Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. M. Nasiłowski, System rynkowy. Podstawy mikro- i makroekonomii, Key Text, Warszawa 2016.
2. D. Begg, Begg, S. Fischer, R. Dornbusch, Makroekonomia, PWE, Warszawa 2014
3. B. Czarny: Podstawy ekonomii. PWE, Warszaw., 2011.
Literatura uzupełniająca:
1. P. Samuelson, W. Nordhaus, Ekonomia, Rebis, Poznań 2017.
2. Begg D., Vernasca G., Fisher S., Dornbush R., Makroekonomia, PWE, Warszawa 2014.
3. Lemańska-Majdzik A., Sipa M., Makroekonomia - materiały dydaktyczne dla studentów, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2010.
4. Skibiński A., Sipa M., Labour Force of the Visegrád Group Countries in the Context of Demographic Changes - Selected Aspects, 6th International Conference on Management, Finance & Entrepreneurship, Turcja, Istanbul 2015, s. 111-120.
5. Sipa M., Diversification of Indexes Determining Innovation of Economies - the Visegrad Group Countries, Hradec Economic Days 2015. Vol.5 (red.) JEDLICKA Pavel, Gaudeamus, Hradec Kralove 2015, s. 174-181.
Publikacje zwarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej, w przypadku ich braku możliwość wypożyczenia międzybibliotecznego
|
Metody i kryteria oceniania: |
P2. Egzamin pisemny lub ustny z możliwością ustnego uzupełnienia odpowiedzi.
EU1:
2,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia, w stopniu mniejszym niż 60% punktów
3,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia osiągając przynajmniej 60% punktów
4,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia osiągając przynajmniej 80% punktów
5,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia osiągając co najmniej 98% punktów
EU2
2,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia, w stopniu mniejszym niż 60% punktów
3,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia osiągając przynajmniej 60% punktów
4,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia osiągając przynajmniej 80% punktów
5,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia osiągając co najmniej 98% punktów
EU3:
2,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia, w stopniu mniejszym niż 60% punktów
3,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia osiągając przynajmniej 60% punktów
4,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia osiągając przynajmniej 80% punktów
5,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia osiągając co najmniej 98% punktów
EU4:
2,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia, w stopniu mniejszym niż 60% punktów
3,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia osiągając przynajmniej 60% punktów
4,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia osiągając przynajmniej 80% punktów
5,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w tym efekcie kształcenia osiągając co najmniej 98% punktów
|
Zakres tematów: |
W 1 – Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii. Makro- a mikroekonomia. Ekonomia jako nauka. Przedmiot zainteresowania ekonomii. Czynniki produkcji. Krzywa możliwości produkcyjnych i koszt alternatywny. 2h
W2 – Podstawowe zależności agregatowe. Funkcja konsumpcji i oszczędności. Inwestycje. 1h
W 3 - Główne nurty współczesnej ekonomii. Równowaga makroekonomiczna. 1h
W 4 - Mierzenie produktu i dochodu narodowego. Problemy pomiaru gospodarki. Determinanty dochodu narodowego. Tworzenie i podział dochodu narodowego. 2h
W 5 – Inflacja, jako problem makroekonomiczny. Teoria zatrudnienia i bezrobocia. Polityka państwa na rynku pracy. Rynek pracy w wymiarze makroekonomicznym. 2h
W 6 - Rola państwa w gospodarce. Podstawowe problemy polityki gospodarczej. Budżet państwa. Podatki i wydatki budżetowe a dochód narodowy. Deficyt budżetowy i jego finansowanie. 2h
W 7 – Polityka pieniężna. Rola Banku Centralnego w kontroli podaży pieniądza. Równowaga na rynku pieniądza. 2h
W 8 - Gospodarka otwarta: bilans płatniczy kraju, znaczenie handlu zagranicznego w krótkim i długim okresie. Kursy walut i ich związek z bilansem płatniczym kraju. 2h
W 9 - Czynniki wzrostu gospodarczego. Cykl koniunkturalny. Podsumowanie całego materiału. 1h
|