Politechnika Częstochowska - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konkurencyjność firm WZ-DZP-D1-KF-04
Wykład (WYK) Semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Drążek Z,Niemczynowicz B. (2003): Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem. PWE, Warszawa

2. Gierszewska G. (2004): Strategie przedsiębiorstw w dobie globalizacji. Wyższa Szkoła Handlu i Prawa im. R.Łazarskiego, Warszawa

3. Porter M. (2000): Strategie konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. PWE, Warszawa

4. Stankiewicz M.J. (2005): Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Dom Organizatora, Toruń

5. Zelek A. (2011): Strategie rozwoju przedsiębiorstw. Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu, Szczecin

6. Bernie J., Ingram J., Kraśnicka T.: ABC współczesnych koncepcji i metod zarządzania. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2007

7. Brilman J.: Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania. PWE, Warszawa 2002

8. Górska E., Lewandowski J.: Zarządzanie i organizacja środowiska pracy. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010.

9. Pytel-Kopczyńska M., Budowanie przewagi konkurencyjnej firmy w oparciu o kreatywność i innowacyjność [w:] Innowacyjność i kreatywność w zarządzaniu (red.) Pachura P., Ociepa-Kubicka A., Zelga-Szmidla A., Kielesińska A., Wydawnictwo Naukowe Intellect, Waleńczów, 2018.

Literatura uzupełniająca:

10. Drucker P. (2006): Zarządzanie w XXI wieku. Muza S.A., Warszawa

11. Romanowska M. (2000): Strategie rozwoju i konkurencji. CIM, Warszawa

12. Sowa K. (2006): Strategie konkurencji korporacji ponadnarodowych. Difin, Warszawa

Efekty uczenia się:

EU 1: Student definiuje podstawowe pojęcia i procesy z zakresu konkurencyjności firm

EU 2: Umie wskazać i wyjaśnić znaczenie determinant konkurencyjności przedsiębiorstw

EU 3: Student potrafi rozróżnić i scharakteryzować zagadnienie konkurencyjności firm w oparciu o koncepcje zarządzania zorientowane na jakość, czas i klienta.

Zakres tematów:

W 1 Wprowadzenie do przedmiotu. Złożoność zjawiska konkurencyjności przedsiębiorstw w Erze Informacji i Wiedzy – 1h

W 2 - W 3 Konkurencja, konkurowanie i konkurencyjność- podstawowe pojęcia. Konkurencja i konkurencyjność w badaniach współczesnej ekonomii. Analiza rynków jako podstawa skutecznego konkurowania przedsiębiorstw – 2h

W 4 - W 5 Istota i rodzaje konkurencyjności przedsiębiorstw, wymiary i poziomy konkurencyjności. Ewolucja koncepcji konkurencyjności przedsiębiorstwa – 2h

W 6 - W 7 Globalizacja konkurencji jako wyzwanie dla przedsiębiorstw. Warunki konkurencji i źródła osiągania przewagi konkurencyjnej na rynkach globalnych (szybkość, wytwarzanie w klasie światowej, globalny marketing, wysoka akumulacja finansowa – 2h

W 8 - W 9 Wymiary podejścia High Speed Management (zarządzania dynamicznego) w konkurencyjności firm (system innowacyjny, adaptacyjny, elastyczny, efektywny, szybki) – 2h

W 10 Przedsiębiorstwo jako przedmiot badań konkurencyjności; cele działalności przedsiębiorstwa. Potencjał konkurencyjny przedsiębiorstwa – 1h

W 11 - W 12 Konkurencyjność firmy na rynku w oparciu o współczesne filozofie i koncepcje zarządzania – 2h

W 13 - W 14 Podejścia projakościowe i filozofia produktywności w budowaniu pozycji firmy: Kaizen, JIT (Just in time), TQM (Total Quality Management), Quality of Life, Total Time Cost Quality, oraz TPM (Total Productive Maitenance) w kontekście konkurencyjności firmy na rynku – 2h

W 15 - W 16 Prezentacja zasad implementacji koncepcji lean (Lean Management, Lean Production, Lean Manufacturing) wraz z podaniem przykładów zastosowania w przedsiębiorstwach w kontekście pozycji konkurencyjnej firmy na rynku – 2h

W 17 - W 18 Omówienie koncepcji nastawionej na czas TBM (Time Based Managment) oraz koncepcji skierowanej na klienta CRM (Customer Relationship Management) w kontekście budowania pozycji firmy na rynku – 2h

W 19 - W 20 Prezentacja podejścia zorientowanego na wiedzę: zarządzanie wiedzą, kompetencjami, oraz zarządzanie talentami w kontekście konkurencyjności firmy na rynku – 2h

W 21 - W 23 Prezentacja podejścia zorientowanego na potencjał ludzki w organizacji: empowerment, koncepcja kultura organizacyjna, koncepcja społeczna odpowiedzialność organizacji (CSR) w kontekście konkurencyjności firmy na rynku – 3h

W 24 - W 26 Omówienie koncepcji nastawionej na czas TBM (Time Based Managment) oraz koncepcji skierowanej na klienta CRM (Customer Relationship Management) w kontekście konkurencyjności firm – 3h

W 27 - W 28 Koncepcja konkurencyjności przedsiębiorstwa w metakoncepcji zarządzania agile. Wymiary i modele zwinności konkurencyjnego przedsiębiorstwa (bystrość, elastyczność, inteligencja, spryt) – 2h

W 29 - W 30 Konkurencyjna organizacja przyszłości- zdolność do przekształcania potencjału konkurencyjnego w pozycję konkurencyjną – 2h

Metody dydaktyczne:

1. Podręczniki i skrypty

2. Prezentacja audiowizualna

3. Case study

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Marzena Pytel-Kopczyńska 19/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.
ul. J.H. Dąbrowskiego 69
42-201 Częstochowa
tel: +48 (34) 3255-211 https://pcz.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)