Politechnika Częstochowska - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Business-to business-marketing

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ-QPM-D1-BBM-02
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Business-to business-marketing
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy: WZ Przedmioty obowiązkowe QPM sem 2
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Skrócony opis: (tylko po angielsku)

C1. Understanding the basic issues of functioning the B2B market.

C2. Ability to create marketing strategies for B2B entities.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

1. Basic knowledge of market functioning.

2. Basic knowledge of micro- and macro-economy.

3. Basic knowledge of management and entrepreneurship issues.

Literatura: (tylko po angielsku)

Basic resources:

1. C.Hackley, Advertising and Promotion, Sage, 2005.

2. J.Egan, Relationship Marketing, Pearson, 2011

3. G.Elliot, S.Rundle, D.Waller, Marketing, J.Willey&Sons, 2012

Supplementary resources:

1. O.Lingqvist, C. Lun Plotkin, J. Stanley, The B2B Customer Decision Journey: The Route To Increased

Sales (https://www.forbes.com/sites/mckinsey/2013/04/24/the-b2b-customer-decision-journey-theroute-to-increased-sales/#234023064c67)

2. The Impact of the Digital World on Management and Marketing (pod red. G.Mazurek, J.Tkaczyk), Kozminski University, 2016

3. K.Bachnik, Consumer Behaviour: Implications for Marketing, SGH, 2016.

Efekty uczenia się: (tylko po angielsku)

EU 1 - Student can present the purchase procedures in organisations.

EU 2 – Student can design a methodology for specific research purpose.

EU 3 - Student can segment the B2B market.

EU 4 - Student is able to prepare a marketing strategy for the enterprise operating in the B2B sector

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

F1. Evaluation of the implementation tasks in the classroom.

F2. Evaluation of the projects prepared by students.

P1. Final test.

EU 1:

2,0 - Student can’t present the purchase procedures in organisations.

3,0 - Student can present the purchase procedures in organisations.

4,0 - Student can present the purchase procedures in organisations and indicate members of

5,0 - Student can present the purchase procedures in organisations and

indicate members of

EU2:

2,0 - Student can’t create methodology for particular research purpose.

3,0 - Student can create methodology for particular research purpose.

4,0 - Student can create methodology for particular research purpose

5,0 - Student can create methodology for particular research purpose and design adequate research tool.

EU3:

2,0 - Student can’t segment the B2B market.

3,0 - Student can segment the B2B market.

4,0 - Student can segment the B2B market and indicate briefly options for

placement of an offer.

5,0 - Student can segment the B2B market and indicate options for placement of an offer

EU4:

2,0 - Student is not able to prepare a marketing strategy for the enterprise

operating in the B2B sector.

3,0 - Student is able to prepare general overview of a marketing strategy for the enterprise operating in the B2B sector.

4,0 - Student is able to prepare some parts marketing strategy for the enterprise operating in the B2B

5,0 - Student is able to prepare a complete marketing strategy for the enterprise operating in the B2B

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-06-12
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Łazorko
Prowadzący grup: Katarzyna Łazorko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis: (tylko po angielsku)

COURSE AIMS

C1. Understanding the basic issues of functioning the B2B market.

C2. Ability to create marketing strategies for B2B entities.

ENTRY REQUIREMENTS FOR KNOWLEDGE, SKILLS AND OTHER COMPETENCES

1. Basic knowledge of market functioning.

2. Basic knowledge of micro- and macro-economy.

3. Basic knowledge of management and entrepreneurship issues.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

W1- Marketing- its defining, core issues, philosophy.

W2- B2B sector characteristic

W3- B2B marketing

W4- Market research in B2B

W5- Segmentation of the B2B market

W6- Marketing strategies

W7- Marketing-mix for the B2B sector

W8- Product placement

W9-Products and their quality in the B2B sector. Life cycles of products.

W10- Price strategies and price management in B2B sector

W11- Promotion – mix

W12 – Purchase procedures in organisations. Buying centres, DMU

W13- Creation of relations during purchase processes – the role of personal selling in B2B marketing

W14- Internal marketing

W15- CSR, sustainability of business.

