Etyka biznesu sem.2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ-FR-D1-EB-02 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka biznesu sem.2 |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
CEL PRZEDMIOTU C1. Przekazanie podstawowej wiedzy zarówno z zakresu etyki ogólnej, jak i etyki szczegółowej związanej z problematyką etycznego funkcjonowania podmiotów gospodarczych. C2. Wskazanie i precyzyjne określenie wybranych zachowań nieetycznych oraz poprawnie wzorcowych pod względem swej etyczności, w kontekście przyszłego zawodu słuchaczy wykładu (cel: podniesienie poziomu wrażliwości etycznej studentów). |
Pełny opis: |
WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI 1. Student potrafi zidentyfikować problematykę natury etycznej w warunkach gospodarki wolnorynkowej. 2. Student posiada podstawową wiedzę na temat bieżących wiadomości z życia gospodarczego (szczególnie tych, które budzą kontrowersje). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Wojciech Gasparski, Biznes, etyka, odpowiedzialność: podręcznik akademicki, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013. 2. Jan Klimek, Etyka biznesu. Teoretyczne założenia, praktyka zastosowań, Wyd. Difin, Warszawa 2014. 3. Mirosława Rybak, Etyka menedżera: społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2004, 2011. 4. Janina Filek, Wprowadzenie do etyki biznesu, Wyd. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków 2004, 2011. Literatura uzupełniająca: 1. Etyka biznesu w działaniu. Doświadczenia i perspektywy, red. Gasparski W., Dietl J., Warszawa 2001; 2. Maria Ossowska, Podstawy nauki o moralności, Spółdzielnia Wydaw. "Czytelnik", Warszawa 1947. 3. Ł.Skiba: „Etyka jako fundament kapitału społecznego w przedsiębiorstwach”, [w:] Zarządzanie kapitałem ludzkim i społecznym wobec zmian we współczesnych organizacjach (red.) ROBAK Elżbieta, KARCZEWSKA Anna, SKIBA Maja, Wyd. WZ PCz, Częstochowa 2017. 4. Ł.Skiba: „Etyka zarządzania organizacją”, [w:] Wybrane problemy zarządzania kapitałem ludzkim. Red nauk. Ewa Gorczycka, Wyd. WZ PCz, Częstochowa 2008. * Publikacje zwarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej, w przypadku ich braku możliwość wypożyczenia międzybibliotecznego. |
Efekty uczenia się: |
EFEKTY UCZENIA SIĘ EU 1-Ogólna wiedza na temat podstawowych zagadnień etyki ogólnej i etyki biznesu jako jednej z etyk szczegółowych. EU 2-Umiejętność identyfikacji i opisu trudności pogodzenia życia zgodnego z czterema cnotami kardynalnymi oraz zasadami według których funkcjonuje wolny rynek. EU 3- Student ma wiedzę na temat różnorodności możliwych nieprawidłowości w życiu gospodarczym, będących źródłem dylematów przed jakimi staje współczesny menedżer. EU 4-Student potrafi wskazać i opisać cechy wzorcowego etycznie menedżera. |
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSOBY OCENY ( F – FORMUJĄCA, P – PODSUMOWUJĄCA) P1. Test końcowy Efekt 1 ndst - Student nie posiada ogólnej wiedzy na temat podstawowych zagadnień etyki ogólnej i etyki biznesu jako jednej z etyk szczegółowych. dst - Student posiada wybiórczą wiedzę na temat podstawowych zagadnień etyki ogólnej i etyki biznesu jako jednej z etyk szczegółowych. db - Student posiada pełną wiedzę na temat podstawowych zagadnień etyki ogólnej i etyki biznesu jako jednej z etyk szczegółowych. bdb - Student posiada pełną wiedzę na temat podstawowych zagadnień etyki ogólnej i etyki biznesu jako jednej z etyk szczegółowych, ponadto potrafi ich obszary przeanalizować i wyrazić o nich opinię. Efekt 2 ndst - Student nie posiada umiejętności identyfikacji i opisu trudności pogodzenia życia zgodnego z czterema cnotami kardynalnymi oraz zasadami według których funkcjonuje wolny rynek. dst - Student potrafi dokonać identyfikacji i opisu wybranych trudności pogodzenia życia zgodnego z czterema cnotami kardynalnymi oraz zasadami według których funkcjonuje wolny rynek. db - Student potrafi dokonać identyfikacji i opisu wszystkich (omówionych na zajęciach) trudności pogodzenia życia zgodnego z czterema cnotami kardynalnymi oraz zasadami według których