Etyka biznesu sem. 5
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ-FIL-D1-Eb-05 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka biznesu sem. 5 |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
1. CEL PRZEDMIOTU C1. Przekazanie podstawowej wiedzy zarówno z zakresu etyki ogólnej, jak i etyki szczegółowej związanej z problematyką etycznego funkcjonowania podmiotów gospodarczych. C2. Pogłębienie świadomości etycznej studentów. 2. WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI 1. Student potrafi zidentyfikować problematykę natury etycznej w warunkach gospodarki wolnorynkowej. 2. Student posiada podstawową wiedzę na temat bieżących wiadomości z życia gospodarczego (szczególnie tych, które budzą kontrowersje). |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE W 1- Zajęcia wprowadzające. Omówienie programu nauczania oraz warunków zaliczenia. Przedstawienie literatury obowiązkowej i uzupełniającej. Przedrozumienie pojęć moralnych. Wielkie systemy etyczne. Podstawowe pojęcia etyki ogólnej ważne dla zrozumienia zasad etyki biznesu 3h W 2- Etyka biznesu jako nauka interdyscyplinarna. Główne działy etyki biznesu. Zapotrzebowanie na etykę biznesu 3h W 3- Etyka w społeczeństwie wolnego rynku 2h W 4- Etyka a cztery poziomy działalności gospodarczej 2h W 5- Rola zaufania w społeczeństwie i biznesie. Adresaci zaufania. Kategorie czynników ważnych dla budowy zaufania. Kultury zaufania a kultury cynizmu 3h W 6- Funkcjonalne substytuty zaufania. Korupcja 3h W 7- Etyczni menedżerowie. Menedżer jako dobry gospodarz i przywódca. Sześć cnót menedżera - przywódcy 2h W 8- Programy etyczne. Kodeksy etyki menedżera. Dwie drogi postępowania w edukacji etycznej 4h W 9- Społeczna odpowiedzialność biznesu. Minima społecznej odpowiedzialności biznesu 2h W 10- Odpowiedzialność wobec pracowników 2h W11- Prawa i obowiązki konsumentów 2h W 12-Test końcowy sprawdzający wiedzę studentów z zakresu etyki biznesu 1h W 13- Zaliczenie przedmiotu 1h |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Gasparski W. (red.), Biznes, etyka, odpowiedzialność, PWN, Warszawa 2012 2. Dietl J., Gasparski W. (red.), Etyka biznesu, PWN, Warszawa 1999 Literatura uzupełniająca: 1.Zbiegień-Maciąg L. (1997): Etyka w zarządzaniu, CIM, Warszawa 2.Anzenbacher A. (2008) : Wprowadzenie do etyki, Wydawnictwo WAM, Kraków |
Efekty uczenia się: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA EK 1-Student posiada ogólną wiedzę na temat podstawowych zagadnień etyki ogólnej i etyki biznesu jako jednej z etyk szczegółowych. EK 2- Student ma wiedzę na temat różnorodności możliwych nieprawidłowości w życiu gospodarczym, będących źródłem dylematów, przed jakimi staje współczesny menedżer. EK 3- Student zna i potrafi scharakteryzować czynniki wpływające na budowę zaufania między uczestnikami gry rynkowej. EK 4-Student potrafi wskazać i opisać cechy wzorcowego etycznie menedżera. |
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSOBY OCENY ( F – FORMUJĄCA, P – PODSUMOWUJĄCA) P1. Test końcowy Efekt 1 (ndst) Student nie posiada ogólnej wiedzy na temat podstawowych zagadnień etyki ogólnej i etyki biznesu jako jednej z etyk szczegółowych. (dst) Student posiada wybiórczą wiedzę na temat podstawowych zagadnień etyki ogólnej i etyki biznesu jako jednej z etyk szczegółowych. (db) Student posiada pełną wiedzę na temat podstawowych zagadnień etyki ogólnej i etyki biznesu jako jednej z etyk szczegółowych. (bdb) Student posiada pełną wiedzę na temat podstawowych zagadnień etyki ogólnej i etyki biznesu jako jednej z etyk szczegółowych, ponadto potrafi ich obszary przeanalizować i wyrazić o nich opinię. Efekt 2 (ndst) Student nie ma wiedzy na temat różnorodności możliwych nieprawidłowości w życiu gospodarczym, będących źródłem dylematów przed jakimi staje współczesny menedżer. (dst) Student posiada wybiórczą wiedzę na temat różnorodności możliwych nieprawidłowości w życiu gospodarczym, będących źródłem dylematów przed jakimi staje współczesny menedżer. (db) Student posiada kompletną wiedzę na temat różnorodności możliwych nieprawidłowości w życiu gospodarczym, będących źródłem dylematów przed jakimi staje współczesny menedżer. (bdb) Student posiada pełną (wyniesioną z wykładu) wiedzę na temat różnorodności możliwych nieprawidłowości w życiu gospodarczym, będących źródłem dylematów przed jakimi staje współczesny menedżer, a ponadto potrafi wskazać i uzasadnić dodatkowe nieprawidłowości etyczne w biznesie. Efekt 3 (ndst) Student nie zna i nie potrafi scharakteryzować czynników wpływających na budowę zaufania między uczestnikami gry rynkowej. (dst)Student zna i potrafi scharakteryzować tylko wybrane czynniki wpływające na budowę zaufania między uczestnikami gry rynkowej. (db) Student zna i potrafi scharakteryzować wszystkie czynniki wpływające na budowę zaufania między uczestnikami gry rynkowej. (bdb) Student zna i potrafi scharakteryzować wszystkie czynniki wpływające na budowę zaufania między uczestnikami gry rynkowej, ponadto potrafi uzasadnić znaczenie zaufania w biznesie. Efekt 4 (ndst) Student nie potrafi wskazać i opisać cech wzorcowego etycznie menedżera. (dst) Student potrafi wskazać i opisać wybrane cechy wzorcowego etycznie menedżera. (db) Student potrafi wskazać i opisać wszystkie omówione na zajęciach cechy wzorcowego etycznie menedżera. (bdb) Student potrafi wskazać i opisać wszystkie omówione na zajęciach cechy wzorcowego etycznie menedżera, ponadto potrafi wskazać i uzasadnić dodatkowe cechy przydatne z etycznego punktu widzenia w pracy menedżera. |
Zajęcia w cyklu "Sem. zimowy roku 2010/2011" (zakończony)
Okres: | 2010-10-01 - 2011-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-03 - 2017-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Randak-Jezierska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Randak-Jezierska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-02 - 2018-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Randak-Jezierska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Randak-Jezierska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Randak-Jezierska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Randak-Jezierska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.