Politechnika Częstochowska - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konkurencyjność firm WZ-DZP-D1-KF-04
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: zaliczenia lub końcowy przedmiotu
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Drążek Z,Niemczynowicz B. (2003): Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem. PWE, Warszawa

2. Gierszewska G. (2004): Strategie przedsiębiorstw w dobie globalizacji. Wyższa Szkoła Handlu i Prawa im. R.Łazarskiego, Warszawa

3. Porter M. (2000): Strategie konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. PWE, Warszawa

4. Stankiewicz M.J. (2005): Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Dom Organizatora, Toruń

5. Zelek A. (2011): Strategie rozwoju przedsiębiorstw. Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu, Szczecin

6. Bernie J., Ingram J., Kraśnicka T.: ABC współczesnych koncepcji i metod zarządzania. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2007

7. Brilman J.: Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania. PWE, Warszawa 2002

8. Górska E., Lewandowski J.: Zarządzanie i organizacja środowiska pracy. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010.

9. Pytel-Kopczyńska M., Budowanie przewagi konkurencyjnej firmy w oparciu o kreatywność i innowacyjność [w:] Innowacyjność i kreatywność w zarządzaniu (red.) Pachura P., Ociepa-Kubicka A., Zelga-Szmidla A., Kielesińska A., Wydawnictwo Naukowe Intellect, Waleńczów, 2018.

Literatura uzupełniająca:

10. Drucker P. (2006): Zarządzanie w XXI wieku. Muza S.A., Warszawa

11. Romanowska M. (2000): Strategie rozwoju i konkurencji. CIM, Warszawa

12. Sowa K. (2006): Strategie konkurencji korporacji ponadnarodowych. Difin, Warszawa

Efekty uczenia się:

EU 1: Student definiuje podstawowe pojęcia i procesy z zakresu konkurencyjności firm

EU 2: Umie wskazać i wyjaśnić znaczenie determinant konkurencyjności przedsiębiorstw

EU 3: Student potrafi rozróżnić i scharakteryzować zagadnienie konkurencyjności firm w oparciu o koncepcje zarządzania zorientowane na jakość, czas i klienta.

Metody i kryteria oceniania:

SPOSOBY OCENY ( F – FORMUJĄCA, P – PODSUMOWUJĄCA)

F1. Zadania typu case study

F2. Aktywność podczas dyskusji- konwersatorium

P1. Kolokwium pisemne

EU 1:

2,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w niniejszym efekcie kształcenia w stopniu poniżej 60%.

3,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w niniejszym efekcie kształcenia w 60%.

4,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w niniejszym efekcie kształcenia w 80%.

5,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w niniejszym efekcie kształcenia w 100%.

EU 2:

2,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w niniejszym efekcie kształcenia w stopniu poniżej 60%.

3,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w niniejszym efekcie kształcenia w 60%.

4,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w niniejszym efekcie kształcenia w 80%.

5,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w niniejszym efekcie kształcenia w 100%.

EU 3:

2,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w niniejszym efekcie kształcenia w stopniu poniżej 60%.

3,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w niniejszym efekcie kształcenia w 60%.

4,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w niniejszym efekcie kształcenia w 80%.

5,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności określone w niniejszym efekcie kształcenia w 100%.

Zakres tematów:

CW 1 Zajęcia organizacyjne – przedstawienie celu, programu zajęć oraz zasad zaliczenia. Prezentacja problematyki konkurencyjności przedsiębiorstw w Erze Informacji i Wiedzy. Konkurencja, konkurowanie i konkurencyjność- podstawowe pojęcia. Konkurencja i konkurencyjność w badaniach współczesnej ekonomii – 1h

CW 2 Istota i rodzaje konkurencyjności przedsiębiorstw, wymiary i poziomy konkurencyjności. Ewolucja koncepcji konkurencyjności przedsiębiorstwa – 1h

CW 3 Globalizacja konkurencji jako wyzwanie dla przedsiębiorstw. Warunki konkurencji i źródła osiągania przewagi konkurencyjnej na rynkach globalnych (szybkość, wytwarzanie w klasie światowej, globalny marketing, wysoka akumulacja finansowa) – 1h

CW 4 Przedsiębiorstwo jako przedmiot badań konkurencyjności; cele działalności przedsiębiorstwa. Potencjał konkurencyjny przedsiębiorstwa. Ujęcie teoretyczne oraz studia przypadków – 1h

CW 5 Analiza rynków jako podstawa skutecznego konkurowania przedsiębiorstw. Ujęcie teoretyczne oraz studia przypadków – 1h

CW 6 Podejścia projakościowe i filozofia produktywności w budowaniu pozycji firmy: Kaizen, JIT (Just in time), TQM (Total Quality Management), Quality of Life, Total Time Cost Quality, oraz TPM (Total Productive Maitenance) w kontekście konkurencyjności firmy na rynku. Ujęcie teoretyczne oraz studia przypadków – 1h

CW 7 Prezentacja zasad implementacji koncepcji lean (Lean Management, Lean Production, Lean Manufacturing) wraz z podaniem przykładów zastosowania w przedsiębiorstwach w kontekście pozycji konkurencyjnej firmy na rynku. Ujęcie teoretyczne oraz studia przypadków – 1h

CW 8- CW9 Prezentacja podejścia zorientowanego na potencjał ludzki w organizacji: empowerment, koncepcja kultura organizacyjna, koncepcja społeczna odpowiedzialność organizacji (CSR) w kontekście konkurencyjności firmy na rynku. Ujęcie teoretyczne oraz studia przypadków – 2h

CW 10 Omówienie koncepcji nastawionej na czas TBM (Time Based Managment) oraz koncepcji skierowanej na klienta CRM (Customer Relationship Management) w kontekście konkurencyjności firm. Ujęcie teoretyczne oraz studia przypadków – 1h

CW 11 Koncepcja konkurencyjności przedsiębiorstwa w metakoncepcji zarządzania lean i agile. Wymiary i modele zwinności konkurencyjnego przedsiębiorstwa (bystrość, elastyczność, inteligencja, spryt) Ujęcie teoretyczne oraz studia przypadków – 1h

CW 12 Konkurencyjna organizacja przyszłości- zdolność do przekształcania potencjału konkurencyjnego w pozycję konkurencyjną – 1h

CW 13- CW14 Warunki i obszary konkurencji w polskich i zagranicznych przedsiębiorstwach – studium przypadku – 2h

CW 15 Zaliczenie pisemne przedmiotu – 1h

Metody dydaktyczne:

1. Podręczniki i skrypty

2. Prezentacja audiowizualna

3. Case study

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Marzena Pytel-Kopczyńska 19/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Częstochowska.
ul. J.H. Dąbrowskiego 69
42-201 Częstochowa
tel: +48 (34) 3255-211 https://pcz.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)