funkcjonuje wolny rynek. bdb - Student potrafi dokonać identyfikacji i opisu wszystkich (omówionych na zajęciach) trudności pogodzenia życia zgodnego z czterema cnotami kardynalnymi oraz zasadami według których funkcjonuje wolny rynek, jak również wyrazić własną opinię. Efekt 3 ndst - Student nie ma wiedzy na temat różnorodności możliwych nieprawidłowości w życiu gospodarczym, będących źródłem dylematów przed jakimi staje współczesny menedżer. dst - Student posiada wybiórcząwiedzę na temat różnorodności możliwych nieprawidłowości w życiu gospodarczym, będących źródłem dylematów przed jakimi staje współczesny menedżer. db - Student posiada kompletną wiedzę na temat różnorodności możliwych nieprawidłowości w życiu gospodarczym, będących źródłem dylematów przed jakimi staje współczesny menedżer. bdb - Student posiada pełną(wyniesioną z wykładu) wiedzę na temat różnorodności możliwych nieprawidłowości w życiu gospodarczym, będących źródłem dylematów przed jakimi staje współczesny menedżer, a ponadto potrafi wskazać i uzasadnić dodatkowe nieprawidłowości etyczne w biznesie. Efekt 4 ndst - Student nie potrafi wskazać i opisać cech wzorcowego etycznie menedżera. dst - Student potrafi wskazać i opisać wybrane cechy wzorcowego etycznie menedżera. db - Student potrafi wskazać i opisać wszystkie omówione na zajęciach cechy wzorcowego etycznie menedżera. bdb - Student potrafi wskazać i opisać wszystkie omówione na zajęciach cechy wzorcowego etycznie menedżera, ponadto potrafi wskazać i uzasadnić dodatkowe cechy przydatne z etycznego punktu widzenia w pracy menedżera. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-22 - 2016-06-17 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Randak-Jezierska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Randak-Jezierska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-20 - 2017-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Randak-Jezierska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Randak-Jezierska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-06-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Randak-Jezierska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Randak-Jezierska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-06-12 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Randak-Jezierska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Randak-Jezierska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
|
Skrócony opis: |
1.CEL PRZEDMIOTU C1. Przekazanie podstawowej wiedzy zarówno z zakresu etyki ogólnej, jak i etyki szczegółowej związanej z problematyką etycznego funkcjonowania podmiotów gospodarczych. C2. Wskazanie i precyzyjne określenie wybranych zachowań nieetycznych oraz poprawnie wzorcowych pod względem swej etyczności, w kontekście przyszłego zawodu słuchaczy wykładu (cel: podniesienie poziomu wrażliwości etycznej studentów). |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE WYKŁADY W 1- Zajęcia wprowadzające – miejsce etyki biznesu w teorii etyki 1h W 2- Podstawowe pojęcia i kategorie etyki 1h W 3- Kształtowanie się etyki biznesu 1h W 4- Problem pogodzenia cnót życia moralnego z konsumpcjonizmem i konkurencją wolnego rynku 1h W 5- Źródła i uzasadnienia wartości oraz norm moralnych 1h W 6- Kryteria oceny moralnej czynu uczestnika życia gospodarczego 1h W 7- Sprawiedliwość rynkowa 1h W 8- Odpowiedzialność moralna w biznesie 1h W 9- Praktyki monopolistyczne i nieuczciwa konkurencja jako przykłady dewiacji wolnego rynku 1h W 10- Rozwiązywanie dylematów etycznych w życiu gospodarczym 1h W 11- Rola zaufania w „robieniu interesów” 1h W 12- Zasady zachowań etycznych wzorcowego menedżera 1h W 13-Etyczne aspekty procesu kadrowego 1h W 14- Stosunek firmy do pracownika oraz pracownika do firmy 1h W 15- Test końcowy i wpisy zaliczeń przedmiotu 1h |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Wojciech Gasparski, Biznes, etyka, odpowiedzialność: podręcznik akademicki, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013. 2. Jan Klimek, Etyka biznesu. Teoretyczne założenia, praktyka zastosowań, Wyd. Difin, Warszawa 2014. 