C1-Introduction

C2- C5 – Discussion on projects presenting marketing strategies of different B2B entities

C6, C7- Market segmentation, product placement – case studies

C8, C9- Market research - case studies

C10, C11 – Buying centers organisation - examples

C12-C14 – Presentation of projects describing marketing strategies for B2B sector

C15 - Test

Literatura: (tylko po angielsku)

Basic resources:

1. M. Hutt, T. W. Speh, Zarządzanie marketingiem. Strategia rynku dóbr i usług przemysłowych, Warszawa 1997.

2. M. Urbaniak, Marketing przemysłowy, Wydawnictwo Prawno-Ekonomiczne INFOR, Warszawa 1999.

3. T. Wojciechowski, Marketing na rynku środków produkcji, PWE, Warszawa 2003.

4. G. Golik-Górecka, Marketing business to business, Difin, Warszawa 2004.

Supplementary resources:

1. K. Fonfara, Marketing partnerski na rynku przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2004.

2. A.Kaniewska, Instrumenty wykorzystywane w strategii konkurencji na rynku dóbr przemysłowych, [w:] Marketing Przemysłowy- materiały konferencyjne, pod red. H. Mruk, Poznań 1999.

3. P.Kotler, W.Pfoertsch, Zarądzanie marką w segmencie B2B, PWN, Warszawa 2008.

4. T. Wojciechowski, Marketing dóbr produkcyjnych, Warszawa 2000.

5. M.Sławińska, E.Urbanowska-Sojkin, Zarządzanie marketingowe przedsiębiorstwem handlowym, Wyd UE, Poznań, 2001.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-06-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Łazorko
Prowadzący grup: Katarzyna Łazorko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis: (tylko po angielsku)

C1. Understanding the basic issues of functioning the B2B market.

C2. Ability to create marketing strategies for B2B entities.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

1. Basic knowledge of market functioning.

2. Basic knowledge of micro- and macro-economy.

3. Basic knowledge of management and entrepreneurship issues.

Literatura: (tylko po angielsku)

Basic resources:

1. C.Hackley, Advertising and Promotion, Sage, 2005.

2. J.Egan, Relationship Marketing, Pearson, 2011

3. G.Elliot, S.Rundle, D.Waller, Marketing, J.Willey&Sons, 2012

Supplementary resources:

1. O.Lingqvist, C. Lun Plotkin, J. Stanley, The B2B Customer Decision Journey: The Route To Increased

Sales (https://www.forbes.com/sites/mckinsey/2013/04/24/the-b2b-customer-decision-journey-theroute-to-increased-sales/#234023064c67)

2. The Impact of the Digital World on Management and Marketing (pod red. G.Mazurek, J.Tkaczyk), Kozminski University, 2016

3. K.Bachnik, Consumer Behaviour: Implications for Marketing, SGH, 2016.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-06-12
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Łazorko
Prowadzący grup: Katarzyna Łazorko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Ćwiczenia - zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis: (tylko po angielsku)

C1. Understanding the basic issues of functioning the B2B market.

C2. Ability to create marketing strategies for B2B entities.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

1. Basic knowledge of market functioning.

2. Basic knowledge of micro- and macro-economy.

3. Basic knowledge of management and entrepreneurship issues.

Literatura: (tylko po angielsku)

Basic resources:

1. C.Hackley, Advertising and Promotion, Sage, 2005.

2. J.Egan, Relationship Marketing, Pearson, 2011

3. G.Elliot, S.Rundle, D.Waller, Marketing, J.Willey&Sons, 2012

Supplementary resources:

1. O.Lingqvist, C. Lun Plotkin, J. Stanley, The B2B Customer Decision Journey: The Route To Increased

Sales (https://www.forbes.com/sites/mckinsey/2013/04/24/the-b2b-customer-decision-journey-theroute-to-increased-sales/#234023064c67)

2. The Impact of the Digital World on Management and Marketing (pod red. G.Mazurek, J.Tkaczyk), Kozminski University, 2016

3. K.Bachnik, Consumer Behaviour: Implications for Marketing, SGH, 2016.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-06-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Łazorko
Prowadzący grup: Katarzyna Łazorko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis: (tylko po angielsku)

C1. Understanding the basic issues of functioning the B2B market.

