1
2,0 - Student nie zna zjawisk i procesów ekonomiczne. Student nie rozpoznaje i nie definiuje podstawowych pojęć mikroekonomicznych. 3,0 - Student zna i rozróżnia poszczególne zjawiska i procesy ekonomiczne. Zna podstawowe Student rozpoznaje i definiuje podstawowe pojęcia mikroekonomiczne. 4,0 - Student zna, analizuje i rozróżnia poszczególne zjawiska i procesy ekonomiczne. Student rozpoznaje, definiuje, klasyfikuje i pojęcia związane z mikroekonomią. Zna podstawowe formuły i stosowane metody badawcze. Student zna, analizuje i rozróżnia poszczególne zjawiska i procesy ekonomiczne. Student rozpoznaje, definiuje, klasyfikuje i rozumie pojęcia związane z mikroekonomią. Zna podstawowe formuły i stosowane metody badawcze oraz poprawnie interpretuje uzyskane wyniki.
Efekt 2
2,0 - Student nie zna zjawiska popytu rynkowego, roli konsumenta na rynku ani podstaw teorii konsumenta. 3,0 - Student zna i rozumie zjawisko popytu rynkowego, rolę konsumenta na rynku oraz zna podstawy teorii konsumenta. 4,0 - Student zna i rozumie zjawisko popytu rynkowego, rolę konsumenta na rynku oraz wykorzystuje znajomość teorii konsumenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności i determinantów decyzji podejmowanych przez konsumenta. 5, 0 - Student zna, rozumie i analizuje zjawisko popytu rynkowego, rolę konsumenta na rynku oraz wykorzystuje znajomość teorii konsumenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności i determinantów decyzji podejmowanych przez konsumenta. Student poprawnie interpretuje wyniki rozwiązywanych zadań i analiz z tego zakresu.
Efekt 3
2,0 - Student nie zna zjawiska podaży rynkowej, roli producenta na rynku ani podstaw teorii producenta. 3,0 - Student zna i rozumie zjawisko podaży rynkowej, rolę producenta na rynku oraz podstawy teorii producenta. 4,0 - Student zna i rozumie zjawisko podaży rynkowej, rolę producenta na rynku oraz wykorzystuje znajomość teorii producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności i determinantów decyzji podejmowanych przez producenta. 5, 0 - Student zna, rozumie i analizuje zjawisko podaży rynkowej, rolę producenta na rynku oraz wykorzystuje znajomość teorii producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności i determinantów decyzji podejmowanych przez producenta. Student poprawnie interpretuje wyniki rozwiązywanych zadań i analiz z tego zakresu.
Efekt 4
2,0 - Student nie zna podstawowych informacji dotyczących form konkurencyjnych rynków: konkurencji doskonałej, konkurencji monopolistycznej, oligopolu i monopolu. 3,0 - Student zna formy konkurencyjne rynków: konkurencję doskonałą, konkurencję monopolistyczną, oligopol i monopol. 4,0 - Student zna formy konkurencyjne rynków: konkurencję doskonałą, konkurencję monopolistyczną, oligopol i monopol. Rozumie i w podstawowym zakresie analizuje warunki osiągania równowagi. 5, 0 - Student zna formy konkurencyjne rynków: konkurencję doskonałą, konkurencję monopolistyczną, oligopol i monopol. Rozumie i analizuje warunki osiągania równowagi. Student poprawnie interpretuje wyniki rozwiązywanych zadań i analiz z tego zakresu.
|
Zakres tematów: |
C 1 – Wprowadzenie do ekonomii i mikroekonomii. Proces gospodarowania. Czynniki produkcji. 2h
C 2 - Ograniczoność zasobów a decyzje ekonomiczne. Racjonalność gospodarcza. Konieczność dokonywania wyborów, korzyści i koszty. Zasada optymalizacji decyzji. 2h
C 3 - Ogólna charakterystyka gospodarki rynkowej. Elementy rynku: popyt, podaż, cena. 2h
C 4 - Popyt, prawo popytu, czynniki wpływające na rozmiary popytu. 2h
C 5 - Podaż, prawo podaży, czynniki wpływające na rozmiary podaży. 2h
C 6 - Cena równowagi - model statyczny (równowaga rynkowa przypadki szczególne, równowaga rynkowa w praktyce, równowaga rynkowa - statyka porównawcza). 2h
C 7 - Cena równowagi - model dynamiczny (o wahaniach: tłumionych, wybuchowych, doskonałych). 2h
C 8 - Elastyczność cenowa popytu. Elastyczność a przychody przedsiębiorstw. Przychód całkowity, przeciętny i marginalny. 2h
C 9 - Elastyczność dochodowa popytu. Dobra: normalne i podrzędne, podstawowe i luksusowe. Prawo oraz krzywe Engla. Elastyczność mieszana popytu. Elastyczność cenowa podaży. 2h
C 10 - Teoria konsumenta. Ograniczenie budżetu, optimum konsumenta, zmiany dochodów konsumenta, zmiany cen dóbr. 2h
C 11 - Formy własności. Rodzaje spółek. 2h
C 12 - Podstawy decyzji ekonomicznych producenta. Funkcja produkcji w krótkim i długim okresie. Produkt całkowity, przeciętny i marginalny. Prawo malejących przychodów. 2h
C 13 - Koszty produkcji oraz ich klasyfikacja. Funkcje kosztów produkcji. Koszty: stałe, zmienne, całkowite, marginalne. 2h
C 14 – Podstawowe struktury rynkowe - konkurencja doskonała, konkurencja monopolistyczna, oligopol, monopol. 2h
C 15 – Sprawdzian wiadomości. 2h
|