3. Mirosława Rybak, Etyka menedżera: społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2004, 2011. 4. Janina Filek, Wprowadzenie do etyki biznesu, Wyd. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków 2004, 2011. Literatura uzupełniająca: 1. Etyka biznesu w działaniu. Doświadczenia i perspektywy, red. Gasparski W., Dietl J., Warszawa 2001; 2. Maria Ossowska, Podstawy nauki o moralności, Spółdzielnia Wydaw. "Czytelnik", Warszawa 1947. 3. Ł.Skiba: „Etyka jako fundament kapitału społecznego w przedsiębiorstwach”, [w:] Zarządzanie kapitałem ludzkim i społecznym wobec zmian we współczesnych organizacjach (red.) ROBAK Elżbieta, KARCZEWSKA Anna, SKIBA Maja, Wyd. WZ PCz, Częstochowa 2017. 4. Ł.Skiba: „Etyka zarządzania organizacją”, [w:] Wybrane problemy zarządzania kapitałem ludzkim. Red nauk. Ewa Gorczycka, Wyd. WZ PCz, Częstochowa 2008. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-06-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Randak-Jezierska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Randak-Jezierska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Wykład - zaliczenia lub końcowy przedmiotu |
|
Skrócony opis: |
CEL PRZEDMIOTU C1. Przekazanie podstawowej wiedzy zarówno z zakresu etyki ogólnej, jak i etyki szczegółowej związanej z problematyką etycznego funkcjonowania podmiotów gospodarczych. C2. Wskazanie i precyzyjne określenie wybranych zachowań nieetycznych oraz poprawnie wzorcowych pod względem swej etyczności, w kontekście przyszłego zawodu słuchaczy wykładu (cel: podniesienie poziomu wrażliwości etycznej studentów). |
|
Pełny opis: |
WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI 1. Student potrafi zidentyfikować problematykę natury etycznej w warunkach gospodarki wolnorynkowej. 2. Student posiada podstawową wiedzę na temat bieżących wiadomości z życia gospodarczego (szczególnie tych, które budzą kontrowersje). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Wojciech Gasparski, Biznes, etyka, odpowiedzialność: podręcznik akademicki, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013. 2. Jan Klimek, Etyka biznesu. Teoretyczne założenia, praktyka zastosowań, Wyd. Difin, Warszawa 2014. 3. Mirosława Rybak, Etyka menedżera: społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2004, 2011. 4. Janina Filek, Wprowadzenie do etyki biznesu, Wyd. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków 2004, 2011. Literatura uzupełniająca: 1. Etyka biznesu w działaniu. Doświadczenia i perspektywy, red. Gasparski W., Dietl J., Warszawa 2001; 2. Maria Ossowska, Podstawy nauki o moralności, Spółdzielnia Wydaw. "Czytelnik", Warszawa 1947. 3. Ł.Skiba: „Etyka jako fundament kapitału społecznego w przedsiębiorstwach”, [w:] Zarządzanie kapitałem ludzkim i społecznym wobec zmian we współczesnych organizacjach (red.) ROBAK Elżbieta, KARCZEWSKA Anna, SKIBA Maja, Wyd. WZ PCz, Częstochowa 2017. 4. Ł.Skiba: „Etyka zarządzania organizacją”, [w:] Wybrane problemy zarządzania kapitałem ludzkim. Red nauk. Ewa Gorczycka, Wyd. WZ PCz, Częstochowa 2008. * Publikacje zwarte dostępne w zasobach bibliotecznych Politechniki Częstochowskiej, w przypadku ich braku możliwość wypożyczenia międzybibliotecznego. |
|
Uwagi: |
1. Informacja gdzie można zapoznać się z prezentacjami do zajęć, instrukcjami do laboratorium itp. - informacje prezentowane studentom na zajęciach, jeśli wymaga tego formuła zajęć przesyłane są droga elektroniczną na adresy mailowe poszczególnych grup dziekańskich. 2. Informacje na temat miejsca odbywania się zajęć - informacje znajdują się na stronie internetowej Wydziału Zarządzania. 3. Informacje na temat terminu zajęć (dzień tygodnia/ godzina) - informacje znajdują się na stronie internetowej Wydziału Zarządzania. 4. Informacja na temat konsultacji (godziny + miejsce) - podawane są studentom na pierwszych zajęciach, znajdują się na stronie internetowej Wydziału Zarządzania oraz w gablocie informacyjnej Katedry Socjologii, Psychologii i Komunikacji w Zarządzaniu (5 piętro). |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.