C2. Ability to create marketing strategies for B2B entities.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

1. Basic knowledge of market functioning.

2. Basic knowledge of micro- and macro-economy.

3. Basic knowledge of management and entrepreneurship issues.

Literatura: (tylko po angielsku)

Basic resources:

1. C.Hackley, Advertising and Promotion, Sage, 2005.

2. J.Egan, Relationship Marketing, Pearson, 2011

3. G.Elliot, S.Rundle, D.Waller, Marketing, J.Willey&Sons, 2012

Supplementary resources:

1. O.Lingqvist, C. Lun Plotkin, J. Stanley, The B2B Customer Decision Journey: The Route To Increased

Sales (https://www.forbes.com/sites/mckinsey/2013/04/24/the-b2b-customer-decision-journey-theroute-to-increased-sales/#234023064c67)

2. The Impact of the Digital World on Management and Marketing (pod red. G.Mazurek, J.Tkaczyk), Kozminski University, 2016

3. K.Bachnik, Consumer Behaviour: Implications for Marketing, SGH, 2016.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Łazorko
Prowadzący grup: Sławomir Kowalski, Katarzyna Łazorko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis: (tylko po angielsku)

C1. Understanding the basic issues of functioning the B2B market.

C2. Ability to create marketing strategies for B2B entities.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

1. Basic knowledge of market functioning.

2. Basic knowledge of micro- and macro-economy.

3. Basic knowledge of management and entrepreneurship issues.

Literatura: (tylko po angielsku)

Basic resources:

1. C.Hackley, Advertising and Promotion, Sage, 2005.

2. J.Egan, Relationship Marketing, Pearson, 2011

3. G.Elliot, S.Rundle, D.Waller, Marketing, J.Willey&Sons, 2012

Supplementary resources:

1. O.Lingqvist, C. Lun Plotkin, J. Stanley, The B2B Customer Decision Journey: The Route To Increased

Sales (https://www.forbes.com/sites/mckinsey/2013/04/24/the-b2b-customer-decision-journey-theroute-to-increased-sales/#234023064c67)

2. The Impact of the Digital World on Management and Marketing (pod red. G.Mazurek, J.Tkaczyk), Kozminski University, 2016

3. K.Bachnik, Consumer Behaviour: Implications for Marketing, SGH, 2016.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Łazorko
Prowadzący grup: Katarzyna Łazorko, Izabella Sowier-Kasprzyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis: (tylko po angielsku)

C1. Understanding the basic issues of functioning the B2B market.

C2. Ability to create marketing strategies for B2B entities.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

1. Basic knowledge of market functioning.

2. Basic knowledge of micro- and macro-economy.

3. Basic knowledge of management and entrepreneurship issues.

Literatura: (tylko po angielsku)

Basic resources:

1. C.Hackley, Advertising and Promotion, Sage, 2005.

2. J.Egan, Relationship Marketing, Pearson, 2011

3. G.Elliot, S.Rundle, D.Waller, Marketing, J.Willey&Sons, 2012

Supplementary resources:

1. O.Lingqvist, C. Lun Plotkin, J. Stanley, The B2B Customer Decision Journey: The Route To Increased

Sales (https://www.forbes.com/sites/mckinsey/2013/04/24/the-b2b-customer-decision-journey-theroute-to-increased-sales/#234023064c67)

2. The Impact of the Digital World on Management and Marketing (pod red. G.Mazurek, J.Tkaczyk), Kozminski University, 2016

3. K.Bachnik, Consumer Behaviour: Implications for Marketing, SGH, 2016.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.
ul. J.H. Dąbrowskiego 69
42-201 Częstochowa
tel: +48 (34) 3255-211 https://pcz.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)